exmith2k Skrevet 13. september 2005 Skrevet 13. september 2005 (endret) Hei. Har Trådløs Router, å 2 pcen med trådløse kort, har satt opp begge pc'ene med MSHOME, å delt noe på begge 2. Har også restartet begge pc'ene. Internettet fynker fint. Skal det være avansert å vanskelig for å sette opp 2 pcen med nettverk mellom seg ? Når jeg hadde vanlig nettverk, ledninger, fynka fett da.... Router: D-Link DI-624+ 54 Mbps Pci kort: D-Link DWL-G520+ 54 Mbps Sykt irriterende Edit: har søkt på forumet, men fant ikke no som hjalp... Endret 13. september 2005 av exmith2k
exmith2k Skrevet 14. september 2005 Forfatter Skrevet 14. september 2005 (endret) Må vell være en eller annen som kan noe om dette her ? eller skal jeg bruke en masse penger på å få en expert hjem ? Endret 14. september 2005 av exmith2k
Targa_PC Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Hei. Det skal i ugangspunktet ikke være noe forskjell om du bruker kabel eller trådløs, begge deler skal "fynke". Så da er det noen valg i Win. / brannmur som må endres. Gi en tilbakemelding på hvilken brannmur du bruker, og hva du har satt den til.
exmith2k Skrevet 14. september 2005 Forfatter Skrevet 14. september 2005 (endret) Hei.Det skal i ugangspunktet ikke være noe forskjell om du bruker kabel eller trådløs, begge deler skal "fynke". Så da er det noen valg i Win. / brannmur som må endres. Gi en tilbakemelding på hvilken brannmur du bruker, og hva du har satt den til. Har jo slått av brannmuren på pcen og på routeren! Bilde av brannmur oppsett Kom 1 steg videre i dag, satt opp nettverket på begge pc'ene på ny, å nå får jeg opp søstara mi sin pc på 'View workgroup computers'. MEN når jeg klikker på henne, kommer denne meldingen opp: Hva kan det være? Hvorfor kan jeg se henne, men ikke komme inn på henne? Endret 14. september 2005 av exmith2k
Targa_PC Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Ja det var ruteren, hva med andre brannmurer? Får du noen melding når du prøver å opne ei mappe i nettverket ?
Spragleknas Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 (...)Hva kan det være? Hvorfor kan jeg se henne, men ikke komme inn på henne? *Bytter på med i* :!: :!: :!: Ofte lurt på dette Alvormodus: Sjekk at hun har aktivert fildeling
Targa_PC Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det der spørsmålet er du nok ikke aleine om å lure på Egenskap for mapper som skal deles, aktiver deling, restart. Men dette hadde du allerede gjort sa du.
jarledb Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 firewallen i routeren har ingen ting å si på det lokale nettet!! Hvilket OS kjører du? hvis begge har XP med sp2, gå inn i firewall settingen under Start -> Kontrollpanel trykk på exeptions og kryss av alle firkantene. boot bagge maskiner å prøv igjen
exmith2k Skrevet 14. september 2005 Forfatter Skrevet 14. september 2005 (endret) firewallen i routeren har ingen ting å si på det lokale nettet!!Hvilket OS kjører du? hvis begge har XP med sp2, gå inn i firewall settingen under Start -> Kontrollpanel trykk på exeptions og kryss av alle firkantene. boot bagge maskiner å prøv igjen Eneste som ikke var hukket av, var Remote desktop... Men trodde ikke det hadde no å si med de der exeptions, pga at brannmuren er slått av. Har Delt noen mapper på hennes pc, om noen på min, å boot'et begge pc'ene.. Endret 14. september 2005 av exmith2k
Gromit Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Har funnet ut at på lokale små hjemmenettverk så snakker PCene betraktelig enklere sammen om du installerer IPX protokollen i tillegg til TCP/IP.
Pengu Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 (endret) Har funnet ut at på lokale små hjemmenettverk så snakker PCene betraktelig enklere sammen om du installerer IPX protokollen i tillegg til TCP/IP. Det er antakelig fordi du har feilkonfigurert TCP/IP eller har en brannmur installert. De fleste personlige brannmurer fungerer kun på TCP/IP. IPX/SPX vil generere ekstra trafikk så unngå det om du kan. For å gjøre det enklere med fildeling bør du opprette samme brukernavn/passord-kombinasjon på alle PCene, og sørge for at brukeren har nødvendig lese og evt. skrivetilgang. Får du pinget maskinene fra hverandre med navn, eller med IP-adresse hvis det ikke funker med navn? Endret 15. september 2005 av Pengu
Gromit Skrevet 15. september 2005 Skrevet 15. september 2005 Jeg har ikke konfigurert TCP/IP feil nei og jeg kjører ikke brannmur. Jeg gjorde det for enkelhetens skyld uten å måtte dille med passord/brukernavn kombinasjoner osv osv. Så mye trafikk jeg har på mitt lokalnettverk spiller det ikke noe som helst rolle om jeg kjøre IPX i tillegg. Jeg merker ingenting.
exmith2k Skrevet 16. september 2005 Forfatter Skrevet 16. september 2005 Hva mener dere med samme samme brukernavn og passord ?
