Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken er "død", kan filer fremdeles reddes?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge planlagt å ta backup av alle viktige dokument på pc'en. Hadde faktisk tenkt å gjøre det denne helgen. Men det kommer ikke til å skje for på onsdag skjedde det utenkelige. Harddisken tok kvelden. Jeg gjorde den dumme feilen av jeg slo av pc'en. Ja på helt riktig måte. Da jeg slo den på igjen etterpå da var det gjort. Alt så ut til å gå strålende frem til jeg kom til loading windows skjermen. Etter det ble alt svart. jeg prøvde flere ganger intill jeg innså at det hadde skjedd noe feil.

 

Jeg hentet frem installasjons CD'en for Windows XP og skulle prøve å reparere windows. Dette endte med error occured. Deretter prøvde jeg å formatere C. Det endte med at det ikke var mulig å formatere C, maskinen vil nå restarte. Harddisken var delt inn i tre partisjoner. C, D og E. På partisjon E stod det "-:\" og der det vanligvis står NTFS stod det unnknown. Ikke et bra tegn tenkte jeg.

 

Sikkermodus kom jeg heller ikke inn i så jeg har nå lånt en harddisk av en kompiss og installert windows på den for å få startet maskinen. Jeg prøvde å åpne partisjonene i den tilsynelatte døde harddisken. Det gikk ikke så bra jeg kunne håpet. Jeg fikk se mappene som lå "fremst" i partisjonene bortsett fra E som var unknown. Alle mapper under dette får jeg ikke tilgang til.

 

Finnes det noe håp for å få tilbake noen av filene. Prøver nå et program som heter Get Data Back, men jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå. All hjelp tas imot med åpne armer. Har mistet en del dokumenter, bilder og filmklipp som jeg ikke kan få tilbake. Så hvis alle forsøk slår feil er de for alltid tapt. Og det er vel det som er kjipest å miste.

 

På forrhånd, takk for alle svar!

 

 

 

*EDIT*

 

Nå holder jeg som sagt på å scanne harddisken med GetDataBack. Så jeg lurer på hvordan sektorene er fordelt på harddisken? Det er 312 581 807 sektorer og det tar jo EVIG lang tid å scanne alt. Skulle likt å visst hvor vindows ligger slik at jeg kunne hoppet over scanning av det for det er error i de fleste filene i windows på den harddisken.

Endret av Aisutora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende problem. Mitt råd er at du prøver R-tools recovery software. Prøvde en hel haug andre recovery tools uten resultat. R-tools fant filene med en gang, og det gikk raskt å restore de til en annen disk.

 

Last ned demoen og scan etter filene. Det som er dumt, er at du ikke kan restore filer over 65kb med demoen. Men du finner i alle fall ut om filene kan reddes. Fullversjonen av R-tools NTFS Recovery koster 50$.

 

Link til demo:

R-studio demo

Lenke til kommentar

Takk, da prøver jeg det. 50$ er det verdt om filene mine kan reddes så det er ikke noe problem. Det er billigere enn dette alternativet jeg fikk av en kompiss:

 

http://www.ibas.no/

 

Dette ser ut til å ikke fungere:

 

http://itpro.no/art/2738.html

 

Takk for alle svar så langt det er til stor hjelp :yes:

 

 

 

*EDIT*

 

Jeg prøvde dette R-Studio programmet. Det gikk ikke i det hele tatt. Programmet klikket litt etter jeg slo det på. Så fikk jeg opp en gul trekant med et "!" i nedi sys tray hvor det stod:

 

"Windows - Delayed Write Failed

 

Windows was unable to save all the data for the file F:\$Mft.

The data has been lost. This errpr may be caused by a failiure

of your computer hardware or network connection. Please try

to save this file elsewhere."

 

Får egentlig den meldingen stort sett hver gang jeg prøver å gjøre noe som har med den "døde" harddisken. Jeg får heller ikke opp listen over programmer som er installert i cpanel. Fikk samme melding da. Det ser ytterst mørkt ut.

Endret av Aisutora
Lenke til kommentar

Jeg har frøse ned harddisken nå, for å se om det hjelper. Har hørt at det er større sjans for at jeg får lese den da, og at jeg har max 30 min på meg til å kopiere de viktigste tingene over på en frisk harddisk. Jeg har jo ikke noe å tape så da prøver vi. I morgen vil det skje. Så får den fryse seg ned over natten.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt lignende problemer flere ganger før, i 90% av tilfellene har jeg løst problemet ved å bruke et program som heter SpinRite. Dette kan du lese mer om , samt laste ned en video som viser hvordan programmet fungerer, på www.grc.com.

Programmet koster 89$, da vil du også alltid få de nyeste versionene gratis; Dette er altså en engangs-sum du betaler.

Lenke til kommentar

Løsning 1 : Bruk Norton ghost på diskett, konfigur ghost til å ignorere alle feil, Ghost harddisken med feil over på ok harddisk. Sett den nye harddsiken some slave på en windows PC og la den korrigere feil den finner. Kopier ut dokumentene.

 

Løsning 2 : Last ned og brenn "knoppix" (en linux distro du kan boote PC'en på) og boot PC en på denne, da kan du kopiere ut dokumenter via nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...