Gå til innhold

Sigma 8mm fisheye


Anbefalte innlegg

Er ute etter et fisheyeobejektiv til mitt Canon 350d, et objektiv med fast brennvidde og best mulig vidvinkel. Kom over Sigmas 8mm objektiv. Dette vil tilsvare 12mm på mitt 350D, som må sies å være en passende brennvidde. Leser også at objektivet skal ha en "innebygget autofokus", dette er en løsning som virker noe diffus for meg, noen som kan forklare det nærmere? Har aldri hatt problemer med skarphet på vidvinklene mine, men har lest alt til tross for denne flotte autofokus har Sigmas 8mm problemer med skarpheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke så mange 8 mm fisheyeobjektiver og Sigmaobjektivet er kansje det eneste som har autofokus, de andre har manuell fokus.

 

Å få optimal kvalitet på 8 mm krever mye glass og dyrt glass, dermed så vil man ofte få problemer med kvaliteten, spesielt ut mot kanten av bildesirkelen.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Husk at et fisheye er et effekt objektiv og ikke en ren vidvinkel. De fleste som kjøper en fisheye synes det er veldig morro i begynnelsen så blir den fort liggende å støve. Og som B.R sier så finnes det ikke mange fisheyes med skikkelig bildekvalitet.

Er det vidvinkel du vil ha til ditt 350D ville jeg heller vurdert Canon 10-22, Tamron 11-18, Sigma 10-20, Sigma 12-24 evt. fast 14mm.

En gang i fremtiden har jeg vel en følelse (håp?) av at vi får se en fast 12mmf/2.8 (DX/EX/EFS), men den blir nok ikke billig.......den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...