Gå til innhold

High performance fra DELL >> 9300 eller XPS


swidd

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg ser forumet begynner aa bli ganske tettpakket med innlegg om raad og saann om XPS eller 9300, men jeg fant ingen med akkurat den problemstillingen jeg sliter med om dagen, saa jeg starter herved en traad.

 

Min gamle datamaskin gikk fyken da jeg veltet en flaske cola oppi tastaturet, saa naa skal en ny kjoepes inn fort som f*, jeg klarer ikke aa leve uten en datamaskin!

 

Saa hva er vel bedre enn aa kjoepe det beste som er paa markedet, tenkte jeg...Dell XPS. Men prisen paa denne er jo hoey.

 

Saa jeg ser ogsaa paa Dell Inspiron 9300, da denne har samme 17' skjerm, 6USB, og faktisk saavidt jeg kan se alt annet helt prikk likt som XPS, bare til en liten slump penger mindre.

 

Mitt spoersmaal er derfor >> hva gaar jeg glipp av hvis jeg kjoeper en 9300 i stedet for XPS? Er det noen ytelsesforskjell? Standardforskjell? Tilbehoersforskjell? Eller ligger prisforskjellen i prestisje og design? Jeg har kloedd meg i hodet i lang tid, og jeg kan rett og slett ikke se noen forskjell paa disse.

 

Et annet spoersmaal er ogsaa >> HW.no-testen sier noe om at tastaturet paa XPS er skraatt med hoydeforskjell paa tastene, og at dette medfoerer litt ubehag ved bruk. Er 9300 slik ogsaa? Jeg er rimelig sensitiv mht. tastatur, saa hvis XPS har ubehagelig tastatur kan det vaere et avgjoerende argument for 9300.

 

Selv om jeg er takknemlig for alle typer tilbakemeldinger, saa kan jeg nevne at jeg allerede vet om at jeg boer ringe og faa en 'deal', kjoepe RAM andre steder hvis ikke selgeren vil gi meg upgrade i bytte mot at jeg dropper printeren e.l., 7200RPM disk skal jeg ha uansett da jeg mener dette gir enorm ytelsesforskjell fra 5400 eller 4200.

 

Paa min gamle stasjonaere kjopte jeg raptordisker med 10.000RPM. Det gav en helt utrolig forskjell fra 7200 uten S-ATA. Jeg mener diskytelse undervurderes naa folk ser paa spesifikasjonene. Naar man venter paa at battlefield loader, saa hjelper det ikke med 2Ghz centrino hvis harddisken ikke klarer aa levere data i samme hastighet som processoren kan bearbeide den.

 

Jeg trykker paa bestillingsknappen i loepet av tirsdagen, saa jeg er takknemlig for innspill foer den tid!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg vet er i alle fall at XPS har betegnelsen ULTRA etter 6800 noe som betyr at det yter en god del bedre, utover det vet jeg at XPS har en del leds utpå pc'en som for mange kan virke litt harry, resten kan man gjøre likt...

 

Takk, Ultra hadde jeg ikke lagt merke til!

 

Edit >>

 

6800 >>

Fill Rate (pixels/sec.) 3.6 billion

Vertices/Second 470 million

 

6800 Ultra >>

 

Fill Rate (pixels/sec.) 5.4 billion

Vertices/Second 565 million

 

Noen som vet hva dette er? Jeg har ikke nok peiling til aa se hvilken betydning denne forskjellen medfoerer. Dette er foroevrig eneste forskjellen jeg finner mellom de to.

Endret av swidd
Lenke til kommentar
Et annet spoersmaal er ogsaa >> HW.no-testen sier noe om at tastaturet paa XPS er skraatt med hoydeforskjell paa tastene, og at dette medfoerer litt ubehag ved bruk. Er 9300 slik ogsaa? Jeg er rimelig sensitiv mht. tastatur, saa hvis XPS har ubehagelig tastatur kan det vaere et avgjoerende argument for 9300.

Jeg har ihvertfall ikke skrevet noe om høydeforskjell på tastene til tastaturet. Jeg skrev bare at det var høydeforskjell på musknappene. Tastaturet på XPS gen2 er svært godt, og jeg antar at det er det samme tastaturet på 9300.

 

9300 er også litt lettere enn XPS gen2, samt at den har en hvit kant rundt maskinen og ikke sort som XPS gen2. Utenom det så er det ikke så mange forskjellene på maskinen. Grafikkbrikken i XPS er som tidligere nevnt her et stykke kraftigere enn i 9300, men om man trenger det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Et annet spoersmaal er ogsaa >> HW.no-testen sier noe om at tastaturet paa XPS er skraatt med hoydeforskjell paa tastene, og at dette medfoerer litt ubehag ved bruk. Er 9300 slik ogsaa? Jeg er rimelig sensitiv mht. tastatur, saa hvis XPS har ubehagelig tastatur kan det vaere et avgjoerende argument for 9300.

Jeg har ihvertfall ikke skrevet noe om høydeforskjell på tastene til tastaturet. Jeg skrev bare at det var høydeforskjell på musknappene. Tastaturet på XPS gen2 er svært godt, og jeg antar at det er det samme tastaturet på 9300.

 

9300 er også litt lettere enn XPS gen2, samt at den har en hvit kant rundt maskinen og ikke sort som XPS gen2. Utenom det så er det ikke så mange forskjellene på maskinen. Grafikkbrikken i XPS er som tidligere nevnt her et stykke kraftigere enn i 9300, men om man trenger det er en helt annen sak.

Jeg tror jeg skal proeve aa gaa for en 9300, og haape at DELL kan putte inn en Ultra i den likevel. Jeg er ikke saa interessert i masse lys og boelgete bakgrunn, selv om det hadde vaert en artig nerdeartikkel. Men maa nesten ha en toerr og kjedelig maskin slik at den gaar an aa bruke i profesjonell sammenheng ogsaa.

Lenke til kommentar
Et annet spoersmaal er ogsaa >> HW.no-testen sier noe om at tastaturet paa XPS er skraatt med hoydeforskjell paa tastene, og at dette medfoerer litt ubehag ved bruk. Er 9300 slik ogsaa? Jeg er rimelig sensitiv mht. tastatur, saa hvis XPS har ubehagelig tastatur kan det vaere et avgjoerende argument for 9300.

Jeg har ihvertfall ikke skrevet noe om høydeforskjell på tastene til tastaturet. Jeg skrev bare at det var høydeforskjell på musknappene. Tastaturet på XPS gen2 er svært godt, og jeg antar at det er det samme tastaturet på 9300.

 

9300 er også litt lettere enn XPS gen2, samt at den har en hvit kant rundt maskinen og ikke sort som XPS gen2. Utenom det så er det ikke så mange forskjellene på maskinen. Grafikkbrikken i XPS er som tidligere nevnt her et stykke kraftigere enn i 9300, men om man trenger det er en helt annen sak.

Jeg tror jeg skal proeve aa gaa for en 9300, og haape at DELL kan putte inn en Ultra i den likevel. Jeg er ikke saa interessert i masse lys og boelgete bakgrunn, selv om det hadde vaert en artig nerdeartikkel. Men maa nesten ha en toerr og kjedelig maskin slik at den gaar an aa bruke i profesjonell sammenheng ogsaa.

Mission impossible... Dell har enerett på ultra som ingen andre levrandører har, men det kortet skal vel kun plasseres i en xps. Tror du skal være verdens bestekranglefant hvis du skal få dette til...

 

Har xps selv, ja den er blodharry... Blir ikke mer damer med den maskinen, hvis du ikke bor på Hadeland da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...