Gå til innhold

Nikor eller Sigma 70 - 300?


Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å kjøpe en 70 - 300 mm linse. Ikke p.g.a. kvaliteten, da jeg leser at AF ikke er den aller beste, men mest p.g.a vekt og pris. Spørsmålet er hvilken linse som er å anbefale? Sigma er ca. kr 1 300- billigere enn Nikor.

Noen som kan gi en anbefaling på D eller G - versjonen av Nikors linse?

Mange av dere vil sikkert anbefale Nikors kvalitet, men jeg er (enda) ikke så avansert at jeg vil legge 8 000- ekstra i en Nikor 80 - 200 fremfor en Sigma 70 - 300 APO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange anbefalinger og lange tråder hvis du søker litt i forumet.

 

Siden Nikkor 70-300G koster 1290 kr så betyr det at du får betalt 10 kr for å bruke Sigma objektivet?

 

Jeg har 70-300G og man kan ta fine bilder med det men jeg ville ikke brukt det som hovedobjektivet, da ville jeg heller spandert betydelig mer penger. Som et objektiv til tilfeldig bruk så synes jeg man får mye for pengene og vekten.

Lenke til kommentar

Har erfaring med ED D utgaven og kan si at det er et lite, lett og svært praktisk objektiv med fine optiske egenskaper til å starte med. Noe sportsobjektiv er det langt fra da AF blir for treg og største blender på 300mm er f5.6. Med litt nedblending havner du på f8 og da begynner det å bli lange lukkertider ved dårlig belysning.

Jeg hadde mange av de samme argumentene som deg da jeg bestemte meg for å kjøpe dette, men det tok vel et halvt års tid før jeg solgte dette og kjøpte et AFS 70-200f/2.8VR, noe jeg ikke angrer på. Prisen er selvfølgelig noe helt annet, men dersom du tror interessen opprettholder seg tar det nok ikke så altfor lang tid før du finner disse billigzoomene for mindre interessante. Selv om 2-3000kr "tapt" neppe vil gjøre noen konkurs så er det godt på vei til hva du må ut med for en 80-200f2.8 med skyvezoom (ca.3000,-) eller en 80-200f2.8 med skruzoom (ca.5000,-) eller AFS 80-200f2.8 (ca. 7000,-). Jeg gav 9000,- for min 70-200 levert på døra fra Hong Kong på 2 dager.

 

Bilde tatt med AF 70-300 ED D:

http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=147396

Lenke til kommentar

Nikkor 70-200VR kontra Sigma 70-200EX?

 

Langt fra like skarp og uten stabilisator. Ellers mye for pengene.

Det finnes mange sammenligninger, tester og fornøyde kjøpere av Sigmaen.

Nikkoren er vel skrevet ned som legendarisk for en stund siden. Les gjerne testen til Bjørn Rørslett. Kjapp, stille, VR, nydelig bokeh, stor og tung.

Lenke til kommentar

jeg tenkte mer på Nikkor 80-200ED vs sigma 70-200EX

de er litt nermere hverandre i pris

ellers har jeg lest testene til Bjørn Rørslett ja... bra tester og ser at både Nikkor 80-200 og 70-200 får gode omtaler

Men som sagt det jeg i hovedsak lurer på er forskjellen på Nikkor 80-200ED og Sigma 70-200EX.. både optisk og fokushastighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...