Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

linksys wrt54G og ny firmware?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei.

 

hva er en firmware? og hvorfor skulle man trenge en ny er den ikke bra nok den som følger med(vist det følger noen med da)? har nettop bestilt en trådløs router, samme som overnevnte har, bare med en S bak G`en. følger det ikke med en slik firmware da eller? Bør jeg skifte?

 

:blush: er ikke helt inn i dette.

 

Fred ut

Lenke til kommentar
hei.

 

hva er en firmware? og hvorfor skulle man trenge en ny er den ikke bra nok den som følger med(vist det følger noen med da)? har nettop bestilt en trådløs router, samme som overnevnte har, bare med en S bak G`en. følger det ikke med en slik firmware da eller? Bør jeg skifte?

Firmware er den programvaren som er lagt inn på ruteren som styrer ruteren. Man kan løst forklart si at ruteren er en liten datamaskin og firmwaren er operativsystemet som er installert på maskinen. Noen ganger er det småfeil i operativsystem, andre ganger ønsker man funksjoner som ikke ligger inne fra før. Det som er så genialt med denne løsningen er at man kan "oppgradere" firmwaren til nyere versjoner, eller til firmware som er laget av andre (så lenge den passer). På denne måten slipper man å kjøpe ny ruter dersom man plutselig skulle ha behov for nye funksjoner.

 

Ja, det følger med firmware på ruteren. Den er allerede innstallert (ellers hadde ikke noe virket). Å oppgradere firmware er ikke noe den vanlige bruker trenger å tenke på i det hele tatt, dersom alt fungerer som det skal. Ellers er det fryktelig enkelt å oppgradere, men kanskje litt vanskelig å bestemme seg for hvilken man skal velge :)

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Hvordan er dette med å få økt trådløs-rekkevidden/sendestyrke? Det blir snakka om sveasoft mm. Jeg kunne tenkt meg å fått økt trådløs-rekkevidden/sendestyrken. Er det for eksempel noe økning på den i siste versjon fra linksys (4.20.6)? Siste oppgradering jeg la inn på min wrt54g er v3.03.6. Grunn til det at jeg lurer, er att jeg deler min nettlinje med en kompis/nabo, som bor i huset 35-40meter unna meg og vi har litt dårlig signal gjennom 4 vegger dit hans pc står/eller dvs det skal ingenting til før det blir dårlig signal! Signalstyrken nå på plassen den står nå er god pluss, hastigheten er 24 Mbps,men.. den er veldig ømfintlig på å stå nøyaktig på en spesiell plass. Den han har er forresten en sånn: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17411

Lenke til kommentar

Ift. å flashe WRT53G(S). Du skal først gå inn på menyen factory default og sette ruteren til dette, deretter flasher du RIKTIG versjon av firmware ift. versjon av ruter du har. deretter logger du deg på ny inn i ruteren og tar en ny reset til factory default. Da skal alt være i orden, og du kan legge inn dine innstillinger.

 

instalerte selv DD-wrt v23 (Alfa). Har bare testen den en liten stund nå, men opplever den som meget oversiktlig og god. Har raskere respons på webgrensesnittet enn Talisman. Før denne har jeg prøvd både freeman basic (sveasoft) og den tredje disrtoen (husker ikke hva den het, men den var ok.)

Endret av OleNOR
Lenke til kommentar
Hvordan er dette med å få økt trådløs-rekkevidden/sendestyrke? Det blir snakka om sveasoft mm. Jeg kunne tenkt meg å fått økt trådløs-rekkevidden/sendestyrken. Er det for eksempel noe økning på den i siste versjon fra linksys (4.20.6)? Siste oppgradering jeg la inn på min wrt54g er v3.03.6. Grunn til det at jeg lurer, er att jeg deler min nettlinje med en kompis/nabo, som bor i huset 35-40meter unna meg og vi har litt dårlig signal gjennom 4 vegger dit hans pc står/eller dvs det skal ingenting til før det blir dårlig signal! Signalstyrken nå på plassen den står nå er god pluss, hastigheten er 24 Mbps,men.. den er veldig ømfintlig på å stå nøyaktig på en spesiell plass. Den han har er forresten en sånn: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17411

Normale routere sender med 30-50mW. Linksys WRT54G(S/X) med sveasoft firmware kan øke effekten til inntil 250mW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...