Gå til innhold

Bråkete, Varm, Treig CPU, Vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Problem: CPUen er Varm, Treig, og Bråkete

 

Jeg har:

AMD athlon 64 3200+ men som jeg måtte klokke ned > pga varme

MSI K8N Neo Plantimun Edition > socket 754

NorthQ Silent Ice II K8 CPU-Kjøler Socket 754/939/940, (19db)

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

 

Og en 80mm og en 120mm i kabinettet

 

Alikevel holder CPU 55*c og motherboard 58*c

PC'en lagger veldig på BattleField2 på laveste kvalitet

 

 

Hva skal jeg gjøre, Vannnkjøling?

 

Har sett på denne dyre greia >

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=152016

Endret av Hapo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel være at du har for lite RAM om det lagger. Har du mange programmer installert holder ikke 512 MB RAM mye, 512 er minimumskravet når du har XP.

 

Det er visse ting en må tenke på når det gjelder varme i maskin.

 

Omgivelser: Hvordan er omgivelsene, er det varm i rommet? Er det mulighet for lufting?

 

Vifter: Har du mulighet til å oppgradere størrelse på vifter? Større vifter kan kjøres på lavere hastigheter men flytte like mye luft.

Kabinettvifter skal blåse fra foran til bak, altså skal det være trekk. Det er positivt med flere vifter som blåser inn slik at en får overtrykk i kabinettet.

Har CPU kjøler mye nok kopper? Jo mer kopper desto mindre vifte trenger den, eller vifte kan kjøres på lavere hastigheter.

Blåser PSU varm luft ut?

 

Harddisk: Er harddiskene kjølt? Disse skaper en del varme og kan rett og slett varme opp hele kabinettet.

 

Kabinett: Er det god nok luftgjennomstrømming i denne? Eventuelt lage noe selv.

 

Sjekk disse tingene før du skaffer deg vannkjøling, er så mye billigere :p

 

Edit: Velkommen til forumet ;)

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Romtempraturen ligger vel på rundt 23*c

 

Jeg har en 120mm foran som blåser luft rett på hardisken og inn i kabinettet

og en 80mm bak som suger ut

 

Jeg har ryddet alle ledningene, men det dekker selvsagt en del for luftigjennom strømmingen

 

Har faktisk prøvd og bygge selv av kryssfiner men det funket ikke pga kryssfineren bøyde seg

 

Takk fo velmost

Lenke til kommentar

Bygget du datamaskinen selv? Om du gjorde, huska du å bruke goop mellom prosessor og kjøler?

I tilfelle du har gjordt det så kan du ha brukt for mye eller for lite goop, om du ser litt rundt på forumet så skal det finnes goop guide.

 

Om prosessoren blir varm så kan jo det forklare hovedkortets varme, men om du har skifta kjøler på denne så kan det være mangel eller for mye goop på den.

 

Skjermkort, PSU og vifter ellers er støykilder, prøv deg frem til du finner støykilden og post her inne ;) sikkert mange som vil hjelpe deg finne noen nye kjølere ;)

 

PS. Goop betyr kjølepasta som er et flytende materiale som er laget for å lede så varmen fra prosessoren til kjøleren. Men ikke strøm.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

at det lagger i Battlefield kan ha noe med skjermkortet ditt, og etter det jeg har sett av denne tråden så har du ikke spesifisert det.. sier som Meendel , at du nok kanskje har glemt/overdrevet med goop(kjølepasta) , vil anbefalle deg og bruke den ekstra 50'lappen og få kvalitetsgoop , Artic silver er å anbefalle..

 

 

..det vannkjølingssettet du har lagt opp der er vell den beste "ALL in ONE" pakka på markedet så vil nesten garantere deg at du vil slippe og underklokke noe mer, som er et spor av søplekjøleren som følger med i "BOXED" pakker... hvis du går til innkjøp av den, vil det heller klokkes andre veien :thumbup:

 

PS. sjekk om det er litt for mange hybelkaniner i ribbene på CPU kjøleren din:P kan være at det har blitt litt for mange av dem der, :D

Endret av BoOt3r
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å få Hovedkortet varmere enn cpu med vifteavkjølt og 58c er utrolig mye. Er sensoren til HK temp riktig?

 

Og bruk atric silver 5 så vil cpuen gå ned noen grader og rens CPU og Kjøleribbe godt før du legger på ny kjølepasta.

Vannavkjøling er tingen men må heller gå for noe kvalitet om man skal ha vannavkjøling.

Endret av Chief_R-W
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...