Gå til innhold

Arkivering av bilder, fargeprofiler og raw


Anbefalte innlegg

Hvordan bør jeg arkivere bildene jeg har behandlet i Photoshop? Bruker nå et system hvor jeg lager det prosseserte bilde i .psd format, og minsker bildet og lagrer for bruk på web.

 

Er det mest hensiktmessig å bruke Adobe 98 RGB på dSLRet? Spare på originalen i .psd med Adobe RGD til printing, og deretter lagre bildet til web som sRGB?

 

Hvilken ppi og oppløsning anbefaler dere å lagre "webbildene" mine på?

 

Har dere et annet forslag til arkiveringsmåte? Jeg behandler alle bildene mine i PS, printer de, men ønsker også å publisere online.

 

Når bør jeg bruke raw? RAW krever vel noe mer prosessering, så passer seg dårlig til feriebilder og festbilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arkivering av RAW filer - Jeg lagrer raw bildene i folder etter dato. Deretter tar jeg 3 brenner jeg dem ut i dvder i tre kopier (er noe paranoid ;-).

 

Bilder for web - Her bruker jeg jpg-format dvs. 72dpi og forminsker ofte bildene til rudnt 800x600 pixels.

 

RAW - Personlig skyter jeg bare i RAW, som har reddet en god del bilder for meg! Det er nødvendigvis ikke mye postprocessering med RAW bildene. I Adobe Photoshop CS2, kan du med et par enkle knapper, la CS2 legge inn autoinstillinger på bildene og lagre dem i JPG format.

 

Håper det hjalp. :)

Lenke til kommentar

Det optimale er å lagre alle tre versjonene, dvs. RAW-filene, post prosesserte PSD-filene, og JPG filene. Personlig tar jeg vare på bare RAW-filene og JPG-filene, siden det er ikke noe særlig avansert postprosessering jeg driver med i Photoshop. ;)

 

For meg som alltid postprosesserer RAW-filene, er det ikke noe særlig poeng å skyte RAW+jpg. Jeg vil heller ha muligheten til å ta flere bilder pr GB. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...