Gå til innhold

En bærbar Jungel! Hjelp!


vipern

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg med X antall tilbud på bærbare pc'er.. og er skikkeli forvirra! må helst avgjøre idag hvilken av dem jeg skal kjøpe, men jeg greier rett å slett ikke å bestemme meg.

 

Compaq Evo N160 ? noe tess?

Targa Visionary II ?

Dell Inspiron 8100?

Targa Xtender 400?

 

Hvorfor er det så vanskelig å finne tester på Targa?

Så at Targa Xtender 400 var kåret til årets kjøp av et dansk blad...er det noen som har erfaring med denne??

 

Syns Targa Visionary II hadde litt for dårlig skjerm, men Xtender hadde fin og klar skjerm.. er ikke det samme skjermen? kanske bare et optisk bedrag i butikken.

 

Jeg skal bruke pc-en som jobb/hjemmepc, til programmering og grafikk. Noe å anbefale annet enn det jeg har nevnt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går til http://www.pcworld.com og sjekker reviewene der, kommer Dell's Inspirion 8100 best ut i "Power" klassen. Vurderer selv å kjøpe en av disse... Har ikke hørt mye negativt om dem.

 

Lykke til :wink:

 

_________________

--

I'm the kind of guy that would stand on top of a mountain during a thunderstorm, wearing wet copper armor, waving my fist at the sky and screaming "ALL GODS ARE BASTARDS!"

 

[ Denne Melding var redigert av: DigitalOverride på 2001-11-28 10:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-28 10:04, vipern skrev:

Her sitter jeg med X antall tilbud på bærbare pc'er.. og er skikkeli forvirra! må helst avgjøre idag hvilken av dem jeg skal kjøpe, men jeg greier rett å slett ikke å bestemme meg.


Compaq Evo N160 ? noe tess?

Targa Visionary II ?

Dell Inspiron 8100?

Targa Xtender 400?


Hvorfor er det så vanskelig å finne tester på Targa?

Så at Targa Xtender 400 var kåret til årets kjøp av et dansk blad...er det noen som har erfaring med denne??


Syns Targa Visionary II hadde litt for dårlig skjerm, men Xtender hadde fin og klar skjerm.. er ikke det samme skjermen? kanske bare et optisk bedrag i butikken.


Jeg skal bruke pc-en som jobb/hjemmepc, til programmering og grafikk. Noe å anbefale annet enn det jeg har nevnt?


 

Targa Visionary og Targa Xtender 400 er akkurat samme maskinen. Jeg har en Visionary som på undersiden står spesifisert som en Xtender 400. Targa Visionary II har et nyere hovedkort (vil jeg tro) og støtter derfor også tv-ut og nyere Intel-prosessorer. Det er mulig å justere lysstyrken på skjermen, så det er mulig det er grunnen til at du synes skjermene var forskjellige (det er også mulig produsenten bruker flere underleverandører av skjermer, og at det er innbyrdes forskjeller, men det er vel mindre sannsynlig). Jeg er ikke helt sikker på om nyere Xtender 400 er lik Visionary II.

 

Jeg synes skjermen på min Visionary er bra, men jeg har ikke hatt andre bærbare med TFT-skjerm, så sammenligningsgrunnlaget mitt er nok litt tynt. Skjermen er like lyssterk som CRT-skjermene jeg sitter med på den stasjonære PC'en min, selvom kontrasten naturlig nok er litt dårligere. Det eneste negative jeg har funnet hittil er at jeg synes vifta bråker litt for mye, men det er kanskje et problem med alle bærbare nå for tiden...? Jeg ga ca 14.700,- for min midt i juni, med PIII 1ghz, 15 GB HD, cd-rom, 128 mb ram, 14.1" - noe som var ca. 5 - 6.000 billigere enn andre tilsvarende maskiner jeg fant.

 

Jeg har også skrudd av det som kan skrues av uten å riskiere garantien, og vil si at kvaliteten på komponenter og sammensetning virker bra (hvertfall like bra som en Compaq jeg brukte tidligere).

 

Hvis du skal finne tester, må du nesten søke i tyske datablader siden Tyskland er hjemmemarkedet til Actebis (som "lager" Targa). Tror ikke disse maskinene selges så mye utenfor Tyskland/Danmark. Du kan også finne tester i engelske blader (muligens også amerikanske), men da vil maskinen ha et annet navn (tror jeg har sett min som Pico eller noe sånt !?!)...

 

Hvilken butikk var det forresten du var i ?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2001-11-28 15:00 ]

Lenke til kommentar

vell vell.. det endte opp med Toshiba 1800-504 m/256 mb ram, cel100mhz, 14,1", 15 disk, dvd, nettverk, modem, ir-port , nettverk og ej logitech dual optisk mus på kjøpet førr 16.500,-.. nu gjenstår det bare å sparke ut WinME og slenge inn Win2k....(på Telehuset)

 

Targa Xtender 400 hadde dem for 14.000 + mva på Elkjøp.

Targa Vis. II til 14.400 + mva hadde dem på en butikk som het Erikonor her i Harstad.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: vipern på 2001-11-28 15:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-28 14:54, Corn skrev:

? :smile:


 

Underbara uppblåsbara Barbara ?

 

Nei, alvorlig talt, disse hw.no-folka spyr stadig ut nye sider - den ene mer kvalitativt tvilsom enn den andre. Det kan virke som kvantitet er viktigere enn kvalitet der i gården, noe som dessverre har blitt en generell tendens mange steder ettersom Internett og annen ny teknologi har gjort det (altfor) lett å publisere artikler og tekster med diverse innhold. Jeg skal ikke engang forsøke å ramse opp alt bullshittet jeg har lest forskjellige steder på Internett, i tillegg til i mer "respektable" publikasjoner som f.eks. Lyd og Bilde, den siste tiden.

 

Det er forresten også ganske interessant å se hvor mange som svarer på spørsmål i dette forumet de ikke har filla greie på...

Lenke til kommentar

Nåja, den posten var jo ikke ment helt seriøst da.

 

Når du snakker om hw.no sidene, jeg liker både gamer.no og overklokking.no. Selv om jeg kan være enig i at f. eks. gamer.no ikke har vært oppdatert på lenge. Jeg syntes de er helt fine og har basert mange av mine kjøp på deres anmeldelser av produker.

 

For ikke minst å nevne guidene til overklokking.no

Uvurdelige.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-28 15:12, kingkong skrev:

Quote:


On 2001-11-28 14:54, Corn skrev:

? :smile:


 

Underbara uppblåsbara Barbara ?

 

Nei, alvorlig talt, disse hw.no-folka spyr stadig ut nye sider - den ene mer kvalitativt tvilsom enn den andre. Det kan virke som kvantitet er viktigere enn kvalitet der i gården, noe som dessverre har blitt en generell tendens mange steder ettersom Internett og annen ny teknologi har gjort det (altfor) lett å publisere artikler og tekster med diverse innhold.

 

Det er leit at du ser på det slik. Grunnen til at "disse hw.no-folka spyr stadig ut nye sider" er for at man tror at hvis man skiller ut store emner ut til egne siter, kan sitene konsentrere mer om stoffet og dermed bli en nyttig kilde for alle som er intressert i det. Hvis alt skulle ha vært under
ville man ikke hatt muligheten til å kosentrere så mye på stoffet enn ellers.

 

Jeg skal ikke engang forsøke å ramse opp alt bullshittet jeg har lest forskjellige steder på Internett, i tillegg til i mer "respektable" publikasjoner som f.eks. Lyd og Bilde, den siste tiden.

 

Sikter du til noe spesielt her?

 

Det er forresten også ganske interessant å se hvor mange som svarer på spørsmål i dette forumet de ikke har filla greie på...

 

En av grunnene til at folk er her er for å lære av hverandre.

 

Håper at du finner
som en nyttig og interessant side.

Lenke til kommentar

Quote:



Underbara uppblåsbara Barbara ?


Nei, alvorlig talt, disse hw.no-folka spyr stadig ut nye sider - den ene mer kvalitativt tvilsom enn den andre. Det kan virke som kvantitet er viktigere enn kvalitet der i gården, noe som dessverre har blitt en generell tendens mange steder ettersom Internett og annen ny teknologi har gjort det (altfor) lett å publisere artikler og tekster med diverse innhold.


Det er leit at du ser på det slik. Grunnen til at "disse hw.no-folka spyr stadig ut nye sider" er for at man tror at hvis man skiller ut store emner ut til egne siter, kan sitene konsentrere mer om stoffet og dermed bli en nyttig kilde for alle som er intressert i det. Hvis alt skulle ha vært under
ville man ikke hatt muligheten til å kosentrere så mye på stoffet enn ellers.


 

Greit nok, men da var det kanskje verre å fylle disse sidene med noe? Når var forresten sist gang cellular.no ble oppdatert?

 

Quote:


Jeg skal ikke engang forsøke å ramse opp alt bullshittet jeg har lest forskjellige steder på Internett, i tillegg til i mer "respektable" publikasjoner som f.eks. Lyd og Bilde, den siste tiden.


Sikter du til noe spesielt her?


 

Nei, som sagt, jeg gidder ikke ramse opp all den nonsense jeg har lest rundtomkring på nettet, og jeg mener heller ikke at hw.no er den verste. Det eneste jeg sier er at enkelte begir seg ut på litt vel tynn is når de starter som "datajournalister" kun utfra en generell datainteresse, og setter sammen "artikler" ut fra ting de plukker opp her og der.

 

Quote:


Det er forresten også ganske interessant å se hvor mange som svarer på spørsmål i dette forumet de ikke har filla greie på...


En av grunnene til at folk er her er for å lære av hverandre.


 

Da det er unektelig en fordel om de som skal lære bort vet hva de snakker om, eller hva ?

 

Quote:


Håper at du finner
som en nyttig og interessant side.


 

...det håper jeg også en gang at jeg engang vil. Testen av Zepto-maskinen hadde noen interessante punkter, men når du (håper jeg adresserer riktig person her) f.eks. ikke skriver i hvilken oppløsning eller med hvilken fargedybde du kjørte 3DMark, blir det litt meningsløst som sammenligningsgrunnlag...

 

PS : Quotingen din ligner ikke grisen !

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2001-11-29 02:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...