Gå til innhold

oppgradere fra win NT 4.0 til Win2003


Anbefalte innlegg

Vi har en NT server og ca 10 klienter m win98, og skal nå oppgradere alle klientene til win2000 maskiner (brukte 1GHz), og tenkte det da kunne være lurt å oppgradere serveren også.

 

Den brukes primært som fil/print-server (2 printere, hjemmeområder, fellesområder), backup og som domeneserver.

 

Har prøvd å finne fordeler med 2003, men de fleste fordelene gjelder for store bedrifter. Vi har ingen forrester, pooler, osv.. :) Men regner med at oppgradering vil være fornuftig.

 

MEN, hva slags hardware trengs til slikt? Funker det med en vanslig desktop PC på 1Ghz med litt ekstra minne? Eller burde man ha spesiell server HW. Har sett Dell har noen billige.

 

Har hatt om NT4 server på skolen, så kan endel om det, men det er jo litt old school nå, så er ikke helt inne i active directory tingene. Men vil det lønne seg på en nettverk med da f.x. 20 klienter?

 

Noen forslag til gode backup løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan anbefale deg Windows small business server, kjører denne selv nå mitt eget kontor.

SBS Kommer i to versjoner, Premium og standard.

Jeg ville ha brukt AD på nettverket ditt, det som også er fordelen med SBS er at den gjør også mye av arbeidet for deg med hensyn på oppsettet av AD osv når du installerer servern.

 

Backupløsning kan jo være så mangt det, fra CD-brenner til SAN via Tape osv.

Er vel nesten litt lettere å kunne svare hvis du har ett budsjett, men jeg ville nok gått for en Tape løsning. De koster fra 1800 og oppover + Taper

Lenke til kommentar

SBS ser veldig greit ut.

Det virker som det er billigere. Prisene på den starter på $599 mens vanlig 2003 starter på $999.

Snodi

 

Er det slik at SBS inneholder windows server 2003 + shareepoint + no office greier ++ ?

For hvis den inneholder (lettversjoner?) disse og i tillegg er billigere er det jo bare bra.

 

Ang backup, så har vi egentlig ikke no budsjett. Vi skal bare ha noe som må funke bra, og billigst mulig.

 

Som server tror jeg vi ender opp men en 1Ghz skrivebordsmaskin da vi har dette tilgjengelig og kan spare mye på dette. Har du noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Ang backup, så har vi egentlig ikke no budsjett. Vi skal bare ha noe som må funke bra, og billigst mulig.

 

Som server tror jeg vi ender opp men en 1Ghz skrivebordsmaskin da vi har dette tilgjengelig og kan spare mye på dette. Har du noen formening om dette?

Risky buissness å bruke desktopmaskiner som server i bedrifter spør du meg, men mulig vi har litt andre budsjetter enn dere :) (Kjører ca 25 HP rackservere)

 

Uansett, en Dellserver er bedre en desktop pc.

Ang. backup anbefaler jeg LTO drive, evt. en mediachanger om det er mye data som skal taes backup av. Software er Backup Exec det enkleste og ganske billig.

OBS: Husk å kjøpe riktige plug-in's for backupprogrammet om dere kjører SQL server og/eller exchangeserver.

Endret av poskare
Lenke til kommentar

Ikkje engang TENK på å sette opp en vanlig PC som server. Spesielt ikkje en 1GHz maskin, for den er vel ikkje helt ny...

 

Du får en brukbar server for under 10.000

(Fikk levert en HP Proliant ML150, med flusst av RAM, 2.4GHz prosessor, SATA RAID kontroller og 80GB HDD for den prisen)

Hadde vi sponsa på litt mer kash hadde vi kunnet kjøpt flere disker og satt opp et RAID5 disksett og derved sikra dataene bedre, men siden de lokale brukerne ikkje skal endre data på den, ble det ikkje prioritert.

 

Hvor mye data er det snakk om at dere kommer til å ha på den serveren?

Hvor kritiske er dataene?

Hvor store endringer blir det på dem hver dag?

(Et røft anslag hjelper for å kunne gi bedre forslag til Backup ol.)

 

Ellers anbefaler eg deg å ta et kurs i W2K/w2003 server.

(Jada, eg veit at SBS er veldig enkel å sette opp, men det kan være greit å kjenne litt til kva som kan gjøres likevel)

Lenke til kommentar

Vanlige PC'er kan ikkje alltid settes til å automatisk starte opp igjen etter strømbrudd, og ikkje er hardwaren like solid, heller...

 

15 + 20 GB er ikkje så mye...

De fleste moderne Tape systemer takler disse mengdene.

Bare ikkje bruk DAT (forferdelig følsomme bånd)

 

Men, en tape blir trolig litt overkill for ditt behov.

 

Du kan sikkert slippe unna ved å sette opp en NAS disk (En HDD med nettverksort og innebygd server programvare) og bare sette opp en automatisk batch jobb som kopierer over hele røkla hver natt...

 

For å gjøre det enda litt sikrere, så kan den disken plasseres i en annen del av bygninga.

 

Du finner noen slike billige disksystemer på Komplett

 

Edit: Årsaken til at man velger en NAS disk istedet for en USB disk er jo at dersom serveren tryner så kan man bare sette opp manuelle oppkoblinger mot NAS disken, og så er brukerne berga inntil serveren er fiksa...

Endret av Gadgetman
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kommer til gå får den 1Ghz versjon hvert fall i første omgang, som en test.

Serveren vi har nå, er enda eldre så den har heller ingen funksjon for å skru seg på. De er vant med litt ekstra arbeid ved strømbrudd der :-)

 

Vi har fra før en tapestasjon, men den tar max 8 Gb (komprimert) så da området ble over 8gb så slutta vi å bruke den. Har levd uten gjevnlig backup siden... (ca 2 år)

 

NAS ser mye bedre ut enn USB disk ja... Blir nok enten det eller tape. Fordel med tape, er jo at den kan tas med hjem. I tilfelle alt brenner ned lissom. Smart å sette den i et annet sted i bygningen. Kommer ikke bare på et bra sted enda. Bør jo låses inn og slikt..

 

Men en stor grunn til å kjøpe ny server er at da får vi Small Busness server på OEM lisens. og det er bra.

Alle andre servere får vi til AE (skole) lisens, men den finns ikke i det programmet. 2003 server med 5 CAL til 1100 + mva

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...