Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette fast IP med trådløs router og ADSL-modem?


Anbefalte innlegg

Heisann. For å få Bittorrent til å virke må jeg sette fast IP på PCen min, pluss at jeg senere må åpne for noen porter i routerens config. Først må jeg altså sette fast IP har jeg fått hørt. Hva trenger jeg å skrive i nettverkstilkoblinger /TCIP på det trådløse nettverkskortet mitt?

 

Her en et klipp fra IPconfig /all

 

Vertsnavn  . . . . . . . . . . . : *Navnet mitt

Primær DNS-suffiks . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . : Ukjent

IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei

WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei

 

-kort Trådløs nettverkstilkobling 1:

 

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :

Beskrivelse  . . . . . . . . . . : D-Link AirPlus G DWL-G122 Wi

r(rev.B) #2

Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-11-95-8F-2B-F1

DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.0.101

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1

DHCP-server. . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

DNS-servere. . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

 

Akkurat nå står instillingene på motta IP automatisk.

Håper på svar.

 

 

Ser ut som om vi må prøve noe annet først.. Prøvde nettop å koble modemet direkte på PCen, og da skal jeg ifølge netttilbyderen min bruke fast IP 10.0.0.2 for å åpne for porter etc (routeren er ikke tilkoblet nå). Hvordan gjør jeg dette? Å sette IPen altså. Hvis jeg skriver denne IPen i nettverkstilkoblinger, får jeg ikke tilgang til internett.

Endret av snkupo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Routeren er en Dlink 624+, men først må jeg nesten få dette til å virke uten router. Det gjør det nemlig ikke enda.

Sjekk nederste del av første posten min her. ISP er en lokal tilbyder. Infonett Røros.

 

*Er en ipconfig /all nå når jeg ikke har routeren tilkoblet av interesse? HAdde det gjort det enklere?

Endret av snkupo
Lenke til kommentar

Jeg regner med at D-Link routeren er din egen og at du har et modem eller router (eller router-modem) fra ISP. Etter det du skriver høres det ut som om du har router (eller router-modem). Hva slags adresse får du hvis du kobler PCen direkte til "boksen" fra ISP (evt. på WAN-porten på routeren din hvis du har koblet denne til "boksen" fra ISP?

 

Hvis denne adressen begynner på 192 eller 10 har du garantert router (router-modem). Da bør du enten bruke D-Link'en som et rent aksesspunkt, dvs. kutte ut DHCP og koble en av LAN-portene (i stedet for WAN-porten) på D-Linken til LAN-siden av routeren fra ISP. All konfigurering av router/brannmur (portforwarding, åpning av porter osv) må da skje på routeren fra ISPen.

 

Alternativ kan du undersøke om det er mulig å konfigurere "boksen" fra ISP'en om til å fungere som et rent modem, dvs. at du får en offisiell adresse på innsiden (i motsetning til 10.x.x.x og 192.168.x.x som er private). Du skal i så fall koble WAN-porten på D-Link'en til "LAN-porten" på "Modemet". All konfigurering av router/brannmur skal i dette tilfellet skje på D-Link'en.

 

Dersom det stemmer at du har router (og ikke modem) fra ISP, og denne ikke kan gjøres om til å fungere som modem, bør du for all del ikke bruke WAN-porten på D-Linken. I så fall får du to routere og brannmurer å forholde deg til med alle morsomhetene det kan medføre.

Lenke til kommentar
Ser ut som om vi må prøve noe annet først.. Prøvde nettop å koble modemet direkte på PCen, og da skal jeg ifølge netttilbyderen min bruke fast IP 10.0.0.2 for å åpne for porter etc (routeren er ikke tilkoblet nå). Hvordan gjør jeg dette? Å sette IPen altså. Hvis jeg skriver denne IPen i nettverkstilkoblinger, får jeg ikke tilgang til internett.

Dette ser ut til å bekrefte min mistanke om at du har en router fra din ISP. Adresser i 10.0.0.x-rangen er private adresser, dvs. at du har én offisiell adresse på WAN-siden (xDSL) siden av routeren. Enten må du sørge for å få denne routeren til å kjøre i en slags bridge/modem-modus slik at du får den offisielle adressen inn på LAN-siden og bruke D-Link'en som router eller så må du bruke D-Link'en som et aksesspunk som beskrevet tidligere.

