Gå til innhold

Gutt ser mot de store høydene


Sarge

Anbefalte innlegg

Barn er ikke så lette å fange. Dette bildet er tatt med Fujifilm Finepix E510 med blitz (lyset begynte å svikte) på en barneidrettstrening, der minstemann var svært fascinert av høydehoppstativet.

Klarte å fange et fint smil, og synes også det var "noe mer" som hevet dette bildet ut av resten av bunken. Bildet er noe mørknet i bildebehandlingsprogram (blitzen brant nesten ut ansiktet) i tillegg til at størrelsen er redusert, og jeg har i tillegg vært usikker på om det skal være i høyde- eller breddeformat. Tar gjerne imot konstruktiv kritikk.

Gutt_hoyde.jpg

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg ser det ut som om både lysmålingen og autofokusen har ødelagt et ellers meget pent bilde. Det ser ut som om det er bakgrunnen(bakken) som er målt lys fra og feileksponert fjeset, i tillegg har autofokusen fokusert på bakgrunnen, i stedet for i fjeset hans. Synd i grunnen for bildet var meget fint i mine øyne.

Lenke til kommentar

Du har rett i det med fokusen. Øynene er dessverre mer uskarpe enn bakken. Men selv i full size er skarpheten i ansiktet "grei nok". Nesten litt rart at uskarpheten følger med når jeg nedskalerer slik.

 

Ansiktet fikk helt klart for mye trykk fra blitzen, og det var helt nødvendig å gjøre bildet litt mørkere.

Lenke til kommentar

Enig i feil eksponering/fokus. Det er mulig at komposisjonen også kunne vært noe annerledes. Kanskje matta ikke skulle vært med, eller kanskje stativet skulle hatt en annen vinkel i forhold til bilderammen?

 

Hvorfor ikke ta dette bildet en gang til med korrekt eksponering/fokus samt eksperimentere litt med komposisjonen?

 

Edit: Kanskje du også skulle forsøke å bruke største blender for å isolere dybdeskarpheten rundt ansiktet, samt muligens forsøke en sort/hvit utgave.

Endret av foton
Lenke til kommentar

Å ta bilder en gang til er ikke alltid en opsjon. Barn i lek gjør sjelden som fotografen vil. Derfor er fotografering av barn alltid et spørsmål om å fange øyeblikket. Skulle gjerne tatt bildet en gang til og jobbet med eksponering, fokus og komposisjon, men det er ikke sikkert jeg får dette motivet på nytt...

 

Så langt har jeg lært av denne tråden:

 

* Fokusere på riktig sted, selv om jeg er "i farta".

* Jobbe mer med eksponeringsfunksjonaliteten, slik at man kan unngå at blitzen brenner ut hudtoner.

* Tror faktisk blenderen var ganske åpen, så det er nok heller fokuseringen som er gal her. Men det er greit å få bekreftet at stor blenderåpning (lite blendertall) ofte kan være veien å gå for slike "dybdebilder".

* Tenke ENDA mer på komposisjonen, selv om de enkle linjene og formene i bildet er noe jeg synes ble ganske bra. Det var faktisk planlagt at føttene på stativet og kantene på matta skulle være parallelle med bilderammen, mens stolpen som gir dybde i bilde skulle bryte med denne parallelliteten og gå på skrå. Det jeg ikke er fornøyd med er plasseringen av elementene i forhold til hverandre og hvor de befinner seg i rammen. Men hvordan jeg skulle gjøre dette bedre er jeg usikker på. Er enig med dem som er i tvil om matta (tjukkasen) skal være med i det hele tatt, men så var det det med tiden til rådighet når barna leker, da.

 

Tar gjerne imot flere tips. Jeg er amatør i læringsprosess, så alt konstruktivt bidrar positivt.

 

(Litt off-topic: Dette er for øvrig en situasjon der jeg ser at det kunne være behov for et bedre kamera. Både lysstyrke, autofokus-innstillinger, generell hurtighet og ikke minst det at man ser hvordan fokuseringen blir i den optiske søkeren er ting som taler for at et dslr-kamera ville gjort jobben med å få et bra bilde her lettere.)

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen når du snakker om tid til rådighet og barn. Når jeg så på bildet igjen så blir jeg mer og mer sikker på at jeg ville ha foretrukket en sort/hvit utgave. Jeg synes det røde dekket blir så veldig rødt og dominerende, og at dersom det hadde vært mørkt og litt mer ute av fokus så ville gutten blitt et mer naturlig blikkfang. Så jeg tok meg friheten å bruke 10 sekunder i photoshop med å justere fargekanalene i en sort-hvit utgave

post-209-1127292763_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ble ikke dumt, det der, foton. :D

 

Kan du si litt mer konkret om hvordan du justerte i tillegg til å konvertere til gråtoner? Jeg forsøkte litt selv med å justere på rød-kurven, men du fikk en mye jevnere tone på bakgrunnen enn jeg klarte (fikk litt hotspotting-tendenser).

 

Ser jo når du påpeker det at den røde bakgrunnen ikke er helt heldig for ansiktsfargen. Dessuten er det mye primærfarger i bildet som krangler om plassen (rødt, blått, grønt, gult).

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Ble ikke dumt, det der, foton. :D

 

Kan du si litt mer konkret om hvordan du justerte i tillegg til å konvertere til gråtoner? Jeg forsøkte litt selv med å justere på rød-kurven, men du fikk en mye jevnere tone på bakgrunnen enn jeg klarte (fikk litt hotspotting-tendenser).

 

Ser jo når du påpeker det at den røde bakgrunnen ikke er helt heldig for ansiktsfargen. Dessuten er det mye primærfarger i bildet som krangler om plassen (rødt, blått, grønt, gult).

 

Kort beskrevet hva jeg gjorde.

 

Layer -> New adjustment layer -> Channel mixer ->OK

 

Haket deretter av "monochrome" og justerte ned verdien for rødt og verdiene for blått og grønt opp. Husker ikke helt hvilke verdier som jeg valgte til slutt, men siden det røde dekket ble ganske sort så lå vel rødt på ca 50-60%, og dermed summen av de to andre ca 40-50%.

 

Layer -> flatten

 

Save

 

Det var alt. Denne metoden er langt å foretrekke fremfor å først konvertere til "grayscale" dersom man ønsker å skape effekter og liv i bildet. Ved å justere fargekanalenes bidrag det sort/hvite bildet kan man lage sort/hvite bilder med mange forskjellige uttrykk, men pass på så det ikke blir absurd og unaturlig (dersom du ikke ønsker det da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...