Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGentel - Thomson Speedtouch 516i


Anbefalte innlegg

Jeg har Nextgentel sin Speedtouch 516i. Jobber med saken for å finne ut hvordan en setter opp NAT for TeleVoip på denne. Hadde Netopia 3351 før, funka greit der. Hvis noen finner ut eller vet hvordan en gjør det så post det her da. :)

 

Jobber med å sjekke NAT kommandoene i telnet. (Sjekk CLI dokumentasjon)

Endret av wireon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funka dårlig med 510-oppskrifta.

 

Har prøvd å sette opp i browseren. Dette oppsettet fungerer ikke for TeleVoip adapteret. Noen andre som har fått det til ?

 

Her er oppsettet jeg har brukt:

 

Speedtouch 516i (10.0.0.1) =>

Nettverks-switch =>

=> TeleVoip adapter (10.0.0.2) =>

Analog telefon

=> 3COM Trådløst gateway/aksesspunkt (10.0.0.3) =>

Trådløse klienter

 

TeleVoip-adapter og aksesspunkt har fast IP.

 

=============

Sette admin-passord

=============

Passordet til [Administrator] er default blankt. Foreslår å sette passord.

 

*Toolbox->UserManagement->Change my password

Old password [blankt]

 

 

=============

Oppsett av enheter

=============

 

Naviger til http://10.0.0.1/

 

Gå til Hjemmenettverk

Klikk på den MAC-adressen som tilhører TeleVoip adapteret

Klikk Configure øverst til høyre

New name: TeleVoip

Type: Phone

[Apply]

 

Trykk på [Devices] i brødsmulestien

Klikk på MAC-adressen for 3COM

Klikk Configure øverst til høyre

New name: 3COM

Type: Set Top Box

[Apply]

 

 

=============

Oppsett av porter for

TeleVoip adapter

=============

 

* Gå til Toolbox->Spill- & Applikasjonsdeling

* Trykk "Create a new game or application"

 

Name: SIP-TeleVoip

Manual entry of portmaps

[Next]

 

*Trykk [Add] etter hver oppføring.

 

Protocol Port-area Oversett til Trigger protocol Trigger port

 

UDP 5060-5060 5060 [Any] [ ]

UDP 5004-5004 5004 [Any] [ ]

UDP 123-123 123 [Any] [ ]

UDP 69-69 69 [Any] [ ]

 

* Trykk så "Assign a game or application to a local network device"

- La uPnP være sjekket (har lest en plass at dette burde fjernes egentlig, pga sikkerhetsproblemer)

- La "Use Extended Security" være usjekket (Ikke helt sikker hva denne gjør)

- Velg SIP-TeleVoip - TeleVoip - huk av for Log, trykk [Add]

 

=============

Oppsett firewall

=============

 

En god regel er å la denne være disabled mens du setter opp port-forwardinger. Skru så til sikkerheten etterhvert. Dette minsker antall feilkilder.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem som deg men dog med webserver, har gjort dette plenti av ganger før men den vil rett å slett ikke på web. Testa å sette opp VNC server og det fungerte utmerket. Dette gjorde jeg via web grensesnittet.

Er det mulig å få web grensesnittet til 516i til å kjøre på annet enn post 80?

Lenke til kommentar
Logg inn på ruteren via telnet og fjern den ekstra NAT som web-interfacet bruker. Den ligger der selv om du åpner porten til en maskin. Tok en stund før jeg fant det ut.

Ok, fant NAT menyen i telnet. Men hvor finner man web interfacet som er tilordna NAT?

Lenke til kommentar

Du skal slette den regelen som viser 127.0.0.1:80 på inside IP. Tror du får listen den opp med maplist-kommandoen.

 

Sitter ikke i nærheten av ruteren, så jeg husker dessverre ikke nøyaktig kommandoer. Men tror slettkommandoen var mapdelete og så fikk du spørsmål om interface og linjenummer.

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet jeg også med Nextgetnel å denne Ruteren, dette er noe dritt. Jeg har ringt Nextgentel å de sier att de jobber med det. Jeg håer for all det att de virkelig gjør det. Jeg kommer til å ringe å mase på de. Jeg har endelig fått FTP serveren til å funke nå. Fikk endelig Port 21 til å gå til den internet PC min på IP 10.0.0.3 nå. Men Webserver port 80, sliter er veldig med enda :( :(

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du skal slette den regelen som viser 127.0.0.1:80 på inside IP. Tror du får listen den opp med maplist-kommandoen.

 

Sitter ikke i nærheten av ruteren, så jeg husker dessverre ikke nøyaktig kommandoer. Men tror slettkommandoen var mapdelete og så fikk du spørsmål om interface og linjenummer.

Jeg har samme problemet som dere har hatt. Jeg telnet'a meg inn på routeren og fjerna "NAT regelen 127.0.0.1:80" ... men fortsatt så defaulter http-trafikk via port 80 inn til selve routeren :cry:

 

Jeg fatter det bare ikke..

Alt var så mye lettere med bluecom og separate ip'er :mad:

 

----

 

Problemet fikset, det viser seg at jeg ikke kan aksessere webserveren min via den eksterne ip'n (kun den interne). Hvor idiotisk er ikke det når en har domener etc knyttet opp til den hva?

 

Vanvittig masse merarbeid blir det :no:

Noen som veit av workarounds for dette?

Endret av Netcrawle
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei,

 

Er det mulig å disable hele Spill- & Applikasjonsdeling i Thomson ruteren? Jeg ønsker å rute videre alle portene til min Linksys wlan-ruter som står etter denne ruteren.

 

Jeg har prøvd å gjøre dette ved å rute portene 1-65535 til Linksys ruteren men da begynner Thomson ruteren å henge og oppføre seg merkelig. Jeg trenger ikke denne funksjonaliteten fordi Linksys-ruteren har samme funksjonalitet og det er så tungvindt å måtte endre konfigurasjonen på begge steder hver gang jeg endrer portoppsettet.

 

På forhånd takk :-)

 

Jarle

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
Du kan jo sette routeren i bridgemodus, og sette opp en router med PPPoE som er litt mer konfigurasjonsvennlig.

 

Ja, dette er jo en god idé :)

 

Jeg fulgte instruksjonene i denne posten: http://ngtforum.net/viewtopic.php?t=154&po...er=asc&start=30

 

Fikk skrudd av alt på Speedtouchen, satt til bridge, og logget på PPPoE med en Linksys wrt54gl / tomato firmware.

 

Etter noen omstarter kom jeg greit på nett, fikk satt opp forwarding og lignende, det fungerte og alt var bliss... i hele 8 minutter. Etter det fikk jeg kun "WAN down - redialing" i Linksys-loggen, den klarte aldri å koble til igjen.

 

Etter en restore av gammel Speedtouch-config er jeg igjen på nett.

 

Har du noen idé om hvorfor dette kan ha skjedd?

 

De eneste PPPoE-innstillingene jeg har er username, password, service name, mtu (1492) og keep-alive (on, 30 sec). Service name skal visstnok være tomt, resten må jo ha fungert siden jeg faktisk var på nett en stakket stund.

 

Hva gjorde du for å få det til å fungere, BeFs? Noen innstillinger jeg kan ha oversett? Takknemlig for svar! :)

 

PS har nicket ditt noe med BeOS å gjøre? Ikke mange som veit hva det er, tipper jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...