Gå til innhold

Bygge en stille og rimelig kontor PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal bygge en ny maskin der hovedvekten skal legges på lydnivået.

Ønsker den mest mulig stillegående med bruk av standard komponenter.

Ikke snakk om vifteløs strømforsyning, vannkjøling og slike ting.

 

Må vel da legge litt vekt på kabinett, strømforsyning og hovedkort.

Skal ikke ha noe super maskin, skal for det meste stå på nett, og brukes til enkelt kontorarbeide.

Hadde tenkt å bruke AMD Socket 939 platform, hvis ingen har store innvendinger mot det.

Kan gjerne bruke integrert skjermkort, eller et rimelig skjermkort med passiv kjøler.

 

Noen tips til oppsett til en slik maskin? Pris 5-6000 omtrent.

 

MVH Nettulf

 

Edit: Har endret litt på kravene, da jeg skal lage 2 maskiner i stedet for 1. En enkel, mest mulig stille, og en litt kraftigere til spilling. Ønsker her input på den som skal være enkel og stillegående.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne blir VELDIG stille:

 

Kabinett:Lian-Li PC7. Med 2 stk 16db vifter. Jeg har det kabinettet selv og kan garantere deg at det er virkelig stillegående. Finnes også i sølv farge.

 

Hovedkort:Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X. nForce-4 kort med passiv kjøling.

Jeg har bygd 2 pc'er med dette hovedkortet. Det er bra og veldig stabilt.

 

CPU:AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz OEM u/vifte.

 

CPU-Kjøler:Thermalright SLK-948U med en justerbar MIST 13-25db vifte. Denne kjøleren og viften har jeg selv. Min 3500+ CPU ligger i skrivende stund på 37 grader med viften på laveste hastighet.

 

PSU:MIST 500watt

Sannsynligvis den mest stillegående du får (bortsett fra vifteløse da).

 

Skjermkort:PowerColor SCS X700 Bravo. Skjermkort uten vifte. Personlig ville jeg valgt noe bedre,men budsjettet ditt er litt lavt.

 

Minne:OCZ 1024MB Premier Dual Channel. God og billig ram.

 

harddisk:Samsung 200GB S-ATA II. Stillegående og god disk.

 

DVD-Brenner:BenQ DW1640. En av de beste brennerne på markedet akkurat nå.

 

Pris:7612 kr.

 

Hvis du synes dette blir for dyrt,kan du bytte kabinett og psu til et Arctic Cooling Silentium T1. Prisen blir da 6778 kr.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Hei, og takker for svar.

 

Synest kanskje det er litt dyrt for kabinett og power da, men det så jo fint ut.

Er ikke så lysten på den Arctic Cooling løsningen, er mere fastlåst med muligheter for utskiftning av power, samt at det er litt liten plass.

 

 

Ellers noen som har andre forslag?

 

Nettulf

 

 

Edit: Fjernet kommentar på skjermkort, da kravene er senket.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Vanligvis har jeg et alternativ, men ikke denne gangen, morten K sitt forslag er meget bra, vel kan anbefale en rimeligere og like så god cpu kjler Artic Cooling Ultra TC kr 101,- hos databutikken.

 

Når det gjelder T1/T2 så er det meget gode kabinett, vel er de trang, men det er power i bøtter og spann for ditt oppsett, og meget stillegående, og med innebygget HD kjøler.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Der er vi enig, det var egentlig det kabinettet jeg hadde planlagt å anbefale (det er stort sett jeg som bygger datamaskiner , til slekt og venner, og venners venner, hehe)

 

Men fikk aldrig testet det selv, da jeg ble så overbevist etter å prøvd AC t1/T2.

 

Men det fikk meget god revie her på HW Test

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Flere gode tips her....

 

 

Og det Antec kabinettet så jo brukbart ut også, samt at jeg kanskje revurderer AC Silentium kabinettene. Noen som vet hvem som er mest støysvake av disse?

Og av Antec Sonata 1 og 2, er det noen store forbedringer der på det nyeste?

 

Når det gjelder hardisker har jeg hatt et pussig fenomen i 2 forskjellige kabinett.

Når jeg har bare 1 disk i kabinettet, er det ikke noe problem samme hvilken av flere disker jeg bruker. Setter jeg inn 2eller 3, blir det masse bråk!

 

Får en slags stigende og synkende resonans i kabinettet grunnet vibrasjoner fra diskene. Og dette selv om gjerne de er festet med gummiforinger på skruefestet.

Grunnen til at det stiger og synker i en jevn hastighet er vel fordi det er nesten identisk turtall på de. Og når de har akkurat samme turtall(frekvens) blir støyen høyest.

Har det på både Seagate, Maxtor og Samsung, samme hvordan jeg mikser dette.

Noen værre enn andre selvfølgelig, men alikevel.

Skikkelig plagsomt da det høres i mils omkrets.

Noen andre som har opplevd dette?

 

Masse diskusjoner om hvilke disker som er mest støysvake, men jeg mener at Samsung og Segate er ganske bra der. Den konstante støyen er viktigst for meg, litt lyd ved lesing/skriving er ikke så viktig.

