Gå til innhold

kernel panic i ubuntu


Anbefalte innlegg

Har akkurat lastet ned slackware og brant de ut på cd. Så at det var oppdateringer tilgjengelig(ubuntu) og oppdaterte disse. Bootet så opp cd til slack for å finne ut hvordan det så ut, og trykte for standard kjerne og tastaturoppsett, men den bare fant hdb(eller, det var det som var valgt i cfdisk som mulige disker) så jeg slo av maskina for å prøve en annen dag, der jeg hadde mer tid.

MEN, så skulle jeg sjekke noe, så jeg slo på maskina(ubuntu), og den hadde ikke loada loengfe før denne beskjeden kom opp:

"Kernel panic - not syncing : VFS : Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

 

Hva er dette? Ubuntu går meg på nervene(eller min udugelighet :blush: )

 

offtopic: vil slack gå fortere enn ubuntu(med samme vindusbehandler) og er det skikkelig multitasking?(at det går ann å brenne og surfe f.eks)

Eller er det noen andre som er bra på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Kernel panic - not syncing : VFS : Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)

 

Enten har du gjort et eller annet med disken din i Slackware-installasjonen, eller så har du installert en bugget kjerne fra f.eks. Ubuntu BREEZY.

 

vil slack gå fortere enn ubuntu(med samme vindusbehandler) og er det skikkelig multitasking?(at det går ann å brenne og surfe f.eks) Eller er det noen andre som er bra på dette?

 

Alle operativsystem bygd på Linux-kjernen støtter 'skikkelig' multitasking.

Lenke til kommentar

ways: greit nok

gimper: gjorde ingen ting i slackware, visst du har installert det, kom jeg til partisjoneringa, hvilket jeg ikke gjorde noe på, da den fant "feil" disk

Eneste jeg gjorde var å oppdatere(kom oppdateringsmerket i høyre hjørne og gjorde som alltid), mener å huske at den ene av de to oppdateringene var noe med kjerne®n...

Har jeg fucka opp? Og hvordan skal det ha skjedd?

er det bare å redde ut det jeg kan med f.eks knoppix og installere dritten på nytt?

:wallbash::wallbash::realmad:

faen i hælvete

 

offtopic: olear: de tux'ene du har rocker! hvor finner du de?

Endret av raakken
Lenke til kommentar
ways: greit nok

gimper: gjorde ingen ting i slackware, visst du har installert det, kom jeg til partisjoneringa, hvilket jeg ikke gjorde noe på, da den fant "feil" disk

Eneste jeg gjorde var å oppdatere(kom oppdateringsmerket i høyre hjørne og gjorde som alltid), mener å huske at den ene av de to oppdateringene var noe med kjerne®n...

Har jeg fucka opp? Og hvordan skal det ha skjedd?

er det bare å redde ut det jeg kan med f.eks knoppix og installere dritten på nytt?

:wallbash::wallbash::realmad:

faen i hælvete

 

offtopic: olear: de tux'ene du har rocker! hvor finner du de?

hvis du oppdaterte kjerne, så har du vel flere kjerner i grub-listen. velg en av de andre

Lenke til kommentar

hvordan kommer jeg meg dit?

Kjører kun ubuntu, har defor ikke noe grub/lilo startbilde og ubuntu loader ikke lenge nok til å å gjøre noe som helst.

Hva med å installere det på nytt? "over" poå en måte og så beholde home området? er det en mulighet?

ALLE råd tas imot med takk, da jeg sliter som faen :hmm:

:hrm:

Lenke til kommentar
hvordan kommer jeg meg dit?

Kjører kun ubuntu, har defor ikke noe grub/lilo startbilde og ubuntu loader ikke lenge nok til å å gjøre noe som helst.

Hva med å installere det på nytt? "over" poå en måte og så beholde home området? er det en mulighet?

