Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Demontering og montering av stereo i bil?


Golky

Anbefalte innlegg

Hei! Nok et noob spørsmål fra meg... Ehh først og fremst lurer jeg på hvordan man tar ut den gamle radioen som sitter i bilen? Så lurer jeg på om det er noen begrensninger i forhold til strøm, watt og diverse man må passe før man kjøper en ny stereo. Det jeg mener er at kanskje ikke systemet i bilen min funker så bra med splitter ny stereo liksom. Har en opel vectra A 1,8i 1991 hvis det skulle være nyttig å vite. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta ut headuniten (den delen av annlegget hvor du putter cden inn i) må du først fjerne ramma.

Dette er en liten plastikk ramme som sitter rundt konsollen, skulle være å bare dra den rett av.

Deretter må du få ut selve headuniten, hvordan denne sitter kommer veldig ann på siste eieren.

Prøv å bare dra den ut, men vær forsiktig, sitter den fast så sitter den fast, ikke bruk mye makt.

Hvis headuniten er av nyere modell må du fram med to metall pinner på hver side, disse åpner hver sin lås som gjør at du kan dra spilleren rett ut.

Hvis det ikke fulgte med noen pinner kan disse kjøpes på biltema for noen små kroner.

Virker ingen av disse mulighetene er kan det være at siste eier har skrudd headuniten rett inn i dashen, i så fall må dashen bort, som regel er det et ganske lite deksel og ikke så vrient å få av, bare ikke røsk for hardt, du kan skade ledninger.

Dette er en generell guid, kan godt være bilen din har noen sære løsninger på dette, det aner jeg ikke.

Et navn på spilleren hadde også hjulpet.

 

Hvis du bare er på utkikk etter å bytte headuniten, så er det bare å slå seg løs, kjøp hvem du vil.

Systemet ditt vil fungere like bra, om ikke bedre.

99% av alle bilhøytalere tåler den effekten en slik spiller gir ut.

 

Skal du derimot sette inn forsterker subwoofer el. må du nok bytte ut høytalerene og ledninger også.

Anbefaler deg å legge litt penger i det når du først skal kjøpe ny headunit, sånn i tilfelle du vil utvide annlegget ditt.

Har brent meg på det får.

 

Håper det hjalp litt iallefall.

Endret av Darksun
Lenke til kommentar

Hvis det er et deksel der i det hele tatt så er det bare å dra det av med eller vippe det opp med en skrutrekker eller noe.

Prøv deg fra, ikke vær redd for å ødelegge noe, alle nye spillere blir levert med rammer, så det er ikke noe farlig.

Er spilleren din gammel, en sånn radio/kasett standar ting, trenger du nok ikke låsepinner.

Har aldri fjernet sånne orginale radioer, så jeg vet egentlig ikke hvordan de sitter, men skulle tro det bare er å dra dem rett ut, eller at den sitter med en skrue eller to bak dashen.

Du vil antagelig se en metall-ramme bak dashen, den vil være ganske stor og bred og spilleren sitter inne i denne (slapp av du ser det lett).

Så vil det sitte en skrue eller to fra denne metalramma og ned i spilleren, ofte to over og to under, eller to på hver side.

Skru opp dem så skulle alt være i orden.

Gi meg tilbakemelding hvis det ikke går..

 

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=10&ids=artID

Mulig denne siden kan være av verdt en kikk hvis du skal instalere en ny spiller.

Lenke til kommentar

Er det bare headuniten du skal bytte ut tviler jeg på at du trenger å bytte noen sikringer.

Men hvis du mot formodning skulle bli tvunget til å bytte sikringer er dette en smal sak.

 

Men hvis du mener om du må fjerne noen sikringer mens du monterer så trenger du ikke det.

Bare skru av minus polen på batteriet så skulle alt gå fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...