Gå til innhold

"Bygge" Pc fra bunnen av - nybegynnerspm


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg kunne tenke meg å "bygge" en pc fra bunn av. Det er skjedd mye på hardware fronten de siste årene uten at jeg har hengt med helt i svingene, og bruker byggingen til å komme litt ajour. Har aldri vært inne på hardware.no før, men her var det mye nyttig. Har lekt med med komplett.no og mamoz.no for å finne deler, og jeg hadde aldri trodd det var så mye å tenke på. Har noen begynner-spørsmål som jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på:

 

1. Kunne tenke meg 2 store hardisker (Sata). De store har 7200 RPM, mens de relative små har 10000 RPM. Vil det gjøre merkbare utslag på hastighet å ha en liten som hoveddisk som windows ligger på? (med 10000 RPM, kontra en stor harddisk med 7200 RPM).

 

 

2. Dette hovedkortet: Abit AW8-MAX, I955X, Socket-775, ATX SATA2, Dual-GbLAN, uGuru, OTES, PCI-Ex16 gjør at man kan "kjøre" Dual prossessor. (og her kommer det ordentlige nybegynner spørsmålet): MÅ jeg ha to stk av denne:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309928&cks=PRL

 

Eller er det to prosessorer i denne?

 

 

3. Angående Dual

Idag så tar ikke spill noe særlig hensyn til Dual-prosessorer. Hvis jeg ønsker en pc som varer en del år (både på spill og generell bruk), så bør vel dette duel være en fordel? Det er vel tenkelig at alle spill i fremtiden vil dra nytte av dette, og selv om jeg ikke får ut maks mhz idag iforhold til pris idag, så vil kjøpet føre til at denne prosessoren kan brukes lenger inn i fremtiden (ved at prossessorene blir mer effektivt benyttet av programvare i fremtiden)?

 

 

4. Minne

Her har det skjedd mye! Noen som kan geleiede meg til en god guide angående Ram/minne? Som gjør at jeg kan forstå hvilken kategori jeg må inn på Komplett sine sider for å finne minne til hovedkortet under pkt 2. (for minnevelger-guiden hjelper meg ikke...(finner ikke kortet))

 

 

 

Håper på svar :-)

 

 

Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja det hjelper litt med 10000 rpm, kortere søketid, men styr unna den minste, 74Gigern er raskere. Men så enorme forskjeller er det ikke, de nye "sata-2" diskene på 7200 er også meget bra.

2. Det holder med en prosessor ja, den har 2 kjerner. Som du ser på hovedkortet er det bare en prosessor-sokkel uansett :)

3. Blir nok bedre og bedre programstøtte for dual ja, men fordelene er imponerende allerede idag, kan kjøre flere tunge programmer samtidig uten at det går så mye saktere.

4. Det hovedkortet skal ha DDR2 minne, PC5300 eller PC5400. De nye Crucial Ballistix PC5300-brikkene har meget gode specs, CL3. Du kan også bruke feks PC6400 men det støttes ikke offisielt av brikkesettet, er muligens sikrest å kjøre PC5300/5400 med lave latencies istedet.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Velkommen til Forumet!

 

Da du har en del spørsmål, skal jeg prøve å svare mest mulig på det jeg kan.

 

 

Er ikke dumt å kjøre to store harddisker å OS på en liten.. men du bør være obs på å ikke velge WD 34gig raptor.. Da denne er tregere enn en vanlig god 7200rpm..

 

74gigern derimot er ganske kjapp å bruke til os å lignende..

 

Vedr cpu etc, så trenger du ikke 2 cpuer nei ;) det er selfølgelig innebygget 2 cpuer i den ene ;)

 

når det gjelder hovedkortet du har valgt, kan jeg ikke uttale meg i og med at jeg er en AMD entusiast å ikke har så alt for mye peiling på intel sockets..

 

Men en tanke hadde jo vært å bytte til AMD x2 serien? Da du får mer ytelse for pengene. http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7042

 

 

Menne uanz, lykke til med pcbygginga.

Lenke til kommentar

wow, takk for raske og bra svar!

 

Da lurer jeg på en ting til: jeg hadde faktiskt tenkt på 72 gig'ern. Men hvorfor er den med mindre gigabyte tregere? Finnes ikke den i 10000 rpm?

 

Jeg er hverken AMD eller Intel-entusiast. Jeg har fått forståelse for at AMD er billigst, og er like stabil som Intel. Men her ligger det "gamle" fortsatt i kroppen...jeg har mer tillitt til Intel med tanke på stabilitet....(og jeg vet det er å banne i kjærka hos AMD tilhengere)...

Lenke til kommentar

Små disker er generelt tregere, i tilfellet 36GB WD Raptor er forskjellen ganske stor mht overføringshastighet, men den er ca like kjapp på søking da, så direkte dårlig er den ikke, bare dårligere enn 74-gigern.

 

Ang valg av Intel/Amd dualcore så er det tvilsomt at noen ville merket forskjellen i en blindtest. Har en Intel dualcore selv og er meget fornøyd, merker ikke særlig til "varme"-problemet som iflg enkelte skal være så enormt. Derimot legger jeg merke til at mange har problemer med Cool'n'quiet på AMD X2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...