Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk på en skole - noen anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Jeg er IT-ansvarlig ved en ungdomskole som har fått 15 bærbare maskiner av Telenor. Disse skal installeres rett etter skolestart og jeg trenger derfor noen anbefalinger på hva slags utstyr jeg skal velge når vi skal sett opp et trådløst nettverk.

 

I utgangspunktet ønsker vi bare tilgang til internett via nettverket (ingen pålogging). Autentisering skal forgå via mac-adresser.

 

Er det noen som har noen gode tips på hva slags leverandører vi skal benytte (3 com, Cisco o.l) for å unngå problemer?

 

Er det andre tips ang sikkerhet, plassering og feilkilder? Vi har liten erfaring med bruk av trådløse nettverk og har god bruk for gode tips.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cisco dersom du har råd til det.......

 

Ellers vil jeg anbefale litt finlesing av Nettverksforumet her på HW.no. Det er veldig mye bra info som ligger rundt her. Ellers er jo Google din venn.....

 

Dersom du kommer med en bedre beskrivelse av området, så kan sikkert noen her på forumet hjelpe deg med spesielle detaljer som antenner, repeatere osv...

 

PS! Bare MAC filter som sikkerhet funker dårlig.

 

Lykke til videre !

T

Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer bare MAC-filtrering dårlig som sikkerhet??

 

Spørs vel litt på hvilken sikkerhet man er ute etter?

 

Personlig på mitt trådløse nett er det ENESTE jeg har behov for sikkerhetsmessig å hindre naboene å FRISURFE på min konto.. til det fungerer vel mac-filter bra?

 

Dersom jeg ville beskytte dataene mot datanerden til nabo som har penger til utstyr + kunnskap og overhode ikke noe liv så ville jeg kryptert...

 

Det er liksom ikke hvem som helst som klarer å få noe vettugt ut av w-lansignalene som man "lytter" til....

 

En annen ting er vel kanskje at de som kommer innenfor rekkevidden av w-lan sonen kanskje hører hjemme på stedet?

Lenke til kommentar

Når du velger utstyr kan det være smart å se etter om de har støtte for roaming.

Mulig at alle accesspointer har det men jeg har ihvertfall ikke kommet noen vei med msi, 3com eller dlink ap's.

 

Cisco er jo selvfølgelig et bra valg hvis man har råd til dette, men kan anbefale 3com også, selv om jeg ikke har fått trådløst til å roame på den så finnes det jo flere modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...