Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet opp med Pcie skjermkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha satt et Powercolor x800gt kort i maskinen (HK: abit ax8), vil den ikke starte opp.

Maskinen starter POST-sekvensen, men stopper på kode 25, som ifølge Abit ser ut til å ha noe med initiering av Pci-e portene å gjøre(?). Så står bare alt av vifter og surrer og går, men ikke noe mer skjer.

Tar jeg ut skjermkortet, og setter i et gammelt pci-skjermkort (hvem skulle tro jeg noen gang kom til å få bruk for mitt gamle Voodoo3 kort igjen? :p ), fungerer maskinen knirkefritt.

Noen som har forslag til hva dette kan skyldes?

På forhånd takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmmm.... 1: defekt kort.. 2: instillinger i bios..

har du sjekket at det ikke er noen innstillinger i bios som kan hindre oppstart av maskinen? med pcie kortet i...

ta en titt der.. :)

Skrevet

Mistenker desverre defekt kort selv, eller muligens noe feil med pcie-portene på hovedkortet. Problemet er at jeg ikke har noen mulighet til å teste kortet i en annen maskin før om noen dager :(

Kan jo også legge til at selve vifta på x800gt kortet starter og går, så *helt* ødelagt kan det ikke være... hehe...

Når det gjelder BIOS, har jeg tråklet gjennom alt som er der, uten egentlig å kunne finne noe fornuftig. Det er jo ikke noe integrert grafikk på HK, og dermed ikke noe å deaktivere i BIOS med tanke på det. Men hvis noen har et godt forslag til innstillinger i BIOS, er jeg takknemlig :)

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Trøst deg.. du er ikke den eneste med problemer med dette kortet :D.

Har ikke funnet feilen selv, men må være i forbindelse med mitt ATI PCI-express kort. Har et Gigabyte X800 kort. Første gang jeg fikk hovedkortet nektet den å boot. Men etter litt jobbing (les utalje resets og power'ons) fikk jeg den i gang. Hovedkortet har faktisk fungert knirkefritt i 3 måneder. Helt til denne uka altså. Da ble det slutt på World Of Warcraft spillingen min. Alt låser seg hvis jeg benytter meg av det minste 3d funksjonalitet. I tillegg må jeg gjennom utalje reset/power'ons/bios-resets for å få kortet til å boote igjen. Altså, problemene har returnert.

Bruker i tillegg en MIST 500W strømforsyning, så jeg tror ikke problemet ligger der.

Noen som har prøvd å nedgradere BIOS versjonen?

Også:

Prøv å skru av alt under GURU EQ bios oppsettet. Tenker på all beskyttelsen mot endringer i temperatur, volt etc.

Endret av hishadow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...