Gå til innhold

minitest av samsung z500


Anbefalte innlegg

Samsung z500 har ALT. Da mener jeg at den har ALT du kan forvente av en vanlig mobil telefon, det eneste den ikke har er; radio og blitz.

_

 

Fikk med pc kabel, stereo handsfree, lader, mobil og batteri.

_

 

Design og kvalitet:

 

Den har utrolig kul design, men den ligner alt for mye på e700. Syntes at designen kunne vært litt mer som e720. Man kan se at kvaliteten er og designen på telefonen er nøye gjennomført.

 

karakter: Design 4+ (litt skjedelig i og med at e700 har nesten lik design),

kvalitet 6

 

_

Skjerm og Meny

 

Ytter skjermen har hele 65 000 farger. Det funker veldig bra når man skal bruke ytter skjermen til å ta bilder.

 

Vanlig skjermen er bra. Den har 262 144 farger. Skjermen på z500 er ganske lik som skjermen på Samung d500.

Skjermen er veldig bra når man skal ta bilder, filme, se på filmer osv. Skjermen lyser tydelig og bra selv når det er mye sollys ute. Skjermen er krystallklar og har bra kontrastr.

 

Menyen er ganske kul. Store ikoner som forklarer hva mappen inneholder i tillegg til at det står hva mappen inneholder. Menyen er samme som på samsung d500.

 

karakter: skjerm og meny = 5-

_

 

Underholdning:

 

Den kan ha javaspill, spille av sanger, spille av filmer/videoklipp, se på tv se på bilder, ha video samtaler, hva mer trenger man?...

Høytalleren på telefonen kunne ha gitt litt høyere lyd, men det er bra nok.

 

Det som trekker ned er Mp3 funksjonen. Før jeg kjøpte telefonen tenkte å bruke den som mp3 spiller, men det er nytteløst. Høretelefonene har vel mye av skylden. De gir veldig dårlig lyd og man kan ikke få kjøpt bedre høretelefoner. Det skrytes mye av at den har innebygget mini forsterker, da skulle man tro at lyden var bra. Det trekker ned MYE og derfor for den:

 

Karakter: 4+

 

 

_

 

Maskinvare:

 

Har brukt den veldig mye og har testa ut litt av hvert på den. Den har aldri hengt seg opp, noe de fleste SE telefoner gjør. Ellers er maskinvaren ganske sjapp. Den tar bilde med engang, i motsetning til Nokia telefoner som ofte bruker over 3 sekunder.

 

Liker ikke at man ikke kan gjøre noe som helst annet når man hører på sanger. Man må slå av sangen for å gjøre noe annet, ganske irriterende.

 

Når man skal synkronisere med pcen tar det ofte lang tid før programvaren mærker at telefonen er tilkoblet. Det er veldig plagsomt når man har dårlig tid.

 

karakter: 5-

 

 

_

 

Programmer:

 

Den har en del nyttige programmer som konverteringsverktøy, kan brukes til å beregne; valuta, lengde, vekt osv.

Den har Epost , les e posten på mobilen ( ikke testet ut det). Ellers har den vel det meste:

3g

mp3

Bluetooth

IR

To kamera

Minnekort

Høyttaler

Java og mye mer.

 

Siden den er så liten og har så mange programmer så vil nok de fleste tro at den er treig, men det er den ikke.

 

Karakter: 6

_

 

 

 

Kamera:

 

Kamerat på innsiden er vanlig VGA kamera som tar bilder i bra nok kvalitet. Ble litt overrasket over hvor bra den var, siden jeg trodde at den kom til å være dårlig.

Men siden kameran er ment å bruke til videosamtaler er den bra.

 

Vanlige kameran tar brukbare bilder.

 

Den har også en del effekter, som f eks rammer. Den har også Andre effekter som Svart hvit, sepia og natt.

 

To bilder tatt i høyeste oppløsning og kvalitet: ( vanlig kameran )

 

photo00058gu.jpg

 

photo00088gj.jpg

 

Ser at det er en annen som har lagt til bilde som er tatt med kameran. Den finner dere litt lenger nede. Skal prøve å få lagt ut bilde som er tatt kamera to om noen dager…

 

 

 

 

 

_

Fordeler:

Liten

En del nyttige funksjoner og mange bra funksjoner som f eks 3g og konverteringsverktøy

Lett å synkronisere med pc

Kan ha opptil 512 MB minnekort (av typen TRANSFLASH), har ikke testet det, men den skal tåle opptil 512 MB ifølge flere nettsider.

Tar de fleste typer mediafiler

Krystallklar skjerm

Har BRA høyttaler funksjon som kan brukes istedenfor handsfree.