ALLE råd tas imot med takk, da jeg sliter som faen :hmm:

:hrm:

du har grub selv om du bare har ett os. mulig ikke menyen kommer opp, men at det istedenfor står "press esc to enter grub" eller menu eller lignende. det skal være der, og det skal komme før kernen setter igang.

 

ang. ny installering så funker det bra med mange distroer. helt til jeg brente meg på yoper. der funker det ikke. det beste er å starte med en liveCD, slette alle mapper utenom home (gjerne rename brukermappen din, så du er helt sikker, og så bare flytt den tilbake etter install. ta vare på evt. conf-filer du vil beholde. reinstaller ubuntu, og velg "behold eksisterende data" når du monterer partisjonen som /.

 

ta deg god tid, lett å gjøre feil =)

 

edit: trykk ESC under nedtellinga!

Endret av ways
Lenke til kommentar

fikk kommet meg i deen grub greia, og fikk trykket på rescuemode, kom mange linjer og til slutt kom dette:

VFS: Cannot open root device "hda1" or unknown-block(0,0)

please append a correct "root=" boot option

kernel panic.. osv (det som kom isted)

 

Er det bare å installere på nytt eller lar det seg rett?

og om jeg må legge det inn på nytt skulle jeg slette alt utenom home, hvilke er det? hørtes da greit ut det, men da ryker jo ting som jeg har satt det opp med sånn fancye ikoner og cpu-målere osv.?

 

best om det hadde latt seg ordne :thumbup:

Lenke til kommentar

merkelig. er det denne: linux-image-2.6.10-5-686? eneste oppdateringen jeg har liggende å vente.

 

har du testet alle menyalternativer? rescuemode er bare oppstart uten root-passord. om du starter pcen med en livecd, klarer den da å montere disken? høres jo ut som om partisjonstabellen din er rotete.

Lenke til kommentar

det er den ja.. selv om jeg hadde to pakker liggende

Kommer meg inn med livecd'n ja, da jeg fulgte et råd fra en annen med samme problemet og som fikk fiksa edt.. funka ikke hos meg selvfølgelig( :p ), men tror jeg fikk kontakt med disken min ja...

anngående tull med partisjonstabell, det har jeg hatt før, og det var noe dritt...

håper dette løser seg snart... du kan jo installere pakken du og, så kan vi sitte her og bannes ilag? :!: :!:

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilsvarede problem etter kjerneoppgradering fra 2.4 til 2.6 kjerne.

Legg til initrd=1/initrd.img som bootparameter.. (Mener det var dette som skulle være her..)

 

Det finnes jo flere varianter av denne også:

initrd=1/initrd.img

initrd=/boot/initrd.img

initrd=/initrd.img

 

Her er det bare å prøve og feile.

 

Dette var vel og merke på en SUN Netra T1 200 men feilmeldingen er identisk.

Lenke til kommentar

takk for svaret, men aner ikek hva du snakker om engang :blush:

gidder herren å utdype ville jeg blitt taknemmelig ;)

 

fikk løst problemet, ved å legge til noen breezy repositorier, og installere en ny kjerne, det som da skjedde var at x ikke fikk til å starte, så nå har jeg kommandobasert linux. Fy faen jeg er proff :!:

Endret av raakken
Lenke til kommentar

Ser ut til at 2.6 kjernen bruker ramdisk under boot. Hvis dette ikke er oppgitt i lilo.conf eller grub, ser det ut til at det feiler med stil.

Jeg ville tro at dette ble moddet i allefall under en apt-get av ny kjerne i debian, men dengang ei.

Jeg måtte manuellt boote med følgende (LILO)

 

linux image=1/boot/vmlinuz initrd=1/initrd.img root=/dev/sda1

 

Da fikk jeg bootet opp uten kernel panic.

Etterpå la jeg inn initrd=1/initrd.img i lilo.conf

 

#/boot/lilo.conf

partition=1

root=/dev/sda1

initrd=1/initrd.img

timeout=100

image=1/vmlinuz

label=linux

read-only

 

Det å legge inn kjerne på nytt kan sikkert gjøre samme nytten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...