Gå til innhold

Demotanker om PES 5 og FIFA 06


Anbefalte innlegg

Vel, vel.

 

Som mange, ufrivillig eller ei, har fått med seg, er demoene av PES 5 og FIFA 06 ute til PC. Nå har jeg forsynt meg med flere porsjoner av disse prøvesmakene. Så hva kan en så rutinert fotballspiller som meg si om spillene?

 

Vel, mellom PES 3 og 4 var det få forskjeller, nærmest mer som en trimming av spillmotoren med smånyheter her og der. I PES 5 er det imidlertid mye nytt, uten at jeg gidder å gå inn på alt her.

 

Alle mine uttalelser er med forbehold om endringer i forhold til endelige versjoner, og forskjeller i forhold til konsollversjonene. De fleste vet at det spesielt er forholdsvis store forskjeller mellom PC- og PS2-versjonene av PES.

 

Det første jeg reagerer på i PES 5, er det nye nærkontrollsystemet, og jeg liker det slett ikke. Nå er det lagt inn automatiske sidesteps, som om man skulle holde inne R2 hele tiden i PES 4. Jeg vet ikke om Konami mener dette er mer realistisk, men slik opplever ikke jeg denne vraltingen. Det er vanskeligere å drible da spillerne beveger seg i større omfang per trekk enn tidligere. I PES 4 var det lett gjennomførbart å tråkle seg rundt motspillerne med velplasserte, følsomme skritt.

 

Det er selvfølgelig fortsatt mulig, dersom man har tilstrekkelig rutine vel å merke, men absolutt vanskeligere. Jeg håper dette fungerer bedre i PS2-versjonen. Av annet negativt, må jeg nevne at ballen til tider rikosjetterer med unaturlig kraft. Et mellomhardt skudd som keeper stopper over hodet sitt, går gjerne HØYT opp i luften. Faktisk over skjermbildet. Mens et knallhardt skudd i stanga gjerne returnerer til et usynlig gjørmehull i gressmatten, og tripper dvaskt unna.

 

Det er fortsatt et godt spill, bevares. Men det nye kontrollsystemet krever sågar tilvenning. Mange nye animasjoner er herlig fine, og diverse finter er lagt til. Blant annet kan Ronaldo utføre Zlatan/Ronaldinho-finta. Jeg nevner Ronaldo fordi verken Zlatan eller Ronaldinho er tilgjengelige i demoversjonen.

 

Enkelte ganger finner spillerne det for godt å la en pasning passere kroppen for så å forfølge ballen, i stedet for å dempe den eller å gjøre et medtak. Dette er noe for eksempel Kaka ofte gjør. Herlig! Når Zidane passerer motspillerne, hopper han gjenkjennelig over taklingsfoten etter å ha tuppet ballen forbi.

 

Det er lettere å klemme ballen i nettet fra langt hold, men også lett å pole lærkula på tribunen dersom skytteren er i ubalanse. Lettere er det også å gjøre stupheadinger, volleyer og andre spektakulære manøvre. For Valencia slet evigunge Carboni seg rundt på kanten, sendte et hardt innlegg i mellomhøyde inn i feltet - der høyrebeinte Kluivert la seg bakover og ekspederte en venstrefotsvolley via tverrliggeren og i mål. Selvfølgelig utført av meg, om du trodde jeg refererte fra et av målene jeg (eventuelt) slapp inn.

 

Nok om PES 5 i denne omgang.

 

Når det gjelder, sukk, FIFA 06, så er det mye det samme som FIFA 05, men det er litt kjappere og kvikkere i vendingene. Det medfører riktighet at det er mindre mellomrom mellom midtbanen og forsvaret. Nå ligger både midtbanen og forsvaret og venter på 16-meteren! Ja, det er mulig. Om trent uansett hvor kjapt man angriper sentralt i banen, ligger det minimum en het gryte av 6 vi-går-rett-fram-samme-hva-vi-støter-på-forsvarere.

 

Det er også en, ekstremt irriterende, forsinkelse etter at man trykker på pasningsknappen. For eksempel får du øye på et perfekt løp, og trykker på gjennombruddspasningsknappen idet angriperen er i ferd med å krysse forsvarslinjen. Da finner FIFA 06 det for godt å legge inn en pause på om lag ett sekund, for å sikre at offside inntreffer. Det samme problemet gjør seg gjeldende idet man fosser ned mot dølinja for å vri en pasning 45 grader ut i feltet. FIFA lar spilleren heller føre ballen OVER enn å slå den inn rett FØR man krysser linja.

 

Det skal nevnes at pasningene noen ganger går litt tregt, spesielt på midtbanen, også i PES 5, gjerne når man er under press og er omringet av mange spillere. Regner dette dog for en bug, og det går ikke ut over avgjørende situasjoner, som det gjør i FIFA.

 

Oppfordrer andre til å poste sine erfaringer fra demoene. Kanskje TST har testet om det stemmer at det er lettere å skåre drømmemålet fra 18 meter, om man har skuddstyrke over 90? Det hadde vært helt mega om han i så fall kunne poste statistikk over forsøk fra dette holdet, med og uten spillere med skuddstyrke over 90. Gjerne med treffprosenter og vurdering av feilmarginer.

Endret av mirrorsoul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Broren min har Winning Eleven 9 (Pes5 på japansk) på PS2 og jeg syns det er konge. Man blir aldri lei Pes, fordi det ikke er noe fast gameplay liksom.. du velger selv hva som skal skje :)

 

Jeg syns det var bedre ballkontroll og dribbling på Pes5 enn Pes4 da men.. :p

 

Noe av det jeg ikke likte i Pes5 var innlegg, før trykket man to ganger på 'O' så fikk man et bra innlegg. Nå må man rett og slett styre hvor man vil ha ballen før man legger inn.. dette høres jo genialt ut, men det tar for lang tid til å slå et presist innlegg nå når man er under press, mener jeg.

Pro Evolution Soccer har alltid hatt en 'frihet' som de nyere fifa spillene ikke har hatt. Gameplayet i Fifa forandres fra gang til gang, med nye 'trekk' og finter, dette gjør jo hver eneste Fifa tittel forskjellig.. noen mener sikkert at dette er kjempe bra, det gjør ikke jeg :p Det gode i Pes er at det alltid er samme stilen, samme måte man tar frispark, corner, kast på osv. bare forandringer i det som må forbedres. For eksempel så syns jeg at ballkontroll er veeeeldig bra i Pes5, og det blir gøy å leke med ball :)

 

Pes5 > Fifa06

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...