En del forskjellig synkroniserings muligheter (bluetooth, ir, pc kabel)

 

 

Ulemper:

Dårlig lyd/ dårlig høretelefoner

Batteriet lades opp på ca 2 timer, men varer maks 2dager

Kunne hatt minst 1,3 MP kamera

Kan ikke gjøre noe annet mens man hører på sanger

Tar ikke WMA sanger

Ikke radio

Ikke Blitz

 

 

 

 

 

 

Konklusjon:

 

Alt i alt er det en bra mobil som har det meste av funksjoner.

Er selv veldig fornøyd med mobilen :yes:

Anbefaler denne mobilen til alle, vis man er ute etter mobil telefon som har flere funksjoner enn denne må man nok kjøpe en Symbian telefon (de er ofte store og trege).

 

Eneste jeg ikke har fått til, er å legge til videoer med lyd. Har fått over videoklipp men de er uten lyd :S … Den tar ikke vanlige WINDOWS MEDIA PLAYER filer, filene den tar må konverteres om til 3ggp. Grunnen til at jeg ikke for over videklipp med lyd er at konverterings programmet jeg bruker ikke leser lyden i videofilen. Tror at det funker bra vis man overfører video til minnekort.

 

 

lignende telefoner: z800i, Motorolla e1000, Nokia n90 og Samsung z300. Sistnevnte er ikke ute enda.

 

 

Total karakter: 5

 

Har vel fått med det meste .

vis det er noe mer dere lurer på så bare spør..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________

Mer info ( direkte fra nette, har ikke skrevet det selv):

 

Verdens minste 3G mobiltelefon

SGH-Z500 er like liten som en vanlig telefon. Den veier 95 gram og måler 89x45x25 mm. Allikevel inneholder den de seneste 3G-funksjonene som videotelefoni, video streaming og rask dataoverføring.

 

To fargedisplay

SGH-Z500 har et fantastisk TFT-display med 262 000 farger og for de små detaljene har du hele 176 x 220 pikslers oppløsning til din hjelp. Det ytre displayet viser opp til 65 000 farger. Både det indre og det ytre displayet kan benyttes som søker når du tar bilder eller spiller inn video.

 

Megapixelkamera og VGA-kamera

Det innebygde megapixelkameraet kan både ta bilder og spille inn video. Med mikrofonen tilfører du lett dine videoklipp lyd. Zoom inn eller ut for det perfekte bildet, forsterk dine favorittbilder ytterligere med rammer og fotoeffekter og eksperimenter med bildsekvenser. VGA-kameraet benytter du til videosamtale. De gode displayene gir deg perfekt kontroll over muligheter for foto og video.

 

Bluetooth, e-postklient, trippelbånd, USB och Sync ML DS

Dataoverføring og synkronisering går med høy hastighet, takket være 3G. Du behøver ikke lenger sitte ved skrivebordet for å lese e-posten din. Med USB eller Bluetooth utveksler du data og laster opp bilder eller videoklipp til din laptop eller pc. Favorittbildene skriver du ut direkte på en kompatibel printer med hjelp av Bluetooth-teknologi – det kan ikke bli enklere. Den utviklede kalenderen synkroniserer du enkelt med Outlook.

 

Dynamisk minne og ekstern minneport

Lagre opp til 50 MB med bilder, mms, lyd, java og video. Behøver du mer minne så har du en ekstern minnekortsport til din disposisjon. Det eksterne minnekortet er av typen TransFlash™ og er tilgjengelig i ulike minnestørrelser. Med minnekort har du ytterligere kapasitet for å lagre enda flere MP3 filer, bilder og videoinnspillinger. Du har dermed din portable mediespiller med deg hele tiden.

 

MP3-spiller med digital forsterker

Kjenn rytmen der du er og nyt musikk i MP3, AAC og AAC+ format. Du kan også bruke dine MP3-filer som ringetone.

Endret av mafia_04
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orginale skjermen er VELDIG bra.

"Intern skjerm" er vel et bedre uttrykk :)

 

Får du til å overføre bilder til pc-en fra telefonen? I så fall, gidder du å poste et par så vi får se? Gjerne noen tatt med kamera nr. to også, siden du skrøt av det :)

 

Ellers synes jeg du har vært flink til å ta opp de fleste punkter i testen din :)

 

Men programmerkategorien var litt smal til å gi terningkast i det hele tatt, synes jeg. Har denne minnekort, f.eks? Om ikke, er vel mangelen på radio et minus, da det ikke vil bli så mye plass til mp3-sanger om det er begrensing på minne?

