Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

port 80???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøre bnc`en min på port 80, men når jeg skal starte bnc`en, står det at port 80 allerede er i bruk. Men jeg finner ikke ut hva/hvilket prog som bruker port 80. Hvordan finner jeg ut av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Port 80 er vanligvis brukt av http servere. På de fleste systemer (tror det er slik under win og) må man ha administrator (root) privilegier for å kunne binde seg opp mot porter < 1024.

Skrevet

dette er en win2000 server, og selvfølgelig har jeg admin rettigheter. Spørsmålet er hvordan jeg finner ut hva/hvilket prog som bruker port80?

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-15 00:42, cecolon skrev:

Under win kan man ikke se hvilken prosess som "lytter" til en port så vidt jeg vet... uten videre.

Sjekket litt videre... last ned TCPView ifra SySInternals - det lar deg se TCP og UDP kommunikasjon, og hvilken prosess som eier den. Og det er helt gratis!

Skrevet

Port 80 blir i de aller, aller, aller fleste tilfeller kjørt av en web-server.

For å stoppe web-server prosessen i win2k server, gjør du følgende:

Gå på "Configure Your Server", velg

"Web/Media Server" på menyen, velg deretter

"Web Server" på undermenyen.

Deretter trykker du på "Manage Web Services".

Gå inn på serveren din i vinduet som kommer opp.

Høyreklikk "Default Web Site" og velg "Stop".

Da skal web-server-prosessen stoppes, og port 80 skal bli ledig for andre applikasjoner.

Skrevet

Hvis dette er er en linux / freebsd maskin så må du være root for å binde et program på en så lav port.

En normal huske regel er at porten må være 4 sifra for at man skal binde seg til den.

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-15 08:07, PulZ skrev:

Hvis dette er er en linux / freebsd maskin så må du være root for å binde et program på en så lav port.

En normal huske regel er at porten må være 4 sifra for at man skal binde seg til den.

Han skrev faktisk at han brukte W2K Server....

Skrevet

Siden du sier du har en w2k server, så sier det vel seg selv at det er IIS som er problemet, siden den installerer seg selv som default. Gjør som en fyr over sa, stopp IIS, eller bytt port på IIS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...