 

MVH Nettulf

 

 

 

Edit: Fjernet kommentar om skjermkort, da krav er endret.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

X800GTO yter best av de 3 du har nevnt,så gå for det.

 

Hvis du har flere disker,bør du gå for Antec kabinettet.

Det har støydemping til flere hardisker,Arctic-Cooling har bare demping til 1 disk.

Du finner tester på kabinettene i prisguiden,så les deg litt fram til hva som passer best for deg. Jeg har selv hatt Antec Sonata 1 og var ikke spesielt fornøyd med støynivået på det.

 

En annen måte å redusere støy på er å bare bruke 1 disk inni kabinettet,så kjøper du deg et eksternt kabinett til de andre diskene dine. De eksterne diskene slår du bare av når du ikke bruker de. Jeg har selv nettopp bestilt meg et eMagic kabinett til den ene disken min,slik at jeg får redusert støy og fordi jeg har behov for å flytte data. Kjekt å ha. :)

 

Når det gjelder disker,så er de nye Samsung diskene helt klart de mest stillegående jeg har vært borte i.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Som de redigerte innleggene mine over sier, så har jeg endret litt på kravene.

 

Ønsker en billig, stille maskin som skal stå på nettet og brukes til enkelt kontorarbeide.

Leter derfor nå etter rimeligere alternativer enn AMD på socket 939.

Socket A og Socket 478 er rimelige på prosessor og hovedkort siden, men er vel på vei ut.

Socket 754 er det rimelige prosessorer og hovedkort på, men er usikker på levetiden her.

Da er det vel bare Intel sin LGA775 som er aktuell?

Der kan man finne rimelige hovedkort og Celeron prosessorer, og ha mulighet til å oppdatere senere uten å bytte hovedkort. For det er vel en relativt ny sokkel så vidt jeg vet.

 

Hvordan er de minste prosessorene på LGA775 med hensyn på varme/støy kontra socket 939 prosessorer?

EDIT: Og hvilket brikkesett burde jeg evt satse på her for å ha litt muligheter i fremtiden?

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Hva med dette?

 

Asus P5LD2-VM, I945G, Socket-775, m-ATX GbLAN, SATAII, Lyd, DDR2, PCI-Ex16

1029

 

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

919

 

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

850

 

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning

995

 

Intel Celeron D 326 2.53GHz Socket LGA775, 256KB, EM64T, BOXED m/vifte

650

 

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

395

 

Totalt

4838 kos Komplett.no

 

Hovedkortet støtter også Intels 5x0-, 6x0- og 8x0- serie. Dersom PCen bare skal brukes til lettere programmer, og det ikke er behov for så stor lagringskapasitet kan du kanskje vurdere å nedgradere til 512MB minne og 80GB harddisk.

Lenke til kommentar

Jauda, bra oppsett fra alex-x, men det finnes enda billigere DDR2 på Komplett, Twinmos PC4300, 399pr stk for 512 MB, 121 kroner spart. Har dem selv på i945 chipset og ingen problemer, de tåler brukbart med overklokk også.

MSI hovedkort med 945P chipset er 80kr billigere men da må du ha separat skjermkort til ca 450kr, så det blir ca 370kr dyrere men iallfall mer oppgraderingsvennlig med flere PCI/PCIe-slotter og ytelsesforskjellen på grafikk blir ganske stor. Dessuten kommer ikke det Asus-kortet på lager før 30. september.

Tror du kan ta deg råd til 45kr ekstra for å få 2.66GHz CPU også.

Lenke til kommentar

Så 945 chipsett er gode greier? Og forskjellen på P og G er om det er integrert grafikk eller ikke?

Et separat skjermkort er jo uansett bedre enn integrert, så lenge det integrerte bruker RAM i maskinen.

Romslig disk er greit, ikke stor forskjell på prisene der uansett.

Men RAM holder sikkert med 512Mb, skal kikke litt på disse forslagene.

 

Hvilket skjermkort (Brikke) er best i den lavere prisklassen 4-500?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

G = integret grafikk, P = ikke integret grafikk. GMA 950 (den integrete grafikkbrikken) allokerer grafikkminne fra systmemminnet dynamisk. Ved vanlig 2D bruk vil den altså ikke sluke mer enn 8-16MB fra systemminnet.

 

Det er korrekt at en dedikert grafikkbrikke er bedre enn en integrert, men spørsmålet er om en vil merke noe forskjell ved vanlig kontorarbeid. Min erfaring er at det ikke er noe forskjell mellom dedikert eller integret grafikkbrikke til kontorbruk. Jeg er meget tilfreds med GMA 900 i min bærbare PC.

Lenke til kommentar

Mange av de billigste PCIe skjermkorta kan forsyne seg med internminne selv om de har dedikert minne, men her er ett som ser ut til ikke å gjøre det: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301234&cks=PRL

 

Men feks 6200TC (TurboCache) har 64MB dedikert minne og kan i tillegg benytte seg av systemminnet når det trengs. Har hatt et slikt selv og hadde da i en periode 512MB Ram og det gikk bra ja. 6200TC er sånn akkurat bra nok til 3D også. Komplett har både Gainward og XFX på lager til 500-lappen, begge med passiv kjøler. Hvis du kjøper andre steder, styr unna Asus 6200TC, Komplett har slutta å selge dem, antagligvis fordi det var feilvarer alle som en, grusom bildestøy på analogutgangen, men bra på DVI.