 

 

PS: Har jeg rett om jeg gjetter at du er 12 år? :p

Lenke til kommentar

fin test! ;) men den kan da ikke få 6 vis den ikke har radio, kan ikke gjøre noe annet mens man hører på musikk, ikke blitz eller form for belysning når ma tar bilde, og ikke nevner du noe om minnekort,

 

noe av disse tingene er blitt nevnt før meg, mne henger meg på det ;)

 

bare min mening :)

Endret av alex91
Lenke til kommentar

Kjøpte min Samsung Z500 på elkjøp til 3300,- og er strålende fornøyd - min beste telefon så langt. Vanlig pris er vel noe sånt som 3900 på elkjøp, men får for samme pris som på telehuset.no hvis du refererer til tilbudet dems.

 

Telefonen er låst til telenor, men det er intet problem så lenge man har www.unlockitnow.com ($15 for kode som VIRKER).

 

mvh,

Thomas

Lenke til kommentar

Har selv hatt denne telefonen og så mange 6'ere hadde jeg ikke gitt den. Kvaliteten på bildene er ikke så gode, som jeg forventet de skulle være. Jeg har 6680 nå, og ja, jeg vet at Z500 har bare 1 megapixel. Mangler fotolys, skulle gjerne ha kunne hørt på mp3, samt skrive en tekstmelding, noen form for multitask. Knappene blir litt trege etter hvert pga avstanden mellom tastene. Den støtter ikke å laste ned video fra nettet, støttes ikke enda.

 

Men, den har den beste kvaliteten, som jeg har opplevd, så langt på videosamtaler.

 

En god telefon er det så absolutt, men som nevt. Litt for mange 6'ere.

Lenke til kommentar
Kjøpte min Samsung Z500 på elkjøp til 3300,- og er strålende fornøyd - min beste telefon så langt. Vanlig pris er vel noe sånt som 3900 på elkjøp, men får for samme pris som på telehuset.no hvis du refererer til tilbudet dems.

 

Telefonen er låst til telenor, men det er intet problem så lenge man har www.unlockitnow.com ($15 for kode som VIRKER).

 

mvh,

Thomas

Hei.

Har du brukt www.unlockitnow.com selv? Vet du at det funker? Jeg vil svært gjerne ha den telefonen, men jeg vil bruke chess, og så langt har jeg ikke funnet den uten telenor abo.

Bjarte

Lenke til kommentar

Retter litt på noen små skrivefeil som kan være irriterende.

karakter: Design 4+ (litt skjedelig i og med at e700 har nesten lik design),

kvalitet 6

Kjedelig.

 

Ellers er maskinvaren ganske sjapp

Kjapp.

 

 

mærker

Merker.

 

kameran

Kamera/kameraet.

 

 

Ellers en fin test, men jeg stusset litt på disse:

 

Den tar bilde med engang, i motsetning til Nokia telefoner som ofte bruker over 3 sekunder.

 

Det varierer _veldig_ fra telefon til telefon.

 

Den har aldri hengt seg opp, noe de fleste SE telefoner gjør.

 

Det gjør nok stort sett alle telefoner en eller annen gang, jeg synes det blir feil å nevne bare SE i den sammenhengen.

 

Siden den er så liten og har så mange programmer så vil nok de fleste tro at den er treig

 

Har aldri hatt det inntrykket av små telefoner.

 

Anbefaler denne mobilen til alle, vis man er ute etter mobil telefon som har flere funksjoner enn denne må man nok kjøpe en Symbian telefon (de er ofte store og trege).

 

Den tiden er forbi.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Er talekvaliteten\\lydkvaliteten så dårlig som amobil.no sin test skal ha det til?

De sa at e720 hadde dårlig talekvalitet men har en kompis som sier at det ikke er så ille.

Vel, min kone har denne telefonen og hun har aldri klaget over dårlig lydkvalitet. Jeg har også benyttet den ved noen anledninger, og synes lydkvaliteten er helt upåklagelig. Vet ikke hvilke kriterier Amobil.no har brukt for å komme fram til konklusjonen sin, men jeg merker ikke nevneverdig forskjell i lydkvalitet på Z500 og min egen W800, for eksempel.

 

Batteriet er dog et ankepunkt, som det har blitt nevnt tidligere. Nå varierer riktignok "vanlig bruk" en del fra person til person, men i anstendighetens navn så varer batteriet lenger enn en dag, med mindre man sitter og fikler konstant med den. Du man i hvert fall regne med 2 dager inkludert en del fikling. Ikke direkte bra nei, men la oss ikke krisemaksimere heller :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...