Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen mellom kat 5 og kat 5 E kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Seserr skrev (2002-08-08 13:04):

Etter hva jeg har hørt er bare 5e kabelen tvunnet litt tettere enn kat 5 kabelen


 

5E er skjermet (STP)

5 er ikke skjermet (UTP)

 

Skjermet kabler brukse mest utendørs og der d ligger ledinger fra strømnett, o.l som kan skape forstyrelser...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 13:32, ZoRaC skrev:


5E er skjermet (STP)

5 er ikke skjermet (UTP)


Skjermet kabler brukse mest utendørs og der d ligger ledinger fra strømnett, o.l som kan skape forstyrelser...


 

Kategorien har ingenting med om kabelen er skjermet eller ikke.

 

[Add]

Les mer her:

http://www.siemon.com/standards/twistedpai..._ind.asp#OUTLET

 

 

_________________

If Atheism is a religion, then health is a disease!

 

[ Denne Melding var redigert av: KELViN på 2002-08-08 17:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Bisarre skrev (2002-08-08 17:42):

Cat5 kabler skal klare frekvenser på 100MHz.

Cat5+ (eller Enhanced, som den heter i USA) skal klare 125MHz.


Skjerm/eller uskjermet.


 

Hmm... da tok jeg visst feil... leste d i en anne post på forumte da, men tok vel feil han også da... :smile:

Lenke til kommentar

1000Mbit?? Helt sikker på dette?

 

Jeg har enda ikke sett noen TP gigabit nettverkskort.

 

Trodde alle gigabit nettverk brukte fiber.

 

Når jeg var med å installere for bredbåndsfabrikken for en stund siden så brukte vi en kabel som var merket cat 6 (finner ikke kabelen nå). Denne hadde en kjerne av plast som alle parene var tvinnet rundt (skulle unngå skarpe knekker på kabelen). På denne kabelen ble det bare kjørt 100Mbit, men jeg vet ikke hva slags hastigheter den var sertifisert for.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 09:19, DIG skrev:

Cat 5e er for 1000Mbit ja. Heilt sikkert, har slikt utstyr sjøl på jobben og det virker veldig bra:) Begrensningen på lengde er 100m akkurat som cat 5 på 100Mbit.


 

Nei. Det er ingen sammenheng mellom Kategori og bps. Det går på frekvens. Selvfølgelig vil du kunne ha høyere bps med høyere frekvens.

 

Det vanligste kabelen å legge når folk vil ha Gbps er Kat6 og høyere. Selv om Kat5e vil gjøre jobben. Kat5e er bare en liten forbedring av Kat5.

 

Kat3 - 16MHz

Kat5/5e - 100MHz

Kat6 - 250MHz

Kat7 - 600MHz

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 11:50, Strips skrev:


Nei. Det er ingen sammenheng mellom Kategori og bps. Det går på frekvens. Selvfølgelig vil du kunne ha høyere bps med høyere frekvens.


Det vanligste kabelen å legge når folk vil ha Gbps er Kat6 og høyere. Selv om Kat5e vil gjøre jobben. Kat5e er bare en liten forbedring av Kat5.


Kat3 - 16MHz

Kat5/5e - 100MHz

Kat6 - 250MHz

Kat7 - 600MHz




 

Enig... Men jeg holder fortsatt på at Cat5e skal klare 125MHz.

 

Skyt meg, hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Har en spec, som sier litt om dette:

 

Quote:

Cat.5+

New rating now being developed in the US, which will probably become the future CAT.5 rating. Rated frequency is 100MHz but probably requirements will be specified in the future to 125MHz in order to show graceful degraduation at frequencies where ACR (signal to noise ratio) may be negative. Prepared to support Gigabit Ethernet.

 

Please note that the name Enhanced Cat.5 is used in the US.

Lenke til kommentar

Cat. 5E er en nyere kabel og bedre kabel enn Cat 5. Altså en nyere utgave, med forbedringer. Cat 5e er ikke nødvendigvis skjermet, da du har UTP og FTP kabel, UTP er uskjermet, FTP er skjermet. Og en Cat 5 kabel klarer ikke 1000Mbit, cat 7 klarer det, en cat 5 er 100mbit. Det er helt andre standarer på disse kablene, en cat 7 kabel har skjermet HVER enkel leder, noe som gjør at den klarer 1000Mbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...