Gå til innhold

Grafisk kalkulator til PalmOS?


Haaland

Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg begynne på GK Allmenne, administrative og økonomiske fag. Da må man ha en forholdsvis avansert kalkulator, på boklista står det at Casio FX-9750G er anbefalt, og at FX-9850G eller FX-9950G også kan brukes. Disse koster jo alle rundt en tusenlapp, omtrent det samme som en billig Palm, f.eks. Pilot M105 på f.eks. Komplett.no.

 

Derfor lurte jeg på om det kanskje var mulig å få kalkulator-programvare som kan brukes på Palm, som har de samme funksjonene som de nevnte kalkulatorene eller bedre, enten som freeware, eller hvertfall ganske billig?

 

Dessuten, er det noen som faktisk har prøvd dette, og vet om det virker, og hva skolene mener om det o.l.? Og er det i så fall nødvendig med en dyrere håndholdt PC, evt. hvilken? En håndholdt PC har jo også andre funksjoner, som gjør at jeg kan legge mer penger i denne enn i en kalkulator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-14 01:34, psilocybe skrev:

du skal gjerne bruke kalkulatoren under en prøve.. da tviler jeg på du får bruke en palm med 8mb med fjuskelapper. :smile:



 

Er dette noe du vet, eller noe du tror? Nå har ikke jeg snakket med noen som går på videregående om dette, men ettersom jeg har forstått, har man også der lov til å ha med en egenprodusert elevbok på prøver osv. På ungdomsskolen var de svært løsslupne på hva vi fikk lov til å skrive i den, hvordan er dette på videregående? Og om elevboken er elektronisk eller på papir burde jo ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar

Skrinlegge?? nei for all del ikke!!

 

Jeg gikk på 1MX i fjor, og hadde en palm IIIC. Til den lastet jeg ned EasyCalc - som er et gratis program som holder helt fint! sparte 1000kr!

 

Læreren sa at det var helt greit, men jeg måtte finne ut hvordan jeg brukte den selv. (noe som ikke er noe problem)

 

Det finnes også et programm som heter PowerOne Graph - som fungerer ganske likt som Texas ti-83. Denne er kanskje litt mer avansert enn easycalc, og dessuten koster den penger.

 

Det er beste er å kombinere begge to. Jeg hadde begge, og byttet mellom dem.

 

å bruke Palm'en som kalkulator, er dobbelt så enkelt og effektivt som å bruke vanlig kalkulator.

 

Jeg synes heller at skolene skulle anbefalt elevene å kjøpe en palm i steden!

 

linker:

http://easycalc.sourceforge.net/ (easycalc - gratis)

 

http://www.infinitysw.com/products/poweronegraph.html (PowerOne)

Lenke til kommentar

Vil du slippe å betale 1000,- for å fucke 3 år på vidregående skole så er du litt av en gjerrigknark :smile: Kjøp den grafiske kalkulatoren - du har bruk for den i matte og det er 100x lettere å følge med i timene når du gjør akkuratt det læreren sier - og det sier jeg ut ifra erfaring med at flesteparten av de idiot elevene jeg gikk i klasse med ikke skjønte en dritt av kalkulatoren LÆREREN brukte - da tror jeg du kan slite med å bruke palm. Dessuten er det jo bare snakk om 1000,- fordelt på 3 år - 333,1/3kr :razz:

 

Trust me, kalkulatoren læreren anbefaler er verdt pengene hvis du iallefall skal ta matte resten av årene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 11:02, psilocybe skrev:

vel, i og med at jeg måtte resete kalkulatoren min under hver prøve / eksamen fordi det var mulig å skrive små setninger inn og lagre dem, sier sitt.


vgs er også *litt* forskjellig fra ungdomsskole..



 

Ha Ha, måtte dere resete kalkulatoren hver gang!

Jeg hadde programmer og formler skrivd inn for hver

tenkelige regnestykke. Enhver reseting ville vært katastrofal!

Lenke til kommentar

@SineTwo

 

Herregud.

 

har du prøvd programmene jeg nevnte? sikkert ikke, så spar deg for slike dumme kommentarer.

