Gå til innhold

AMD64 spill-pc, ca 13k uten skjerm. Godkjent?


Anbefalte innlegg

Har satt opp følgende forslag til pc som jeg kommer til å kjøpe hvis ingen har noen bedre forslag.

 

Hvis det er noe her som ikke passer sammen, jeg har glemt noe, eller at det finnes bedre alternativer så hadde det vært supert om dere kunne kommet med kommentarer.

 

Alt unntatt kabinett bestilles fra Netshop. Kabinettet fra Komplett.

 

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

- Socket 939 1MB cache "San Diego" kr 2 450,00

 

DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort

- ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394/ kr 1 795,00

 

MIST 500 watt strømforsyning

- 20/24 pins, S-ATA, med nettkabel kr 895,00

 

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition 1 475,00

 

POV GeFORCE 7800 GT 256MB PCIe kr 3 195,00

 

Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II

- 8MB cache, 7200RPM, NCQ, Noise Guard kr 995,00

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 1 495,00

 

Thermaltake SViking MidiTower Sort LCD Panel (Uten Strømforsyning) 795,-

 

TOTALT: 13095,-

 

EDIT:

- Byttet fra 2 til 1 GB RAM.

- Endret hovedkort fra -DR til D.

- Lagt til en Raptor 74GB disk.

 

mvh.

Ole André

Endret av oak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg glemte å nevne...er det noe i det nevnte oppsettet som gjør at det IKKE egner seg for litt overklokking?

 

Har ikke noe peil på overklokking, men jeg har lyst til å prøve meg litt på det. Kan vel ikke være så vanskelig selv om jeg er noob? Finnes vel tutorials for slikt?

 

mvh.

Ole André

Lenke til kommentar

Har mus, tastatur, skjerm, dvd-brenner etc. fra før.

 

Dette ble et oppsett littegranne over budsjett...er det noe av komponentene hvor jeg "sløser" med penga, hvor det er mulighet for å spare noen grunker uten at det går nevneverdig utover ytelsen?

 

BTW: Syntes bare jeg må nevne hva slags maskin jeg bruker nå for tiden. P3 600MHz, 512MB Ram, Geforce 2 PCI. Har hatt den maskinen i ca. 6 år så nå skal det bli deilig med en ny ja...

 

oak

Lenke til kommentar

hmm, for et optimalt system hadde jeg vel slengt på en raptor disk eller ihvertfall en separat disk til OS, gjerne en 10k rpm disk. Systemet blir nok litt raskere og du slipper å dele opp 250gb disken :thumbup:

 

Western Digital Raptor 36GB S-ATA - Netshop

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA - Netshop

 

Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM - Komplett

 

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM - Komplett

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å gå ned til et DFI SLI-D.Det er det samme kortet bare at det mangler SiliconImage sin sata kontroller.Du kan fortsatt kjøre raid og sata2 sitter orginalt på alle dfi nf4 kort,det eneste du mister er tilkobling til 4 ekstra disker.

 

P.S Er du sikker på at du trenger sli?Har et DFI Ultra-D selv btw. og er veldig fornøyd med det.Det mest stabile hk jeg har hatt tror jeg og jeg har hatt maaange.

 

Edit:Du bør også vurdere om ikke det er nok med 1gb ram.Kan i så fall anbefale twinmos speed premium pc 3200 bh5 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309097&cks=PRL

Har et par slike selv og de klarer fint 250mhz 2.2.2.5 ved 3.5volt

Endret av rekleif
Lenke til kommentar

Bra tips angående hovedkortet rekleif. Trenger egentlig ikke såå mange disk-tilkoblinger. Visste ikke helt hva som var forskjellen på disse to kortene. Bytter fra -DR til -D

 

Når det gjelder sli så trenger jeg det vel strengt talt ikke akkurat nå, men tanken min var at om en stund (et år kanskje) så er sikkert POV7800GT-kort drit-billig og jeg kan da kjøpe et slikt til som en liten up-grade. Er dette en reell og fornuftig plan eller er det bare fantasi-tanker fra min side?

 

BKB, jeg har egentlig lyst på en rask disk i tillegg ja. Faktisk så lå det i handlelisten min allerede, men så fjernet jeg den da jeg ble litt usikker på om det var værdt pengene. Mulig jeg tar med en slik allikevel. Disken er jo flaskehalsen når det gjelder lasting av programmer, installasjonstider, booting etc....så sånn sett så er det sikkert verdt penga.

 

Kanskje jeg heller skulle velge 1GB ram istedenfor og bruke de sparte pengene på en raptor 74GB. Hvor mye forskjell tror du jeg merker på 1 vd 2 GB ram?

 

Takker for alle bra tips så langt...."keep it coming" !

 

mvh.