 

Må ta et lite forbehold om det MSI 945P hovedkortet, har ikke hørt om noen som har det så vet ikke hvor bra det er. Det samme gjelder Asus-kortet med 945G, men Asus 945P skal være bra så mulig Asus 945G er bra å.

Lenke til kommentar

hrm, nettulf, her er jeg borte fra forumet et par dager og du forlater den smale sti.

 

Greit du skal ha et stille rimelig system. Skal et system være stille må det utvikle minst mulig varme, slik at viftene kan gå på så lavt turtall som mulig. Uavheng av størrelse vifter blir plagsomme støymessig når det passserer ca 1800 rpm.

 

Integrert grafikk takler egentlig det meste bortset fra spill, har du iintegrert grafikk i x200 klassen , ja så takler det faktisk de fleste spill, bortsett fra doom3 o.l. grafikkytelse på et ATI x200 er på høyde med radeon 9250 - 9550 -9600 se

 

Hva er din prisramme på nå ?

Lenke til kommentar

Min kontormaskin er for øyeblikket en mini itx 1 ghz, funger helt greit, men støyer som helhet for mye, selv om jeg har modda inn 2 60x60 mm vifter fra en mist silent twin.

 

Skal du ha det stille må du tenke helhet, pc'en blir ikke mer stille en den delen som bråker mest.

 

Kabinett : Her er rett og slett Artic Cooling T1 / T2, komplett har også flere modeller, tilnærmet uten konkuranse til den posten, evt Antec sonataen.

 

Det er imidlertid et meget billig kabinett som også kan anbefales, mye pga en forbausende stille psu. Viking Midi Tower 350 w psu

 

Hadde et ekstremt lite budsjett å sette opp en "gamer" maskin på til en konfirmant (kr 5400,-) og det kunne ikke overskrides, så jeg valgte dette kabinettet, ble possitivt overrasket.

 

Skulle du velge dette kabinetet så bør du ha minst 1 kabinettvifte. Og da er det rimligste og mest stille valget AC 80x80x45 mm Dette er samme vifta som står i AC T1/T2 og flytter mye luft på lavt turtall.

 

Jeg forutsetter som alltid at det bygges et AMD system :D , og da er Cpu kjøler klar dersom du skal ha det stille: AC silencer Ultra TC, kan legge til at netshop har feil bilde der, og at denne koster omkring 100 kr hos databutikken. com. Den vifta der sløser ikke med turtall, i dette kabinettet ligger den på 1100-1300 rpm (Winni 3000+)

 

harddisk, seagate og samsung er sikre valg for lavt støynivå.

 

Hovedkort og skjermkort ref min forriege innlegg. kort til både s-754 og s 939 er og oppdrive.

 

 

Greit nok du kan spare ca kr 500,. på å gå til socket 754 på en cpu som yter akseptabelt. Og du kan få hovedkort med integrert grafikk til ca kr 350,- rimeligere en et ATI xpress 200 chipset.

 

Du kan altså spare ca kr 850 på å gå for et s-754 vs et s-939 system. Er det vedt det, ja dersom pengboka er meget trang. Men du sier du skal ha et system til, for gaming og det skjønner jeg ikke, da du kan få et meget stillegående gamingsystem ved å kjøpe en istede for 2 maskiner.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Mange diskusjoner her nå....

 

Skal ha 2 forskjellige maskiner fordi det er 2 personer som skal kunne bruke de samtidig.....

Har et RadeonX700Pro PCI-Express og en Samsung 120Gb disk jeg skal bruke i den maskinen som skal spilles på. Ikke det råeste kortet, men det holder til å begynne med hos han som skal ha det.

Der har jeg tenkt å bruke et socket 939 hovedkort og en athlon64 3200 prosessor, samt 1Gb med RAM.

Må ikke ha den helt stille, så derfor ikke noe stort problem med å sette sammen den.

 

Men den stille maskinen som skal stå på gjerne hele døgnet på nett, den vil jeg ha stille....

Og siden jeg skal sette opp 2 bokser, må jeg spare der jeg kan :-(

Men ønsker mulighet til å kunne oppgradere prosessor senere, derfor må jeg velge et hovedkort med sokkel som ikke forsvinner alt for fort.

Derfor jeg begynte å snuse på LGA-775 og Celeron prosessor, da det er en del rimeligere enn socket 939.

Og det er vel ikke andre typer sokkel som vil holde en stund fremover.

 

Kan bruke omtrent 5000.- på hver maskin, men har som sagt skjermkort/HD på den ene boksen alt.

 

Hvilke skjermkort til 4-500 er best da? Er jo så utrolig mange varianter....

 

Men det ser ut til å bli kabinett og power til maks 1000.- og hovedkort type LGA-775 med celeron prosessor og 512Mb minne ihvertfall så langt.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...