Gå til innhold

Maskinen restarter. Frustrasjonen øker.


Anbefalte innlegg

..Redigeringen av feriefilmene er inne i sluttfasen. man har jobbet i mange mange timer, været ute er fing og vips; maskinen restarter..

 

Et uønsket scenario?

 

Har siden jeg kjøpte og bygget maskinen min hatt store problemer med at den restarter i tide og utide.

 

Vanligvis brukder den en 5 - 10 forsøk bare på å komme inn i Windows XP, og senere kan den plutselig velge å restarte mens jeg spiller, redigerer eller gjør andre noe krevende oppgaver.

 

Jeg er av den tro at mye kan løses ved en formatering, så jeg gjorde det og la xP inn igjen.

Dette hjalp ikke og problemet vedvarte.

 

Jeg leste også her inne at man kunne huke av en innstilling på "oppstart og gjennoppretning" i system forlderen i kontrollpanel. Dette har jeg gjort, men det løste ingen ting...

 

Nå begynner jeg å lure på om det kanskje er noe hardware feil, gammel BIOS eller kanskje strømforsyning?

 

Litt om maskinen min:

 

P4 1,66 Ghz Northwood

Asus P4B266 Se Hovedkort

256 mb 2100 DDR RAM

40 gb 7200 IBM Deskstar

Gainward GeForce 4 Ti4400

Elleg 240w ATX Tower

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette, da

jeg begynner å fristes til å være litt småvoldelig med maskinen snart...

 

På Forhånd takk,

 

Nick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv dette for å finne feilen : Klikk Start --> Høyreklikk My Computer --> Properties --> Advanced -->Startup and Recovery Settings

Og her fjerner du haken ved Automatically Restart

 

Neste gang den restarter vil den forhåpenligvis komme opp med en "blåskjerm" som inneholder informasjon om feilen og hvorfor den restarter. Så kan du søke på webben til MS etter informasjon.

 

Eller søk på nettet etter "xp restart" eller noe slikt, for du er ikke den eneste xp brukeren med dette problemet. På http://www.win-xp.no kan du sikkert også finne litt informasjon

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke så mye til strømforbruket til P4, men 240w strømforsyning virker i minste laget, også med tanke på at du har et gf4 kort. En slik maskin ville jeg minst hatt 300w i. Men det kan selvsagt være noe helt annet........

 

Kom også til å tenke på en server vi har her, men 235w strøm, mindre cpu og skjermkort, men en del disker........den kan oppføre seg slik du beskriver med tanke på oppstart.

 

Pål

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg har sjekket kabinettet mitt og oppdaget at jeg nok har sagt feil. Kabinettet har 300 W strømforsyning, og det skulle vel holde?

Jeg har også vært inne på System - Advanced - Startup and Recovery og huket av automatisk restart ved feil. Jeg har ennå ikke fått en eneste feilmelding istedet.

 

Kan Windows 2000 kanskje være løsningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...