Ole André

Lenke til kommentar

Synes begrunnelsen din for å kjøpe sli kortet er fornuftig.Ville nok kjøpt det samme kortet selv i dag siden de nye ultra-d kortene ikke kan moddes til sli,noe jeg har gjort med mitt.Personlig mener jeg du vil merke større forskjell på å velge raptor disken som BKB nevner kontra 2gb minne.Jeg har testet litt med 4x512mb og merker ingen forskjell.Benchmarks viser faktisk at det er en ulempe så lenge du må kjøre minnet med høyere latencies.Det er nesten ingen av de store hardware sidene som bruker 2gb i sine tester,det er nok ikke helt uten grunn;)

 

Edit:Du burde kanskje vurdere om du skal bruke litt penger på en bedre kjøleribbe til cpu hvis du har tenkt til å overklokke litt.Kan anbefale Zalman 7700cu som har kommet bra ut i tester og som gir mye for pengene i tillegg til at den er veldig støysvak.

Endret av rekleif
Lenke til kommentar
Får komme med en liten mening om raptor diskene da =\ Jeg syns ikke de er verdt då masse, jeg har en 40Gb 7200rpm p-ata og amd 64 3200+, Kameraten min har en 74Gb raptor og amd 64 4000+ og jeg merker ikke noe forskjell på de. 2Gb ram er også å anbefale.

Hvis ikke du klarer å merke forskell på de maskinene så er nok det litt fordi du ikke bruker begge til daglig,eller du er kanskje ikke så flink til å merke forskjell.De fleste jeg vet om klarer lett å merke forskjell på 400mhz.Det er dessuten bevist i utallige tester at raptor disken laster spill raskere,det er kanskje ikke så stor forskjell,men det er helt klart merkbart!Ta en formatering og installasjon av windows på begge og legg inn de samme proggene så merker nok også du forskjell.

Endret av rekleif
Lenke til kommentar

Drømmeoppsett :)

 

Selger de MIST hos netshop da? Trodde det bare var microplex som solgte det :hmm:

 

Edit: fant ut at netshop også solgte den strømforsyninga. Du burde bestille raskt hvis du skal ha den, bare én igjen på lager..

Endret av TT88
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på de minnebrikkene du anbefaler kontra de jeg har satt opp rekleif?

 

Leste akkurat litt om ram på forumet her og fikk inntrykk av at det egentlig ikke er noe vits å bruke penger på "kvalitets-ram".

 

Er det mye forskjell på ram mht. overklokking?

 

mvh.

Ole André

Lenke til kommentar

Det er lavere reaksjonstid og klokker stort sett bedre.Dfi og OCZ har samarbeidet mye når det gjelder akkurat de minnebrikkene de er spesialdesignede for å fungere veldig bra i Dfi sine LanParty kort siden minnet tåler 3.6volt uten å ta skade.Det betyr i praksis 250+ mhz med så lav reaksjonstid som 2-2-2-5.De er dessuten basert på Winbond BH5 brikker som fungerer spesielt godt i nf4 brikkesettet.For å summe opp:de er laget for å brukes på akkurat DFI LP ultra/d/dr.Dfi lager dessuten en spesielle bios til de minnebrikkene som sikrer maks ytelse og stabilitet.Jeg har nesten identiske minnebrikker selv og kan gå god for at de holder det de lover++.Så godt som alle de beste overklokkerene i verden bruker disse brikkene eller 4000 utgaven.

Det er stor forskell på ram med tanke på overklokking.Du kan for eksempel kjøre minnet og cpu synkront og det tjener du en del på.

Når det gjelder å bruke litt penger på ram så er jeg enig så lenge ikke det er snakk om en så rå maskin som du bygger.Poenget med Dfi hk er jo at det er utallige muligheter til å justere og overklokke akkurat minnet,så da er det dumt å ikke benytte seg av det mener nå jeg.Håper dette svaret var litt oppklarende hvis ikke så bare spør

Endret av rekleif
Lenke til kommentar

Slenger meg på i kravet om 2GB ram, det er et hav av forskjell i BattleField 2 iallefall. Med 1GB swappa BF2 på HD konstant, og det tok år og dag å laste bretta, nå med 2GB går det mye raskere. Nå skal det sies at kanskje er kun BF2 pr. i dag som så og si "krever" 2GB ram, men det kommer nok flere spill fremover som ikke sier nei takk til litt mer ram.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
Slenger meg på i kravet om 2GB ram, det er et hav av forskjell i BattleField 2 iallefall. Med 1GB swappa BF2 på HD konstant, og det tok år og dag å laste bretta, nå med 2GB går det mye raskere. Nå skal det sies at kanskje er kun BF2 pr. i dag som så og si "krever" 2GB ram, men det kommer nok flere spill fremover som ikke sier nei takk til litt mer ram.

Jeg har BF2 og det er ofte ramen ikke holder på 1280*1024 (High) Btw jeg har 1 Gb ram, specs er i profil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...