 

D-Link routeren har UPnP (Universal Plug and Play) hvilket gjør at du vil slippe mye av den manuelle konfigureringen og faste adresser osv., men det forutsetter at WAN-porten er koblet mot en offisiell IP-adresse (dvs. adresser som ikke begynner på 10, 192 eller 169). Det fungerer dog neppe hvis du har en non-UPnP-router med privat adresse på "innsiden" mellom D-Link'en og internett. Uansett blir det et forferdelig "søl" med to routere med hvert sitt private nett etterhverandre, det må du for all del unngå.

Lenke til kommentar
Hei for å sette fast ip adresse går du inn på nettverksinstillinger og senere til TCP/ip instillinger

 

da fyller du inn følgende :

 

IPadresse: da velger du en ipadresse fra oolen, f. eks. 192.168.0.101

nettverksmaske: 255.255.255.0

standard gateway: 192.168.0.1

 

dns server: 192.168.0.1

Nei,nei, nei.... :no:

 

Hvis du absolutt vil sette fast adresse på PCen så må du ikke uten videre velge fra DHCP-poolen (eller scopet om du vil). Da risikerer du nemlig konflikt ved at en annen maskin kan få samme adresse fra DHCP-serveren. Det du må gjøre hvis du velger å konfigurere den faste adressen på PCen (og ikke i DHCP-serveren i routeren) er å velge en adresse utenfor scopet evt. eksludere adressen fra scopet.

 

For at du skal ha ETT sted å administrere IP-adresser bør man heller binde IP-adresse mot MAC-adresse i konfig'en på DHCP serveren. På denne måten slipper du konfigurere om nettverksinnstillingen om du tar med PCen til et annet nettverk eller om du endrer innstillingene på routeren.

Lenke til kommentar

Du har to muligheter for å koble PC'en til nettverk :

 

(1) PC direkte i modem'et, bruk statisk ip og dns instillinger i Windows slik ISP'en har forklart du skal gjøre (10.0.0.2 osv).

 

(2) Gjennom D-Link. Sett opp WAN delen i konfigurasjon av D-Link med den info'en du fikk fra ISP (10.0.0.2 osv). Skru på DHCP-server i LAN delen av D-Link konfig. Skru på UPNP i D-Link konfig. Sett opp Windows med dynamisk ip og dns.

 

Når PC'en er på nettverk må du forsikre deg om at modemet ruter all trafikk direkte til 10.0.0.2 adressen. Kan hende du må bruke SOA/NAT og filtermuligheter for å få til dette.

 

Valgte du (1) skal PC'en være på nett. Valgte du (2) må du bruke en Torrent klient som støtter UPnP (Azureus) eller rute gjennom ønsket torrent port vha SOA/NAT også i D-Link'en.

Lenke til kommentar

(2) Gjennom D-Link.  Sett opp WAN delen i konfigurasjon av D-Link med den info'en du fikk fra ISP (10.0.0.2 osv).  Skru på DHCP-server i LAN delen av D-Link konfig.  Skru på UPNP i D-Link konfig.  Sett opp Windows med dynamisk ip og dns.

 

Når PC'en er på nettverk må du forsikre deg om at modemet ruter all trafikk direkte til 10.0.0.2 adressen.  Kan hende du må bruke SOA/NAT og filtermuligheter for å få til dette.

 

Valgte du (2) må du bruke en Torrent klient som støtter UPnP (Azureus) eller rute gjennom ønsket torrent port vha SOA/NAT også i D-Link'en.

Dynamisk IP i Windows - skal jeg bruke den samme som i D-Link? (10.0.0.2) ?

Og hva med gateway og DNS? I Windows altså.

 

LAN eller WAN port fra D-Link til modemet (boksen fra ISP)

 

Og angående D-LInk setup med info fra ISP: Den IP adressen er eneste info jeg har fått. Hva mer trenger jeg å sette opp enn IP i D-Link?

Endret av snkupo
Lenke til kommentar

Hva skjer når du skriver 10.0.0.2 i nettleseren når du kun kobler til boksen du fikk fra ISP?

 

Du skal ikke trenge å ha fast IP for å koble til bittorrent. Det du må gjøre er å forwarde/åpne porter dersom Bittorrent-clienten du bruker ikke kommuniserer med D-linken.

 

Prøv å last ned BitComet.....den skal configurere seg selv.

 

Bitcomet

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Og hvorfor heller ikke sette Static DHCP i DLinken slik at Pc`n det her er snakk om alltid får samme IP ? Altså istedet for alt dette "tullet" .

 

Da får pc`n med den macadressa alltid den samme IPadressa hver gang samme F .

