Gå til innhold

Digital 'sekretær' i animasjon, film eller lignend


Anbefalte innlegg

Bare tenk dere, i de fleste filmer etter år 2000 (også noen før men), er det i litt mere avanserte teknologiske deler 'in' å ha med en digital sekretær i huset. Ingen fremtidige hus er vell fullkommene uten en slik 'dame' som kan fortelle deg hvor varmt det er, hvor mye klokken er, velkommen osv.'

 

Har altid tenkt på å lage en slik sjøl, drev lenge med å lage ett system som gjenkjente folk som kom inn i rommet, for så å levere en beskjed ut i rommet, e prosentsom sa velkommen og hva enn jeg ville. Dette prosjektet ble tilnærmet hundre prosent vellykket :D:yes:

 

Men vill nå prøve å lage en 'dame' som lyser opp på skjermen hver gang en beskjed skal gis, vis dere skjønner?

Men for å lage dette trengs en del kunskap om digital animasjon. Og det er her jeg sliter litt.

 

Er det noen som kan komme med noen tips i forhold til dette?

Eventuelt hvis noen vet om noen ferdige programmer/animasjoner som kan være til nytte? :)

 

Trenger all hjelp jeg kan få, har nok ikke desverre all kunskapen (ennå) til dette :) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si at jeg kan så veldig mye om animasjon, men det høres ganske vaskelig ut. Hvor bra skal du få den dama til å se ut? Jo bedre du vil at hun skal se ut jo vanskeligere og mer datakraft vil det kreve. En annen ting er hvordan skal du få henne til å si tingene. Det er ikke bare animasjon du må lage men også en god del programmering vil jeg tro. Så må du også få lage stemmen til denne dama. Et annet problem hvordan får du input til hva du vil ha av info fra henne? Skal du lage det med ganske bra 3D effekt må du nok bruke et ganske high end 3D program for å fikse dette her slik at du kan få det til å se bra ut.

Lenke til kommentar

Det jeg hadde tenkt på hadde vært å lagd dette i 3d og lagd en film for hver ting hun skulle sagt og lagt en database av filmer som spiles av slik jeg vill det. Det var min tanke, men vis dette høres ikke fungerende ut, bare si ifra :) å få ut hva hun skal si og stemme er ingen problem etter at jeg har erfaringer av dette fra det tidligere prosjektet som jeg har holdt på med :)

Lenke til kommentar

Ved å benytte deg av ferdige animasjoner vil det ofte virke hakkete når disse spilles av etter hverandre. Det er også ekstremt mye arbeid å ha en animasjon for hvert ord. Særlig om 'sekretæren' skal kunne si opp beskjeder fra venner og kjente.

 

Det som muligens er en bedre måte å angripe problemet på er å legge inn hvordan munnen er formet ved forskjellige lyder. Jeg vet at på engelsk må du ha minst 9 'innstillinger' for å få noenlunde bra resultat. De fleste 3D-pakker har en full introduksjon til slikt ett eller annnet sted i hjelpefilene. Ta så å enten rendre ut de forskjellige animasjonene og benytt dem slik du originalt tenkte på, eller benytt modellen direkte i en 3D-motor på velkomstskjermen din. Hvis du går for 3D-motor løsningen kan du lettere slenge inn ekstra egenskaper som blunkende øyne, øyenbryn som beveger seg, hodebevegelser og lignende.

 

Hvis 'sekretæren' får tekst som input, vil det være noenlunde greit å finne ut hvordan munn skal bevege seg i forhold til teksten den leser. Benytt deg av tekst til tale programvare og prøv å få den til å stemme opp imot ansiktsutrykkene. Eventuelt kunne synkronisering bli enklere hvis du analyserer talen for deretter å justere utrykkene etter denne, dette må dog gjøres litt i forkant for å forhindre at ansiktet henger etter.

 

Det skal nevnes at å få lip-synch til på direkten slik du ønsker ikke er spesielt lett så det høres ut som ett omfattende prosjekt du har satt igang med. Lykke til!

Lenke til kommentar

Du lager ikke en film-snutt for hvert ord, men for hver person (som skal gå inn av døra :p ). Dette er ikke SÅÅ vanskelig for en som driver med animasjon, så hvis du er villig til å betale litt så kan du gå på www.storedyret.com og avertere under "jobb".

I og med at dette er både tidskrevende og noget vanskelig tviler jeg på at du får noe svar under tjenester. :)

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg noe mer i og med at pc'n min ikke er så medgjørelig om dagen! :p men kan svare på spm! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...