Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal akkurat til å kjøpe meg ett Canon 350D og lurer på vilket objektiv jeg skal velge.

Har sett litt på ett som heter 18-50 og 55. Jeg abbonerer på Hjemme Pc og der sa de at 18-70 var litt bedre. Jeg lurer da på deres mening av objektiv for jeg kan ikke noe særlig med det der.

 

Takknemmelig for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Skal akkurat til å kjøpe meg ett Canon 350D og lurer på vilket objektiv jeg skal velge.

Har sett litt på ett som heter 18-50 og 55. Jeg abbonerer på Hjemme Pc og der sa de at 18-70 var litt bedre. Jeg lurer da på deres mening av objektiv for jeg kan ikke noe særlig med det der.

 

Takknemmelig for svar :)

18-70 er Nikon sin kitlinse som fulgte med på D70 og nå D70s. Denne er ikke kompatibel med Canon-hus og dermed ikke et alternativ dersom du ender opp med å følge Canon-linjen. Og ja, den er i en annen klasse enn Canons 18-55. Sigma sin 18-50 f/2.8 blir vel i samme gate som Nikons 18-70, men det er jo noen kroner mer.

Lenke til kommentar

Hvor mye har du du tenkt til å legge i objektivet, da?

 

I dag er de nye DSLR'ene som er å få kjøpt såpass gode at det ikke spiller noen rolle hvilket merke man kjøper. Derimot spiller det en vesentlig rolle hvilket objektiv man bruker. Alt lys som treffer bildebrikken skal gjennom noen linser inne i objektivet, og det er viktig at disse er av god kvalitet. For å få god kvalitet, må man også opp i pris.

 

Hvis du til å begynne med har tenkt til å bruke minst mulig på optikk, så gir 18-55'en mye for pengene. En praktisk all-round-zoom, med mulighet for portrett. Skarpheten er (kanskje) OK, men ikke mere heller.

 

Hvis du vil legge litt mer i det, så ville jeg sett på sigmaens 18-50 f2.8. Den har fått mye skryt, og noen har sågar sammenliknet den med Canons 17-40L!

Lenke til kommentar

hvis vidvinkel ikke er vigtig - men lys er - så laver Tamron 28-75 f 2,8 som har fået fin kritik. den koster rundt 3000.

 

vedr. blænden markeret med F, så angiver det hvor meget lys der kommer ind ovenstående har samme (forholdsvis store) låbning uanset hvor meget du zoomer, mens f.eks. Sigma 18-125mm F3.5-5.6´har blænde 3,5 ved 18 mm og 5,6 ved 125 mm. just incase you didn´t know ... 18-125 skulle også være OK til prisen hvis du prioriterer alsidighed højt og lys ikke er så vigtigt - man kan ikke få alt ...

 

Fred Miranda er et godt sted at få et indtryk af hvad folk syntes om forskellige objektiver.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

350D med 18-55 er en helt grei startpakke. Man kan utvide med bedre objektiver senere om man finner ut at interessen er der. Er man nybegynner, så er det dumt å svi av mange tusen på et objektiv når man kanskje hadde blitt fornøyd med 18-55 som i praksis bare koster deg en 500 kroner.

 

Mitt tips: Synes ikke prisen nødvendigvis var noe å rope hurra for egentlig. Vesker kan man få slengt etter seg i enkelte butikker, og 1GB minnekort kan du få til under tusenlappen. Et av de råeste, raskeste, mest stabile minnekortene får du til en tusenlapp rundt omkring (Lexar Pro 80x 1GB WA evt. Sandisk Ultra III).

 

Hvis pakken inneholder en Lowepro veske, og et Sandisk Ultra III/Lexar Pro 80x minnekort, så er det en bra pris. Hvis minnekortet er et annet merke, og kanskje ikke et high-speed kort engang, og vesken er av et lite kjent merke eller Canon sin originalveske (billig!) så bør du sjekke litt rundt.

 

350D med kitlinse kan du få til rundt 7300-7400.

1GB Minnekort Lexar Pro/Sandisk Ultra : 1000

Veske : 0

 

Pris : 8300-8400

Lenke til kommentar

Takk for svar ;) skal sjekke rundt ;)

 

EDIT: Er Sandisk CompactFlash Extreme III 1 GB til 1099,- ett bra valg? Så du nevnte Ultra 3 til under tusenlappen men er dette ett bedre kort?

 

EDIT 2: Og passer denne til eos 350D, Lowepro Nova 1 AW black? 395,-

Endret av Filip_KickAss
Lenke til kommentar

Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at du får 2BG Kingston Pro Compact Flash for den prisen du gir for Sandisken's 1GB.

 

Kingston Pro er noe tregere, men det vil du ikke merke noe forskjell med mindre du skyter mange fps. Har selv brukt Kingston Pro kortet i 4 måneder (6000 bilder), og har ikke hatt noen problemer i det hele tatt.

 

Kingston Pro i prisguiden her eller her.

Lenke til kommentar
Takk for svar ;) skal sjekke rundt ;)

 

EDIT: Er Sandisk CompactFlash Extreme III 1 GB til 1099,- ett bra valg? Så du nevnte Ultra 3 til under tusenlappen men er dette ett bedre kort?

 

EDIT 2: Og passer denne til eos 350D, Lowepro Nova 1 AW black? 395,-

Sandisk Extreme III og Ultra III er vel egentlig samme kortet? Mulig at Ultra III heter Extreme III og at jeg bare blander litt. Uansett... meget bra, kjapt og stabilt kort. Det passer veldig bra til EOS 350D. Finner du Ultra II til en betraktelig bedre pris, tror jeg du kan gå for dette også, ettersom flaskehalsen er kameraet og ikke kortet når vi snakker disse hastighetene.

 

Lowepro Nova 1 AW er en god veske, som passer til kameraet og kit-linsen samt ekstra batteri, minnekort og lignende.

 

Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at du får 2BG Kingston Pro Compact Flash for den prisen du gir for Sandisken's 1GB.

 

Selv om Kingston lager bra kort, så er de ikke like stabile som Sandisk og Lexar. Ja, du betaler litt for Sandisk og Lexar navnet, men du får også et mer stabilt kort. De færreste får nok problemer med minnekort så lenge de kjøper merkenavn, men sannsynligheten er tross alt større med merker som Twinmos og Kingston. Det er en billig engangsforsikring for å sikre at bildene dine ligger tryggest mulig fra der du tok bildet til du får overført det til en datamaskin (jeg snakker her om personlig erfaring da jeg jobber i fotobutikk og ser hva slags minnekort folk har mest problemer med).

Lenke til kommentar

USM = Ultrasonic Motor

USM er fokuseringsmotoren til objektivet. For mer info se her.

 

Forskjellen mellom objektivene er dermed bare fokuseirngsmotoren, alt annet er likt. Personlig ville ha spart den tusenlappen til en senere oppdragering.

 

Edit: Filip - Hvorfor måtte du fjerne innlegget ditt, når jeg først skulle svare på den. :)

Endret av Ardie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...