Gå til innhold

Kræsj/frys med ATI's proprietære drivere


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Jeg har et ATI Radeon 9000-kort, som jeg vil ha til å fungere skikkelig med Linux. Jeg har installert nyeste utgave av driverne fra ATI's webside. Problemet oppstår når jeg prøver å kjøre programmer/spill som bruker OpenGL (3D-aksellerering). Etter kort tid blir skjermen svart, og maskinen låser seg totalt. Har også opplevd at maskinen "fryser" når jeg f.eks. surfer med Konqueror eller kjører Windows-programmer med WINE.

 

Den vanlige ATI-driveren som følger med X.org fungerer fint, men den har ikke 3D-aksellerering.

 

Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre?

 

Maskinen min (de delene av den som kan være relevante):

 

Pentium 4, 2.4GHz

SiS 651-chipset

384 MB RAM

SB Live Value (bruker ALSA-driverne)

SIL3112-basert SATA-kontroller

 

Kjører Ubuntu Hoary, med kernel 2.6.10. Jeg bruker agpart-delen til ATIs drivere, men har også prøvd å bruke agpart-modulen som følger med Linux (sis_agp og agpart), uten nevneverdig forskjell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tenkt å bruke den frie driveren (anbefales) så kan det hende du at du får korrupt grafikk på noen spill. Dette løses med å legge til "export R200_NO_TCL=1" i ~/.bash_profile.

Skrevet

Jeg fjernet ATIs drivere, og bruker nå de til DRI i stedet. De virker mye mer stabile (har ikke prøvd de ut så mye ennå, men maskinen har i allefall ikke låst seg ennå). Men det virker ikke som om de er like raske som ATIs drivere. Demoversjonen av Unreal Tournament 2004 er i allefall nærmest uspillbar. Men Enemy Territory fungerer i allefall fint. :)

 

Dette er mye bedre enn det var. Takk for hjelpen. :)

Skrevet

name of display: :0.0

Disabling HW TCL support

display: :0  screen: 0

direct rendering: Yes

server glx vendor string: SGI

server glx version string: 1.2

server glx extensions:

    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,

    GLX_EXT_import_context, GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_make_current_read,

    GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig

client glx vendor string: SGI

client glx version string: 1.4

client glx extensions:

    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context,

    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory,

    GLX_MESA_swap_control, GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method,

    GLX_OML_sync_control, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control,

    GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig,

    GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_visual_select_group

GLX extensions:

    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context,

    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory,

    GLX_MESA_swap_control, GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method,

    GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig,

    GLX_SGIX_visual_select_group

OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc.

OpenGL renderer string: Mesa DRI R200 20040929 AGP 1x x86/MMX/SSE2 NO-TCL

OpenGL version string: 1.3 Mesa 6.2.1

OpenGL extensions:

    GL_ARB_imaging, GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture,

    GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_compression,

    GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add,

    GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_dot3,

    GL_ARB_texture_mirrored_repeat, GL_ARB_texture_rectangle,

    GL_ARB_transpose_matrix, GL_ARB_vertex_buffer_object,

    GL_ARB_vertex_program, GL_ARB_window_pos, GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra,

    GL_EXT_blend_color, GL_EXT_blend_equation_separate,

    GL_EXT_blend_func_separate, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract,

    GL_EXT_clip_volume_hint, GL_EXT_compiled_vertex_array, GL_EXT_convolution,

    GL_EXT_copy_texture, GL_EXT_draw_range_elements, GL_EXT_histogram,

    GL_EXT_packed_pixels, GL_EXT_polygon_offset, GL_EXT_rescale_normal,

    GL_EXT_secondary_color, GL_EXT_separate_specular_color,

    GL_EXT_stencil_wrap, GL_EXT_subtexture, GL_EXT_texture, GL_EXT_texture3D,

    GL_EXT_texture_edge_clamp, GL_EXT_texture_env_add,

    GL_EXT_texture_env_combine, GL_EXT_texture_env_dot3,

    GL_EXT_texture_filter_anisotropic, GL_EXT_texture_lod_bias,

    GL_EXT_texture_mirror_clamp, GL_EXT_texture_object,

    GL_EXT_texture_rectangle, GL_EXT_vertex_array, GL_APPLE_packed_pixels,

    GL_ATI_blend_equation_separate, GL_ATI_texture_env_combine3,

    GL_ATI_texture_mirror_once, GL_IBM_rasterpos_clip,

    GL_IBM_texture_mirrored_repeat, GL_INGR_blend_func_separate,

    GL_MESA_pack_invert, GL_MESA_window_pos, GL_NV_blend_square,

    GL_NV_light_max_exponent, GL_NV_texture_rectangle,

    GL_NV_texgen_reflection, GL_SGI_color_matrix, GL_SGI_color_table,

    GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_border_clamp,

    GL_SGIS_texture_edge_clamp, GL_SGIS_texture_lod

glu version: 1.3

glu extensions:

    GLU_EXT_nurbs_tessellator, GLU_EXT_object_space_tess

 

  visual  x  bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer  ms  cav

id dep cl sp sz l  ci b ro  r  g  b  a bf th cl  r  g  b  a ns b eat

----------------------------------------------------------------------

0x23 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None

0x24 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None

0x25 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow

0x26 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow

0x27 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None

0x28 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None

0x29 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow

0x2a 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow

0x2b 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None

0x2c 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None

0x2d 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow

0x2e 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow

0x2f 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None

0x30 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None

0x31 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow

0x32 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow

Skrevet

Disabling HW TCL support

Forklarte meg litt feil i sted :)

 

Bare bruk "export R200_NO_TCL=1" hvis du får problemer med grafikken på spill, ikke bruk den på spill hvor du ikke har problemer.

Skrevet

Skjønner. :) .. trodde det var lurt å slå det på hver gang. :)

 

Driveren ser ut til å fungere fint, men den er noe treig. Jeg tror nok at jeg på sikt bør vurdere å kjøpe meg et NVidia-kort i stedet. Har hørt at Linux-driverne til NVidia er bedre enn det ATI har lagd hittil.

 

Rart å se Unreal Tournament 2004 med software-rendering, forresten. :)

Skrevet

Radeon 9000 yter veldig bra med ATI driveren i UT2004. X.org driveren yter dårligere, men yter fremdeles ikke så dårlig. UT2004 fungerer, men ikke på de høyeste innstillingene.

Skrevet

Ser slik ut. Jeg satte ned innstillingene i spillet nå og det ble faktisk veldig spillbart, unntatt på baner der det er store, åpne rom. Er gøy å faktisk kunne spille det.

 

Takk for hjelpen, alle sammen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...