tommy18 Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Jeg kjører ubuntu, og får følgende feilmelding når jeg starter xemacs: $ Warning: Missing charsets in String to FontSet conversion Warning: Missing charsets in String to FontSet conversion Warning: Unable to load any usable fontset Noen som har kjennskap til den feilen? Har googlet uten at det hjalp noe særlig...
Kristian2 Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Det er kanskje litt dårlig gjort, men mitt forslag er at du avinnstalerer xemacs, og installerer emacs i stedet. Jeg vet ærlig talt ikke hva som er forskjellen på de to, men siden ingen andre har svart, det er Fredag kveld og jeg sparer penger. Svarer jeg likevel. (Jeg kjeder meg) Hva er forskjellen på emacs og xemacs?
olefiver Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 (endret) XEmacs er vel en versjon av Emacs tilpasset GUI ... mens emacs er kompilert med tanke for CLI (command line interface) Enkel forklaring, men jeg trur den stemmer sånn passe. Være vennlig å rett meg om dette er feil folkens. Endret 12. august 2005 av olefiver
Entropi Skrevet 13. august 2005 Skrevet 13. august 2005 XEmacs er vel en versjon av Emacs tilpasset GUI ... mens emacs er kompilert med tanke for CLI (command line interface)Enkel forklaring, men jeg trur den stemmer sånn passe. Være vennlig å rett meg om dette er feil folkens. Det er ikke helt riktig. XEmacs het tidligere Lucid Emacs, og var en forket versjon av GNU Emacs. Lucid trengte en editor til programpakken sin (et integrert utviklingsmiljø for c/ c++,) og de valgte å bruke Emacs 19 siden den skulle komme snart og Emacs 18 var en tanke utdatert. Men det drøyde såpass lenge før Emacs 19 ble sluppet, at de valgte heller å forke ut en versjon med den nødvendige funksjonaliteten og shippe med produktet sitt. Da Lucid ble lagt ned, skiftet Lucid Emacs navn til XEmacs. GNU Emacs og XEmacs har så tatt litt forskjellige designvalg. Bl.a. bruker XEmacs Xt toolkitet mens GNU Emacs bruker Xlib direkte. XEmacs-folkene har vel også i større grad fokusert på det grafiske brukergrensesnittet enn GNU-folkene. XEmacs har vanligvis vært tidligere ute med ny funksjonalitet, og kan vel sies å være litt mer eksperimenterende enn GNU Emacs. I tillegg er Lispen litt forskjellig mellom de to versjonene. Begge versjonene er tilpasset et GUI, men XEmacs er kanskje litt "GUIere" enn GNU Emacs. Jeg tror dette skal være nogenlunde korrekt. Korrekturer mottas med takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå