Gå til innhold

Full kræsj med MSI NX 6800! Hjelp!


etatidusbeta

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge brukt Gainward Geforce 6800LE, men sendte det nylig tilbake på grunn av blackscreen, noe som ikke er et uvanlig problem med 6800LE-kortene. Etter et par uker fikk jeg nytt kort tilbake, men jeg fikk et MSI NX 6800 i stedet, noe som forsåvidt er helt greit.

 

Gainward-kortet mitt har aldri gitt meg noen problemer annet enn blackscreen. Jeg hadde alt av pipelines åpnet og hadde klokket det en del, og jeg brukte arctic cooling Silencer NV5 (bedre vifte)... aldri noe mer enn småtteri av noen artifacts...

 

Jeg var gledelig overasket over at NX 6800-kortet lot seg installere svært enkelt, og etter noen reboots hadde jeg åpnet pipelines på det og klokket det (det var for øvrig core-klokket høyere i default enn gainward... mye bedre standardvifte også).

 

Jeg er ikke pro i dette med overklokking, men har lært det jeg kan her på hw.no;)

 

Jeg håper virkelig noen gidder å lese dette, for jeg trenger hjelp!

Da jeg oppdaget en slags artifacts i wow, i form av blafrende farger i store lag, klokket jeg ned litt etter å ha konstatert at problemet ikke kunne løses ved å stille på spillets egne video-options. Senere spilte jeg HL2, og selv om spillet kjørte helt smooth var det lys som blafret på samme måte som i wow. Jeg tenkte kanskje jeg burde stille pipes tilbake til default vga-mode... og da begynte galskapen:/

 

I det jeg sa ok (rivatuner) til å stille tilbake til default fikk jeg etter få sekunder "atifact-streker" i mønster (mest gult) over hele skjermen og alt låste seg. Jeg ble nødt til å manuelt reboote maskinen, men da den startet opp igjen fikk jeg samme problemet etterfulgt av blåskjerm (som sier noe om memory fault, før den forsvinner) og auto-reboot.

 

Nå skjer dette hver gang jeg starter maskinen :cry:

 

Noen som kan hjelpe? Synes i utgangspunktet at dette er veldig snodig, ettersom det som utløste det var at jeg faktisk stilte pipes tilbake til default...

Blåskjermen kommer etter windows-loadscreen, så jeg har fått kommet meg i safe-mode, men får ikke gjort noe i rivatuner derfra. Usikker nå på om feilen ligger i kortet eller i rivatuner... Noen ideer?

 

All hjelp velkommen; på forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres vannvittig snodig ut at det skal ha blitt "stekt"...

 

Kanskje under sitt tidligere liv som demo-produkt så har de virkelig gått til verks på den..? Vet ikke om det er eksklusivt for expert-tools eller hvilket enn tool jeg brukte for lenge siden, men prøv å holde inne ctrl mens den startet os'et. Syntes å huske at det skal ihvertfall sette klokkehastighetene til minimums-instillinger alá safe mode...

 

Men hvis safe mode funker så er det jo mulighet for at feilen ligger i selve programmet.. for safe mode bruker jo hardware'n men ikke driverene/softwaren...

 

:hmm:

 

Noen andre med antagelser?

 

Mjofoboo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Avinstaller kortet/drivere.. og reinstaller..

Dersom det da virker OK på "default" instillinger så kan det tyde på at det ikke var så lurt å åpne pipes og klokke, men "går så det går det".. :)

I motsatt tilfelle er det dessverre ting som tyder på at kortet er "stekt".. og dermed defekt.

:(

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at kortet skal ha blitt "stekt", som dere sier, av at jeg stilte pipes tilbake til default. Jeg stiller NED ytelsen og kortet blir "stekt"?? neppe...

 

All tidligere erfaring og alt jeg har lest om klokking av skjermkort sier at det skal mer enn mye til for å ødelegge et skjermkort ved software-modding... Man må til med sterkere skyts som volt-modding for å kunne gjøre irreversibel skade.

 

Min påstand er at dersom du pusher kortet for hardt ved overklokking vil du få artifacts, man da er det bare å klokke tilbake, så vil det løse seg.

 

btw... mikke ;P how do u know its a demo-card =O hehe... I know where u live xP

 

Og til dere som vil "steke" kortene deres ( :tease: ) sjekk forumet på overklokking.no. ENEMA - Åpning av pipes er ikke riktig det samme som klokking.

Ikke helt sant at jeg har lært kun herfra... overklokking.no, guru3d.com og enkelte andre sider har vært til stor hjelp også;)

 

Men fortsatt... Hjelp ønskes!

Lenke til kommentar

jeg har opplevd noe lignende med et nyinstallert MSI NX6800 Ultra. Les her der jeg har postet et bilde av artifacts. Jeg kunne ikke forstå hva det var. Imidlertid er mitt kort uklokket. Er det slike artifacts du opplever?

 

Jeg har enda ikke fått noe godt svar på hvorfor det skjer. Men siden du opplever det , samt en anna kar i posten min kan man jo spørre seg om dette kan være driverrelatert.

 

edit: drivere hos meg har vært reinstallert som bare faen, men det hjelper null.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Det er mulig å installere nye drivere i safe-mode, men det hjelper lite... Problemet er ikke driverbasert ettersom galskapen starter allerede før windows loader.

 

Etter å ha prøvd kortet i en av Supermikke sine PCer kan vi konstatere at kortet ganske sikkert var defekt eller i det minste ustabilt fra starten av. Det var nok tilfeldig at kortet fungerte de gangene det gjorde...

 

Softmodding utgjør ingen hardwaremessig forskjell. Dersom man overklokker et kort og deretter putter det inn i en annen maskin vil kortet være tilbake på default-settings.

 

Og til deg i posten over... Nei, jeg har ikke det samme problemet som deg. Artifactene som jeg hadde i wow og HL2 var svært ubetydelige, men var grunn nok til at jeg vile klokke ned. Det jeg har nå er en feil som viser seg fra det øyeblikk jeg booter PCen, og jeg har nå altså konstatert at det må være en produktfeil, overklokking og pipesåpning til tross.

 

Tror ikke det blir noe problem å få kortet refundert, men det som er kjipt er at det tar et par uker :(

 

Anyho, takk for innspill så langt, fortsett gjerne om ønskelig :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg kan ikke fatte at kortet skal ha blitt "stekt", som dere sier, av at jeg stilte pipes tilbake til default. Jeg stiller NED ytelsen og kortet blir "stekt"?? neppe...

Det er nok ikke det "vi" mener...

Kortet er "stekt" (dvs. skadet/overbelastet) ifbm. klokking/"softmodding" *og* hard belastning i spill..

At problemet først virkelig kommer tilsyne ifbm. "nedklokking" er en tilfeldighet..

I dette tilfellet er/var nok kortet skadet allerede når du mottok det. Du hjalp det bare litt fortere "i graven" med klokking/softmod/vanlig bruk. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ENEMA - Åpning av pipes er ikke riktig det samme som klokking.

jeg vet da det! men man må vel ikke klokke _også_ om man først har åpnet noen pipelines! eller?

Nei, men *må* ikke klokke.. Man *må* heller ikke åpne pipes (på de få kort hvor det er mulig).

Man kan ha ett skjermkort som er *standard*. Det er *fullt mulig*.. faktisk...det er slik det er produsenten av skjermkortet *garanterer* at det fungerer.

Var det oppklarende? :)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke fatte at kortet skal ha blitt "stekt", som dere sier, av at jeg stilte pipes tilbake til default. Jeg stiller NED ytelsen og kortet blir "stekt"?? neppe...

Det er nok ikke det "vi" mener...

Kortet er "stekt" (dvs. skadet/overbelastet) ifbm. klokking/"softmodding" *og* hard belastning i spill..

At problemet først virkelig kommer tilsyne ifbm. "nedklokking" er en tilfeldighet..

I dette tilfellet er/var nok kortet skadet allerede når du mottok det. Du hjalp det bare litt fortere "i graven" med klokking/softmod/vanlig bruk. :)

Uansett hvor uenig jeg er i at uskyldig softmodding kan "steke" et kort, er jeg veldig enig i det du her sier :thumbup:

MSI-kortet jeg fikk i erstatning for Gainward-kortet var nok skadet da jeg fikk det, og som du sier så gjorde ikke klokkingen annet enn å pushe det akkurat over grensen. Enig i at det må være tilfeldig at det tok kvelden ved nedklokking!

 

Sender kortet tilbake i morgen eller fredag. I tillegg til at jeg må vente et par uker synes jeg det er litt tvilsomt at jeg nå for andre gang må betale porto for en temmelig stor pakke på grunn av at jeg har kjøpt defekte varer :mad:

 

Uansett... jeg får "kose meg" med en kamerat sitt asus ti 4200 så lenge :p

Takk for innspill TL.

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at garantien på skjermkortet ditt egentlig ikke gjelder ved bytte av kjøler og softmod?

Hvis nettbutikken på en eller annen måte finner det ut,så sender de bare det defekte kortet tilbake til deg.

Du har sikkert god samvittighet etter å ha "svidd" opp 2 kort? :p

Hva om det skjer enda en gang,sender du det bare i retur da også?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Du er vel klar over at garantien på skjermkortet ditt egentlig ikke gjelder ved bytte av kjøler og softmod?

Hvis nettbutikken på en eller annen måte finner det ut,så sender de bare det defekte kortet tilbake til deg.

Du har sikkert god samvittighet etter å ha "svidd" opp 2 kort? :p

Hva om det skjer enda en gang,sender du det bare i retur da også?

Jeg tror ikke du helt vet hva du snakker om...

 

For det første så er blackscreen noe HELT annet enn å "svi opp" (som du sier) et kort. Det er en feilproduksjon som Gainward har innrømmet at finnes i en god del av deres 6800LE-kort. På enkelte 6800LE-modeller er denne feilen der fra begynnelsen av, mens på andre kommer den etter noen måneders bruk. Feilen har med dårlige kondensatorer å gjøre, noe som betyr at det er snakk om ustabil spenning i kortet og overhodet ikke frekvensen! (Heller ingen sammenheng med artifacts... Blackscreen = et helt eget problem)

 

Dette MSI-kortet på den annen side, har jeg testet meg fram til at må ha vært skadet fra før ettersom softmodding ikke gjør noen form for irreversibel skade på kortet. Jeg har altså vært svært uheldig i to tilfeller... om garantien i teorien skal være brutt, så vil jeg i så fall kalle det flisespikkeri.

 

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å sende tilbake nok et kort, når det er snakk om to helt ulike feil, som begge ganske tydelig er produktfeil. :)

Lenke til kommentar
Det spiller ingen rolle om det er produksjonsfeil på kortet eller ikke.Når du har moddet det og byttet kjøler,så gjelder ikke garantien lengre.

Det andre kortet var defekt fra første gang han puttet den i maskinen, allerede ved første boot viste det artifacts og slikt under oppstarten.

 

Dvs at han både moralsk og rettmessig sett skal ha et nytt et ettersom det var defekt før han engang hadde rukket å loade os'et.

 

 

mm.. savner å ha en ordentlig stasjonær pc.. =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...