 

PowerOne er mer avansert enn Texas TI-83 f.eks.

 

Når det gjelder den grafiske delen av Easycalc - så gruser den både casio og texas.

 

Jeg kan love deg at det er enklere å bruke en palm en en vanlig kalkulator.

 

Som oftest måtte jeg sitte å vente på resten av klassen når læreren viste hvordan ting skulle gjøres på kalkulatoren - fordi på Palm'en er så mye enklere å forstå enn de vanlige kalkulatorene.

Lenke til kommentar

jeg trenger ikke å spare meg for slike kommentarer - men det er lettere å forstå og gjøre alt slik læreren ber deg gjør - ja det høres n00b ut men i lengden (hvis man skal ha matte i 3 år - slik jeg hadde 3my) så hjalp det meg noe helt sykt å bruke kalkulatoren.. f.eks. å finne den deriverte av et tall slik at man vet hvis man regner riktig osv.

 

Ja selvfølgelig har jeg tro på at software'en til palm er rimlig bra den også - sikkert bedre OG raskere. Men å spare 1000,- for å leke 1337 er jo litt teit, dessuten vil det være problematisk å bruke det på eksamen (for eksamen er GARANTERT det siste året).

 

Tar litt tid å innarbeide kalkulator skills, hehe, husker jeg alltid lå foran klassen når det gjalt kalkulator greier og visste litt mer enn klassen generelt - men eksamen er strengt...

 

Som sagt - jeg vil ikke rakke ned på de som vil bruke palm - det har sine advantages, men også sine disadvantages. Kjøp heller en casio til 1000,- og selg for 5-600 hvis det virkelig er nødvendig, men sjekk gjerne om du får brukt palm først - hvis det er sånn reset memory dritt så sliter du bigtime - for da sletter den jo programmene også... Takk "skaperen-i-himmelen-uansett-religion" for at jeg ikke måtte gjøre det, hjalp meg noe helt sinnsykt på naturfag tentamen :razz: (bl.a. matte også - og bedøk hehe)

 

Vennlig hilsen en som vil være rimlig anonym.

Lenke til kommentar

Du sier at Palm har sine diadvantages - etter å ha brukt min palm i 1 år på MX har jeg ikke opplevd noen "disadvantages" ennå.

 

Det ene programmet er VELDIG likt texas kalkulatorer, som brukes på mange skoler. Dermed kan du følge med når læreren gjennomgår. Det står også forklaring til hvordan du skal bruke kalkulatorene i mattebøkene (hvertfall den jeg hadde), så da er det bare å se på Texas forklaringene.

 

Fordelen med palm, er at du får en PDA med på kjøpet. Jeg brukte den også til å skrive ned lekser med, og som ordbok i engelsk. (jeg hadde en skikkelig ordbok i tillegg, som jeg brukte på prøver).

 

Når kalkulatorene til Palm er både enklere og bedre enn casio og texas, ser jeg ingen grunn til å kjøpe en vanlig kalkulator.

 

Læreren min mente at det ikke skulle være noe problem å få brukt palmen på eksamen.

Hvorfor skulle du egentlig ikke kunne brukt den? på texas og casio kan det jo lages egne programmer og stuff...

Lenke til kommentar

har tenkt på det samme, skal begynne på vgs snart så... er palm noe å satse på`? blir det lett for meg som ikke har prøvd verken en slik avansert kalkulator eller palm..?

 

og vill Pilot 105 M fungere fint?

 

lett å legge inn kalkulatorprogrammet osv ?

 

og ordbok til palm hvor finner jeg det

 

[ Denne Melding var redigert av: klo på 2002-08-18 04:03 ]

Lenke til kommentar

Pilot 105 M funker sikkert helt fint. Jeg har en av de dårligste modellene, Palm IIIC.

 

Innstallere programmet er null problem.

 

Men ordbok, og den ene kalkulatoren (PowerOne) koster egentlig penger...

 

 

Ingen programmer vil bli slettet hvis du trykker på reset knappen på palmen.

Det er kun hvis du trykker på reset samtidig som du holder en annen knapp og noe, eller hvis du tar utav batteriene i over 1 minutt den vil bli "formatert".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...