Gå til innhold

Sigma 18-128 og EOS 350D - hva er galt med bildene


Anbefalte innlegg

Jeg har en Sigma 18-128 objektiv og Canon EOS 350D kamera. Har brukt det i en stund, er ny i dette gamet og funderer nå på om det muligens finnes skarpere og bedre kopier av objektivet mitt (jo, det skulle en jo tro).

 

Se på vedlegget. Bakerst ser du 100 % zoom av en and, der kontrasten hvit mot sort er stort som lager kromatisk abbr. Skal denne være så tydelig? Kan man skylde på objektivet?

 

Se deretter på bildet i front, et halvt portrett bilde. Uskarpt synes nå jeg, hva synes dere?

 

Noen kommentarer ...

 

Bildet ligger som vedlegg ...

post-208-1124468588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billige Sigmaobjektiver har ofte kromatisk abberasjon. Bildet du viser er ikke korrekt eksponert og da blir problemet ekstra tydelig. Så det ser ganske normalt ut etter forholdene.

 

Portrettet er ikke helt skarpt, om det er objektivet som ikke er skarpere eller om det er fokusen som ikke er 100% er ikke enkelt å si. Hvis bildet er tatt på full tele og største blender så er det ikke umulig at det er optikken som er begrensningen. Det er noen som klager på at skarpheten ikke er helt topp på tele.

 

Skal du ha optikk av topp kvalitet så blir det fort 5 ganger så dyrt.

Lenke til kommentar

Hmm , jeg har dette objektivet og synes det blir bra bilder av det. Ta en titt på dette bildet som er fra Sigmaen som riktignok sitter på et Nikon D70, men det skulle jo ikke bety noe. Bildet er justert i størrelse, men du ser jo hvor skarpt det er :

 

http://home.no.net/traxx45/images/bilde.jpg

 

Tom

 

Her er også noen andre bilder :

 

http://www.pbase.com/cameras/sigma/18-125_35-56_dc_if_asp

Endret av Tom J
Lenke til kommentar

Bildet du har lagt ved er veldig lite, så det er vanskelig å se noe særlig...

 

Optikken på 18-125 skal være bra for prisen, men har sett at en del brukere har meldt om problemer med bak-/frontfokus. Ellers er vel de fleste klager på uskarp optikk brukerens feil.

 

Jeg har samme objektiv og kamera, og har tatt mange skarpe bilder, med ulike blendere og brennvidder. Har dog unngått ekstrem tele pga mange meldinger om litt dårlig ytelse på objektivet da, men har ikke fått testet dette ved selvsyn. De fleste bildene jeg har tatt som har blitt uskarpe kan sannsynligvis relateres til fotograf heller enn objektiv/kamera.

 

De fleste objektiver er også skarpest et par blendertrinn mindre enn maksimal åpning.

 

Her er et relativt skarpt bilde jeg har tatt med sigma 18-125. 98mm, blender 8, RAW, "normal" etterbehandling.

post-208-1124486165_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Optikken på 18-125 skal være bra for prisen, men har sett at en del brukere har meldt om problemer med bak-/frontfokus. Ellers er vel de fleste klager på uskarp optikk brukerens feil.

Kan du uddybe det med bak-/frontfokus?

Jeg har 18-125mm'eren til mit *istDS. På vidvinkel-indstilling har jeg i sjældne tilfælde oplevet at den ikke kan finde fokus. Spekulerer på om det er optikken eller kamerat, som har et problem. Men når optikken står på tele findes problemet tilsyneladende ikke, og heller ikke med min 100-300 mm. sigma.

 

Er i øvrigt enig i at 18-125 mm. er rigtig god, set i relation til prisen. Ingen uventede problemer med skarphed og ca.

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Ok, tak - nu forstår jeg det.

Det er så ikke mit problem. Det handler i stedet om manglende evne til at finde fokus overhovedet. Som sagt sker det sjældent. Men jeg kan genskabe det når jeg står i min have i fuld sollys, og fokuserer på et sted i skygge ca. 6-8 væk, med objektivet på fuld vidvinkel. Autofokusen går tilsyneladende helt i baglås.

Som sagt går det fint at fokusere på samme sted med objektivet i tele, eller med andet objektiv.

Hmmm..... :hmm:

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...