Gå til innhold

Ta bilde gjennom kikkert


Anbefalte innlegg

Har vært en uke på Svalbard, på cruise. På båten var det flere som tok bilder ved å sette en kikkert forran lisens på sine 3X optisk zoom kompaktkamera til overraskende bra kvalitet. Tror i hvertfall det ble bra kvalitet for fikk bare sett bildene på kameraskjermen, men de virket veldig bra der. Nesten litt rart at dette fungerer så bra synes jeg. Noen andre som har testet dette og har noen erfaring fra det ?

 

 

Btw var en helt fantastisk tur hvor vi fikk sett bla. Isbjørn hele 6 ganger (litt stolt), hvalross, sel, hval, isbrekalving og generelt fantastisk natur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tok for lenge siden en liten test.

Her er noen bilder, men de kunne blitt mye bedre. Slet med å holde kikkert rolig. Dette ble gjordt med et 4-mp-kamera og en liten kikkert. (Ikke noe adapter el.)

Mvh JO

Heftig!

 

Trodde igrunn det ville bli ganske så misykket ved å plassere kikkert foran digitalkamera, men den gang ei!

 

 

Hvilket kamera var det du brukte ?

Ny\gammel kikkert ?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er noen i vinduet.. Hehe

 

Brukte Canon S45. (ca 3 år gammelt nå)

Er lenge siden jeg prøvde, men tror jeg brukte stativ til kameraet.

Kikkerten var en billig liten kikkert. Slik "lommekikkert".

Mulig det var litt flaks, linsen passer helt perfekt inn i kikkerten. (Den har en myk gummi som går akkurat rundt linsen)

 

Et tips: En må ofte zoome litt inn på kameraet for å få skikkelig bilde.

Lenke til kommentar
Tviler på at det er noen i vinduet.. Hehe

 

Brukte Canon S45. (ca 3 år gammelt nå)

Er lenge siden jeg prøvde, men tror jeg brukte stativ til kameraet.

Kikkerten var en billig liten kikkert. Slik "lommekikkert".

Mulig det var litt flaks, linsen passer helt perfekt inn i kikkerten. (Den har en myk gummi som går akkurat rundt linsen)

 

Et tips: En må ofte zoome litt inn på kameraet for å få skikkelig bilde.

Da var det overraskende bra. Tenkt dere hvor bra det hadde vært med et godt teleskop 60x eller noe sånt til et par-tre tusenlapper + et adapter med skrufatning til et par hundrelapper (dersom kameraet har skrufatning, og det er det mange som har). Fortsatt mye billigere enn SLR med stor tele. Stativ må naturligvis brukes

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Det er iallfall viktig å få en god overgang/adapter mellom kikkert/teleskop og kamera. Har man speilreflex er det som regel enklere å finne adaptere enn til kompaktkamera. Jeg har f.eks. et Olympus C-750, og fant ikke noen adapter til mitt kamera men kjøpte en monteringsarm til teleskopet mitt, der det ble skrudd på okularet, og med standard stativfesteskrue. Så monterte jeg kameraet på, og finjusterte så objektivet ble trykket mot okularet. Det er vanskelig, da objektivet er betydelig større enn okularet, og det blir kun bilde i helt korrekt vinkel. Men som vi ser fikk jeg det sånn noenlunde til. Det blir iallfall artige resultater på denne måten.

 

Her er et bilde jeg tok av den berømte Venuspassasjen. Jeg har her benyttet teleskopet med solfilter på, og kameraet montert på kameraholderen. Venus kom da rimelig godt frem. For ordens skyld: sola er den hvite skiva.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Disse ble tatt 16.mai 2005.

 

På tur i Mosvik.

 

Begge tatt med nokia mobil med 0,3Mp tror jeg...

Så dette har vert min verson av zo0om med mobiltelefon en stund...

Lommekikkert til 800kr fra Tur&Fritid...

Hadde med Kameraet ozo, men gummien passet ikke linsen..

Men morro prosjekter ja.!

 

Neste bilde mener jeg er tatt ca der ringen er...

nokia_uten.jpg

 

Hehe, med kikkert-ringen...

nokia_med.jpg

 

:w00t: woho.!

 

Edit : mange leifer was here..

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...