Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt anlegg til rundt 6000-7000,- u/cd spiller


sx_viper

Anbefalte innlegg

Er ganske ny innen lyd i bilen så hadde vært fint om noen av dere kunne settet opp et system (Sub, forsterker, diskant, mellom tone, osv) siden jeg ikke vet helt hva man trenger.. :blush: tenkte å finne noe til rundt 6000-7000,- det bør helst være litt trøkk i anlegget :roll: som sagt, trenger ikke cd-spiller.

Endret av sx_viper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er godlyd med trøkk du er ute etter så er det etpar ting du bør se etter.

Det første er følsomheten på elementene, det andre er at du kun trenger høyttalere foran. Skikkelig installasjon av et godt komponentsett foran låter himla mye bedre en 4 middelmådige saker spredt tilfeldig rundt. Forsterkervalget er en annen ting DynaBel som nevnt over, Helix og Audisons Srx - serie er å anbefale i den prisklassen du ligger.

 

Hvilken bil skal dette inn i og hvilken spiller har du?

 

Husk at du også trenger kabler av diverse art. Et komplett kabelsett til ditt bruk kan du få for kr. 498 her.

Vil nok anbefale å se på litt andre saker enn Boschman og pioneer, du kan få mye bedre for pengene.

 

Montering, demping og planlegging er minst 50% av resultatet ;)

Lenke til kommentar

Det skal inn i en golf 2, husker ikke hva spillern heter, men er en pioneer (4x 45w) men kom gjerne med forslag til spillere til rundt 1500- 2000,-

 

Men kan dere komme med noen linker til noen "fine" høytalere og forsterkere, da jeg ikke helt vet om man bør ha 3-veis, 2-veis, etc? Jeg la jo ut noen linker lenger opp på siden, hadde vært bra hvis noen av der kunne laget noe av det samme..

Lenke til kommentar

Husk at det auler på seg med drøyt tre tusen i kabler, sikringer, fordelingsblokker, terminaler og kassematerialer også med det oppsettet der.

Ser du har tynt budsjetet til rundt ti lapper også så jeg regner med dette er smertegrensen.

 

Er det utganger på spillern, og i tilfelle hvor mange?

Typebetegnelse på spillern? DEH ett eller annet el.l?

Og så ser jeg en klar feilprioritering her.

Tipper du planla å ha 6*9" bak ikke sant? For all del! Gjør ørene dine en tjeneste og monter heller skikkelige saker i front sammen med èn bra sub bak.

 

Har du evt. planer om senere utbygging? F.eks å montere dørlommer for 6.5"?

Isåfall har jeg etpar lure tips ;

 

Vet dette kan virke forvirrende, men alt er i beste mening. Det er ingenting som er mer irriterende enn å handle inn og så bli misfornøyd, been there, done that...

Så jeg prøvere å lære andre av mine feil da jeg sjøl var ung hehe :p

Etpar enkle retningslinjer som less is more og kvalitet over kvantitet er alltid lurt å ha i bakhodet :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, tar gjerne imot lærdom siden jeg ikke kan mye om dette :thumbup:

 

Hva hvis jeg kjører 1.stk 12" sub

Og 6*9 i dørene?

 

Trenger jeg noen flere høytalere eller vil dette bli "bra" lyd?

 

Hvis det vil funke med bare en 12" sub og 6*9 i dørene (og kansje diskant?)

så kan jeg jo gå til innkjøp av en litt bedre cd spiller.

 

Er ikke sikker på hva jeg trenger.. hvilken typer, diskant? to-veis? tre-veis?

 

Btw, den cd-spilleren jeg har 4x 45w og en sub utgang.. tror jeg, har ikke spilleren her så kan ikke si for sikkert, men den har iaffal 4x 45w utganger.

Lenke til kommentar

Helt omvendt faktisk.

En høyttaler har en termisk og mekanisk tolleransegrense for et visst antall watt, W RMS, men jo watt er som før nevnt en tullebetegnelse.

Det som teller er forsterkerens evne til å levere strøm kjapt og preist med minimalt av forvrengninig.

 

Det er faktisk en fordel å ha en forsterker som yter mer enn oppgitt RMS - verdi da elementets impedanse varierer i frekvensområdet det spiller og da dermed også behovet for effekt. En vil da oppnå bedre kontroll av elementet og slik forhindre at høyttaleren sprenges, eller rettere sagt: At talespolen (voicescoilen) brenner seg fast. Noe som vil skje idet en mer pinglete forsterker klipper.

 

Les litt her for mer inngående info om hvordan de ulike variablene samspiller her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...