Gå til innhold

Får ikke surround S/PDIF lyd på Receiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde noe lignende problem selv engang, med min Yamaha receiver måtte jeg sette inngangen som brukes som auto detekt ellrnoe, sånn at receivern sjøl sjønner hviket lydformat som spilles av.. Lydkortet må settes til og bare sende digitale signaler, husk og stille inn sånn at lydkortet "veit" at du bruker 5.1 oppsett av høytalere.

 

Men siden du får lyd i stereo så regner jeg med at du får overført digital signalene..

 

Hva er det du prøver og spille av? DVD'r, musikk?

Lenke til kommentar
Hadde noe lignende problem selv engang, med min Yamaha receiver måtte jeg sette inngangen som brukes som auto detekt ellrnoe, sånn at receivern sjøl sjønner hviket lydformat som spilles av.. Lydkortet må settes til og bare sende digitale signaler, husk og stille inn sånn at lydkortet "veit" at du bruker 5.1 oppsett av høytalere.

 

Men siden du får lyd i stereo så regner jeg med at du får overført digital signalene..

 

Hva er det du prøver og spille av? DVD'r, musikk?

Takker for svar. Det går i film fra fildelernettverk, og de er rippet i veldig mange varianter, men har ofte AC3 i seks kanaler. Har satt kontrollpanel lyd til 5.1. AVRack (Realtek) viser digital og 5.1, men bare fronthøyttalerne gir testlyd. Receiveren viser digitalmottak.

Lenke til kommentar

Det virker som om du har god peiling på dette, og sikkert trykket på alt som er av knapper og avhakninger i lydkortet sitt kontrollpanel, men har du prøvd eliminasjonsmetoden denne gangen?

F.eks: lån en annen surroundreciever; virker det da, er det pioneeren din som er sær og må knotes ytterligere med. Mest sannsynlig er det vel likevel at det er lydkortet som trenger en oppdatert driver eller en innstilling du hittil har oversett.

Lenke til kommentar

Jeg ville lasta ned InterVideo WinDVD 7 og testa ut en dvd som har Dolby Digital eller DTS lydspor og testa om du fikk lyd ut av alle kanaler da.. (husk og sette opp sånn at det går via SPDIF til external lydprosessor i options)

 

Hvis du ikke får lyd da ville jeg gjetta på at lydkortet ditt ikke helt gir ut 5.1 digital lyd eller så er ikke receivern satt opp riktig..

 

 

F.eks her må jeg sette receivern min til DVD inngangen, så må jeg sette den til autodetect lydsignaler (analog eller digital), så må jeg sette den over i en funksjjon som heter "straigt", da går lyden til sin surround prosess i receivern (avhengig av lydformat) og du vil da få lyd ut av alle høytalerne så lenge dvd'n støtter dette..

 

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Har en Pioneer DVD spiller og der autodetekterer receiver f.eks. THX. Spilles samme DVD i PC får en stereo med mulighet for ProLogicII autosurround etc. Receiveren har en Motorola 24bit 92KHz hardwaredekoder, men den klarer ikke å lage mer enn stereo fra S/PDIF fra XC-Cube. Så et sted underveis blir lyden nedsamplet. En media PC som støtter 5.1 burde håndtere dette.

Lenke til kommentar

Nå - Endelig fannt jeg det. Gikk gjennom dekoderne i K-Lite. I AC3 dekoderen var der en innstilling helt nederst i listen som het S/PDIF. Ved å velde denne istedenfor 3+2 kanaler virket det. Rullegardin opp, som å være i en skog og høre alle lydene... Nå blir det å skifte en midlertidig senterhøyttaler i denne: http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ho...aler.htm?id=368. Takker for gode råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...