Gå til innhold

Hva er viktig i en filserver


Mott

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så 512 mb med minne en sempron prossesor er godt nok til en filserver??

Det er evig nok :thumbup:

 

Edit:

 

Det jeg ser som vitalt i en filserver er:

 

- Raske og mange disker, gjerne en RAID-løsning

- Gbit etheret-adapter, gjerne Intel.

- God kjøling mht diskene

- Stabil og sikkert operativsystem

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
nå ble vel "spillserver" også nevnt da.. så da tror jeg at jeg ville kostet på meg 2 stk 1 GB RAM-brikker (i dag er vel ikke 1 x 1 GB særlig dyrere enn 2 x 512 MB lengre.. var stor forskjell før)

Ja, sant nok. Men da har det vært fint å vite opphastigheten på internettlinjen hans hvis han skal servern over nettet :roll:

 

Edit: Hvilket spill tenkte du at du skulle bruke servern til?

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Beste er jo å ha 100mbit, men vanskelig å få det i norge uten å hoste hos et selskap.

 

For å kjøre 2on2, 3on3 med CS trenger du faktigst ikke så sykt god linje.

 

Jeg kan glatt kjøre CS: Source på 3on3 med min hastighet på 4400/640, de andre (i norge) får ca 40-70 i ping hos meg da. Men hvis dem er fra andre land kan pingen variere, en fra California fikk ping på rett over 100 hos meg (2on2). Det hakket ikke noe når dem spilte.

Endret av eme
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en 100mbit linje over kabel så klart, klarte ikke å kjøpe et hakk bedre trådløst utstyr så jeg fikk utnyttet linja ordentlig :wallbash: .

Men jeg har ikke tenkt å bruke den til spillserver bare lurte men til en filserver, Her er noen spørsmål:

Er Linux programmet da.

Er Linux vanskelig.

Tenkte å koble den mot internett og mot to maskiner er dette mulig.

 

 

Edit skriveleif og formelering :blush:

Endret av Mott
Lenke til kommentar

Det finnes mange operativsystem som baserer seg på Linux som kjerne. Hvis du ikke vil hoppe rett ut på dypet, men heller bare sette opp en filserver (og eventuelt lære mer om Linux etterhvert), så er det veldig mange som anbefaler ClarkConnect ettersom det kan settes opp rimelig kjapt selv om du aldri har hørt om Linux før.

 

Og ja, ClarkConnect kan settes rett inn i nettverket ditt for å kommunisere med de andre maskinene dine og resten av internett.

Lenke til kommentar

Du kan fint kjøre Win2000 Pro eller WinXP som "server os", bare disable alle de ekstra servicene / funksjonene du ikke trenger. Det "beste" hadde seffers vært å installert Win2003 Server, men så var det dette med lisenser da..

 

Kjører selv 2 maskiner hjemme med Win2003 Server installert, konge stabile bokser, men har disse lisensene sponset av jobben min. Hadde ikke hatt råd til det ellers..

Lenke til kommentar

Bare installer Win2000 og deretter alle de programmene du ønsker skal inn der, selve ordet "server" er litt diffust.

 

Med server så mener man en burk som er dedikert til å gjøre alt annet en standard Workstation oppgaver, den kan være brannmur, router, DHCP tjener, fil tjener osv.. Alt det dillet du ikke ønsker at din egen maskin skal bruke system resurser på.

 

Et reelt server os er selvfølgelig bygget noe annerledes opp en et client os, men i et "vanlig" hjem så er ikke alltid disse forskjellene så viktige. Alle eventuelle admin verktøy som finnes i server versjoner, skal man fint kunne installere på et Workstation os også.

 

Har selv installert alle Win2003 verktøy på min WinXP klient.

 

:)

Endret av ColaBoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...