 

Du eller andre finner det under Home>DHCP>Static DHCP .

Endret av Konge
Lenke til kommentar
Og hvorfor heller ikke sette Static DHCP i DLinken slik at Pc`n det her er snakk om alltid får samme IP ? Altså istedet for alt dette "tullet" .

 

Da får pc`n med den macadressa alltid den samme IPadressa hver gang samme F .

 

Du eller andre finner det under Home>DHCP>Static DHCP .

Hva skal jeg sette som adresse da? Nummer.

Lenke til kommentar
Og hvorfor heller ikke sette Static DHCP i DLinken slik at Pc`n det her er snakk om alltid får samme IP ? Altså istedet for alt dette "tullet" .

 

Da får pc`n med den macadressa alltid den samme IPadressa hver gang samme F .

 

Du eller andre finner det under Home>DHCP>Static DHCP .

Hvis mine antakelser (basert på at han skal bruke privat IP-adresse 10.0.0.2) om at han har router fra ISP'en hjelper det ikke noe hva han gjør på D-Linken.

 

Routere levert av ISP har vanligvis brannmur som er konfigurert slik at du selv må åpne porter og sette opp forwarding av "spesielle" applikasjoner.

 

Hvis han kan få bridget routeren eller konfigurert den som modem og få offisiell adresse på WAN-interfacet på D-Linken er det det beste, hvis ikke bør han kutte ut å bruke router/brannmur i D-Linken som jeg allerede har skrevet.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal klare å fikse det hvis jeg bare kommer inn i modemets/ruterens config. Men det gjør jeg desverre ikke. Virker ikke med 192.168.1.1 eller gatewayen jeg får på IPconfig (10.0.0.5).

 

På modemet har ISP skrevet noe som ligner en IP (********)men det virker heller ikke å prøve å gå inn der. Har "modemet" koblet direkte på PCn nå. Mottar IP automatisk i nettverksinstillinger.

Endret av snkupo
Lenke til kommentar
Tror jeg skal klare å fikse det hvis jeg bare kommer inn i modemets/ruterens config. Men det gjør jeg desverre ikke. Virker ikke med 192.168.1.1 eller gatewayen jeg får på IPconfig (10.0.0.5).

 

På modemet har ISP skrevet noe som ligner en IP (), men det virker heller ikke å prøve å gå inn der. Har "modemet" koblet direkte på PCn nå. Mottar IP automatisk i nettverksinstillinger.

Ta en edit og fjern ip-adressen som begynner med 85, det er adressen på internettsiden av "modemet" ditt, og den bør du ikke oppgi til alle og envher.

 

Det er mulig at "modemet" ikke har Web-interface eller at ISP'en din har disablet

det. Koble PCen direkte til "modemet". Prøv med telnet, da skal du få spørsmål om brukernavn og passord. Brukernavn og passord må du evt. få fra ISP.

Telnet kjører du fra kommandolinjen, dvs. klikk Start, Kjør, skriv CMD. I vinduet som da dukker opp skriver du f.eks. telnet 10.0.0.5 og trykker enter (hvis 10.0.0.5 er GW-adressen) for å finne gateweay kan du f.eks. skrive ipconfig og trykk enter fra kommandolinjen.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

 

(2) Gjennom D-Link. Sett opp WAN delen i konfigurasjon av D-Link med den info'en du fikk fra ISP (10.0.0.2 osv). Skru på DHCP-server i LAN delen av D-Link konfig. Skru på UPNP i D-Link konfig. Sett opp Windows med dynamisk ip og dns.

 

Når PC'en er på nettverk må du forsikre deg om at modemet ruter all trafikk direkte til 10.0.0.2 adressen. Kan hende du må bruke SOA/NAT og filtermuligheter for å få til dette.

 

ISP sier at jeg skal sette WAN til 10.0.0.2 i router, og gateway til 10.0.0.1.

Høres det sannsynlig ut at det bør virke da? Må selvfølgelig åpne porter mauelt etterpå.

Lenke til kommentar

Koble PCen eller routeren til "modemet" (som jeg ikke et sekund lenger tror er et modem, men en router) og se hva du får som DNS når du kjører DHCP. Kjør ipconfig /all (med PC direkte koblet til "modem") eller gå på Status-siden til routeren hvis du bruker routeren.

 

Men jeg savner fortsatt en 100% bekreftelse på at det virkelig er et modem og ikke en router du har. Er det f.eks. mulig å koble en switch på "modemet" og få flere PCer på nett samtidig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...