Pengu Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Hva mener dere med samme samme brukernavn og passord ? Det er mulig du har automatisk pålogging slik at du ikke ser det. For å komme inn i windows kreves det at man logger på. Hvis du har PCen i en Workgroup og ikke har opprettet flere bruker er standard oppsett at PCen automatisk logger inn med denne brukeren (uten passord). Dette er typisk noe du valgte når du installerte Windows. Hvis du har Win XP og trykker start (forutsatt at du bruker standard oppsett for startmeny (ikke Classic) vil du se brukernavnet som er pålogget på toppen av startmenyen. Når du forsøker å koble deg til en annen maskin sender din maskin brukernavn/passord (selv om du ikke har satt noe passord) du er pålogget med. Maskinen du prøver å koble deg til sjekker så dette i brukerdatabasen på denne maskinen. Hvis den finner brukernavnet, og passordet stemmer (selv om det er blankt) får du tilgang til de delte mappene, forutsatt at brukeren har nødvendige rettigheter. Du kan legge til/endre brukere og endre instillingene for pålogging i kontrollpanelet (User Accounts/Brukerkontoer) eller ved å høyreklikke My Computer og velge Manage (Behandle). Hvis du skal endre/legg til brukernavn er den siste best fordi hvis du endrer "brukernavn" via kontrollpanelet endres bare visningsnavet og ikke det egentlige brukernavnet. Hvis du har forskjellige navn på toppen av startmenyen på de to PCene går du ganske enkelt inn på "motsatt" PC og legger til en bruker med samme navn, eller endrer brukernavnet (dvs. Name og ikke Full Name)via Manage/Behandle.
Pengu Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 (endret) Jeg har ikke konfigurert TCP/IP feil nei og jeg kjører ikke brannmur. Jeg gjorde det for enkelhetens skyld uten å måtte dille med passord/brukernavn kombinasjoner osv osv. Så mye trafikk jeg har på mitt lokalnettverk spiller det ikke noe som helst rolle om jeg kjøre IPX i tillegg. Jeg merker ingenting. Brukernavn/passord har ikke noe med hvilken nettverksprotokoll du bruker å gjøre. Det er Client for Microsoft Networks og File and Printer sharing som styrer dette. Endret 18. september 2005 av Pengu
exmith2k Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Hva mener dere med samme samme brukernavn og passord ? Det er mulig du har automatisk pålogging slik at du ikke ser det. For å komme inn i windows kreves det at man logger på. Hvis du har PCen i en Workgroup og ikke har opprettet flere bruker er standard oppsett at PCen automatisk logger inn med denne brukeren (uten passord). Dette er typisk noe du valgte når du installerte Windows. Hvis du har Win XP og trykker start (forutsatt at du bruker standard oppsett for startmeny (ikke Classic) vil du se brukernavnet som er pålogget på toppen av startmenyen. Når du forsøker å koble deg til en annen maskin sender din maskin brukernavn/passord (selv om du ikke har satt noe passord) du er pålogget med. Maskinen du prøver å koble deg til sjekker så dette i brukerdatabasen på denne maskinen. Hvis den finner brukernavnet, og passordet stemmer (selv om det er blankt) får du tilgang til de delte mappene, forutsatt at brukeren har nødvendige rettigheter. Du kan legge til/endre brukere og endre instillingene for pålogging i kontrollpanelet (User Accounts/Brukerkontoer) eller ved å høyreklikke My Computer og velge Manage (Behandle). Hvis du skal endre/legg til brukernavn er den siste best fordi hvis du endrer "brukernavn" via kontrollpanelet endres bare visningsnavet og ikke det egentlige brukernavnet. Hvis du har forskjellige navn på toppen av startmenyen på de to PCene går du ganske enkelt inn på "motsatt" PC og legger til en bruker med samme navn, eller endrer brukernavnet (dvs. Name og ikke Full Name)via Manage/Behandle. hmm når jeg f.eks er på lan, så er det jo ingen som har samme brukernavn osv, men vi deler jo ting lett. Men sånn så vi har det i huset, så har jeg et brukernavn og passord, å søstara mi et helt annet brukernavn å passord. Men det med name og fullname forsto jeg ikke... Eller for å si det sånn, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre nå, trodde ikke nettverk og deling hadde no med brukernavn,passord og pålogging å gjøre...
storken Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 hvis du har norton (noe jeg håper du ikke har) så må du skrive inn ipen til den andre datamaskinen for at den skal komme igjennom brannmuren
exmith2k Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 hvis du har norton (noe jeg håper du ikke har) så må du skrive inn ipen til den andre datamaskinen for at den skal komme igjennom brannmuren Ja seff har jeg norten, vet du om et bedre program ? Å at det er brannmur i norten, det visste jeg ikke ?!
Gaby Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Test det da vel. Å skrive inn IPen til den andre maskinen i Norton. Og ja, jeg vet om et bedre program en Norton, ZoneLabs Security Suite. Perfekt program. Men vil ikke starte noen i diskusjon på det i denne topicen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå