Gå til innhold

Få en PC til å starte opp på et visst tidspunkt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Etter det jeg har forstått kan mac programmeres til å starte opp på et vist tidspunkt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har TV-kort i PCen.

Så ta f.eks. følgende senario: Jeg reiser bort ei helg, og har programert et opptak denne helgen. Så går strømmen av en eller annen grunn. Vips så blir det ikke noe opptak... Ved slike tilfeller vil det være en stor fordel å kunne sette PCen til å starte opp noen minutter før opptaket skal starte, da minimerer man den risikoen...

Så altså: Finnes det noen mulighet til å få en PC til å starte opp på et angitt tidspunkt?

- Amund

Endret av amundsf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder Mac, kan du enkelt sette oppstart under "Energy Saver"->"Schedule"->"Start up the computer". Fyll inn et tidspunkt og saken skulle være i boks.

Denne støtten er så vidt jeg vet ikke standard i XP, men du får ofte med ekstraprogrammer for slikt om hardware støtter det. Sjekk hovedkortCDn din eller produsentens nettsted.

Det er også ofte innstillinger for slikt i BIOS. Det er ofte under "Power Management Setup" eller lignende. Du kan enten sette "State After Power Failure" til "auto" eller du kan sette ett tidspunkt for vekking. Ved å sette til auto vil PCn skrus på om PCn var på før strømbruddet, og av hvis den var avskrudd før strømbruddet.

Du posta forresten i windowskategorien og det er derfor vanskelig å vite om du faktisk mente PC-Mac eller PC-PC.

Skrevet
Det er også ofte innstillinger for slikt i BIOS. Det er ofte under "Power Management Setup" eller lignende. Du kan enten sette "State After Power Failure" til "auto" eller du kan sette ett tidspunkt for vekking. Ved å sette til auto vil PCn skrus på om PCn var på før strømbruddet, og av hvis den var avskrudd før strømbruddet.

Tror kanskje jeg har funnet en slik funksjon. :)

Men hvordan fungerer det hvis det ikke er et strømbrudd, men f.eks. at strømmen tas bevist og da kanskje blir borte i f.eks. en time.

Skrur PCen seg på igjen da? Eller på det bare være et "blaff" ?

[QOUTE]Du posta forresten i windowskategorien og det er derfor vanskelig å vite om du faktisk mente PC-Mac eller PC-PC

Hehe, var vel kanskje noe uklar ja. Mente PC-PC....

Skrevet

Bruk Wakemeup! . Med den kan du f.eks. skrive inn en kort melding som skal vises på skjermen hverdag til den tiden du ønsker. Wakemeup! vil starta PCen selvom den er helt slått av, (og vil vise meldinga). Dette også funker på PCer med XP og som ikke har i prinsippet BIOS støtte for sånt!!

Skrevet

Dette er lett i windows xp. Noen pcer har det bygd inn i bios, men det trenger man ikke. Kontrollpanel>planlagte oppgaver og velg tv opptaker program (eller et eller annet program, hvis det ikke trenger å være på) og huk av for "start opp pc for å starte" eller noe lignenede.

Buffaloboy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...