Gå til innhold

Hjelp ang. TV-kort


Zpurs

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter et TV-kort som jeg skal bruke på hybelen min, og lurer på om noen kan forklare meg noen forskjeller på disse to produktene ?

(skal brukes på "vanlig" kabel-tv)

 

Skjønner ikke hva det betyr i praksis, fordeler/ulemper ?!

 

 

Kabel-TV kort m/radio

Tv-kort m/radio PCI

 

Hva er forskjellen mellom TV-kort & Kabel-TV kort ?

 

Hva anbefales ?

 

 

 

På forhånd Takk!!!

 

mvh

Kjetil Gunnesmo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er så enkel at det første kortet tar i mot digitale signaler over kabel, mens det andre tar i mot analoge signaler.

 

Er ikke sikker på at det første kortet kan brukes i det hele tatt i Norge, da digitale signaler hos de ulike kabelselskapene sendes dekoda, og således trenger en dekoder. Men det er mulig det går.

 

Når du skriver "vanlig" kabel TV, regner jeg med at det er analog, og da er bare det andre kortet aktuelt.

 

PS! Digitale signaler gir langt bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg har undersøk med kollektivet, og det er kabelTV fra Canal Digital på hybelen. De sa at det er både analoge & digitale signal, så da har det vel ikke noe å si hvilke av de kortene jeg velger, eller hva ??

 

Det var en som anbefalte meg ekstern løsning med tanke på TV-kort, noen som har erfaring, og evt kan komme med fordeler/ulemper (ekst.TVkort vs integrert TVkort ? )

 

 

Hva er forskjellen på; "Digital TV via Satellite" & "Digital TV via Antenna" ?

 

 

mvh

Kjetil

Endret av Gunnesmo
Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Jeg har undersøk med kollektivet, og det er kabelTV fra Canal Digital på hybelen. De sa at det er både analoge & digitale signal, så da har det vel ikke noe å si hvilke av de kortene jeg velger, eller hva ??

 

Det var en som anbefalte meg ekstern løsning med tanke på TV-kort, noen som har erfaring, og evt kan komme med fordeler/ulemper (ekst.TVkort vs integrert TVkort ? )

 

 

Hva er forskjellen på; "Digital TV via Satellite" & "Digital TV via Antenna" ?

 

 

mvh

Kjetil

Når det gjelder ekstern løsning (USB) kontra intern (PCI-kort) er vel ikke kvalitetsforskjellen slik at vi merker den. Tror forskjellen mellom ulike merker er større, avhengig av hvilken Tuner som blir brukt.

 

Når det gjelder mottak av digitale signaler fra Canal Digital tror jeg du bør sjekke grundig om dette går. Kontakt Komplett og/eller Canal Digital. Jeg vet nemlig at det først er nå man kan bruke andre dekodere hos Canal Digital enn leiedekoderen. I og med at man betaler en kortavgift på kr 599,- pr år for digitale signaler (grunnpakka), kan du være sikker på at Canal Digital har prøvd å sikre seg best mulig mot at vi kan velge rimeligere løsninger. Men det kan godt være at det finnes hack ute for å løse dette.

 

Digitale signaler kommer over tre ulike bærere, satelitt, kabel og bakkenett (ikke i Norge ennå - vanlig antenne). De bruke ikke helt de samme frekvensene, dvs jeg mener kabel og bakkenett bruker delvis de samme, men bakkenettet har ikke mulighet til S-bånd. Tunere vil således være laget for de ulike bærerene, dvs for kabel og bakkenett brukes de samme analoge tunerene. Så forskjellen mellom de to er at satelitt og bakkenett som signalbærere.

Lenke til kommentar

Takk for utdypende svar! -ble jo litt klokere ;)

 

Etter min oppfattning så er dette ganske avansert, jeg skal spørre mer ang. analog vs digitalt signal hos leverandøren, men jeg tolker det slik at hvis det er mulighet for analoge signal i kabelTV'n jeg har, så kjøper jeg den analoge tuneren (det billigste PCI-kortet) og dropper en ekstern boks.... Det må jo være enklest slik!

(dessuten blir det mer enn nok av duppeditter som ligger og slenger rundt PCen likevel, så jeg behøver ikke en kveil med coax og en tuner på skrivebordet...)

 

Jeg er ikke kravstor når det gjelder bildekvalitet, jeg skal ha TV i tillegg, skal bare bruke dette for å ta opp programmer & lek ettersom at jeg ikke har dvdopptaker/VHS

 

-Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...