Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alt med 3d-innhold krasjer PCen :(


Anbefalte innlegg

Heisann,

har noen veldig merkelige problemer her. Hver gang jeg åpner et spill eller program (med 3d-grafikk), ender det ofte med at PCen restarter. Noen ganger (litt avhengig av hva jeg åpner) ser man at skjermbildet får noen slags "mønstere" med røde og grønne prikker over hele skjermen (se gjerne vedlagt bilde).

Hvis jeg f.eks. åpner ATI-tool, og klikker på "Show 3d-view", så pleier den å fungere helt normalt de første 3-4 sekundene, og så fryser skjermbildet og PCen restarter, uten noen feilmeldinger e.l.

 

Alt sammen begynte å skje etter at jeg installerte et spill i går (Trackmania Sunrise). Det fungerte helt fint i begynnelsen, men etterhvert begynte spillet å restarte PCen min helt uten videre, og uten forvarsel. Ettersom jeg fortsatte å spille dette spillet, var det som om problemet ble større (begynte å lage "misfarginger" før den restarta) og det skjedde oftere.

Nå virker det som om det samme problemet har "smitta" seg til andre program/spill også. Jeg kan nesten ikke åpne noen 3d-spill e.l. nå lenger uten at det blir misfarging eller restart. Ikke engang BF2 :cry:

 

 

Jeg har noen teorier på hva som kan være årsaken:

  • Da jeg begynte å spille Trackmania Sunrise, hadde jeg klokka skjermkortet littegrann, og begynte å legge merke til en del artifacts o.l. i spillet. Battlefield 2 f.eks. var helt artifact-fritt med samme klokken. Kan for mye klokking virkelig være årsaken til problemene jeg har nå? Har selvfølgelig skrudd ned alt til standard nå.
  • Kan årsaken kanskje være for dårlig kjøling? Skjermkortet ligger i en slags "dead-zone" hvor lufta står ganske i ro, i tillegg til at jeg pleier å kjøre alle viftene på lav hastighet. Kan overoppheting gi permanente skader og de symptomene som jeg har opplevd?
  • Vannlekkasje. Det er utrolig usannsynlig at jeg har vannlekkasje nå, men utelukker det ikke helt 100%.

Ellers har jeg prøvd å reinstallere både DirectX, og nye drivere.

Noen som kan hjelpe?

post-238-1123185958_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :p

 

Har prøvd å la PCen stå avslått over natta, og de samme problemene var der med en gang jeg skrudde den på i dagtidlig.

Symptomene blir ikke borte samme hvor mye jeg lar PCen kjøle seg ned. Skrur jeg av PCen og lar den stå å avkjøle seg, og så skru den på igjen, er problemene akkurat like ille som da jeg skrudde av PCen.

 

I stad opplevde jeg faktiskt disse "misfargingene" selv på bios-oppstartsbildet.

Jeg har en følelse av at det kan være et hardware-problem, men har ikke peiling hva jeg skal gjøre videre nå. Noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...