Gå til innhold

V2010: Vifta går når maskinen går på tomgang


elega

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en FS Amilo Pro V2010 som jeg på alle måter er fornøyd med, med ett unntak: Vifta starter i tide og utide, og da spesielt i utide, dvs når maskinen overhodet ikke er i bruk.

 

Jeg har forsøkt å reklamere på dette, men får bare til svar at det ikke er unaturlig. Jeg aksepterer at vifta starter innimellom når jeg bruker maskinen, men ikke at den står konstant på under bruk, slik denne gjør. Jeg aksepterer heller ikke at vifta starter opp når maskinen står ubrukt - jeg har den her ved siden av meg nå, jeg har ikke rørt den på et par timer, men likevel starter vifta opp med jevne mellomrom. Jeg mener faktisk at maskinen burde være helt tyst når den får stå slik i fred.

 

Hva mener dere - er det akseptabelt at vifta starter når maskinen går helt på tomgang eller har jeg en sak jeg kan gå videre med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har nok ingen sak her nei, maskinen blir jo varm selv om den står på "tomgang", og da er det naturlig at vifta blåser litt varmluft ut av maskinen med jevne mellomrom.

Denne maskinen har vifta igang mer enn 50% av tiden når den står på tomgang - ville du godtatt det? Skulle ikke maskinen trottle seg ned når den står der og ikke gjør noenting?

Lenke til kommentar
Det burde kommet bedre frem i første post, men nei, jeg hadde ikke godtatt det. Det er altfor mye, og det at de ikke svarer er for dårlig

Jeg fikk ikke med dette med tiden i mitt første innlegg, jeg beklager det.

 

Jeg har forsåvidt også fått svar fra nettbutikken, de ba meg å ringe til FS Support for å få hjelp. FS Support ba meg endre ting i oppsettet, oppgradere BIOS osv, men ingenting hjalp. De ba meg derfor å sende maskinen inn til reparasjon. Jeg fikk den igjen uten at reparatøren hadde endret noe, de mente dette var normalt og gav meg en regning på 1000,- for test&diagnose. Derfor vil jeg gjerne høre litt om hva som er akseptabelt her.

Endret av elega
Lenke til kommentar

Tror det er noe galt med enten programmet, eller prosessoren der ja. (eller muligens programmet viser klokkefrekvensen...?)

Det med regningen er surt, men jeg hadde nok ikke betalt. Han burde på forhånd vist at det ikke var noe å gjøre, siden han er servicemann mener jeg

Lenke til kommentar
Den maskinen bruker så vidt jeg ser en Celeron M prosessor. Disse prosessorene har ikke mulighet til å skru ned hastigheten når den brukes lite, og produserer dermed en del varme selv i idle modus.

Ved oppstart startes automatisk et Throttle Setting program som er satt til 50% Throttling. Dette har muligens ingen effekt, siden Celeron M ikke har SpeedStep (hvis jeg har forstått det rett).

Lenke til kommentar
Ved oppstart startes automatisk et Throttle Setting program som er satt til 50% Throttling. Dette har muligens ingen effekt, siden Celeron M ikke har SpeedStep (hvis jeg har forstått det rett).

Du har forstått det likt som meg iallefall. :thumbup:

 

Men du kan jo laste ned CPU-Z og sjekke om den registrerer noe annet enn standard klokkehastighet.

 

Target

Lenke til kommentar
Da betyr det sikkert det samme i det andre programmet, at det kun måler klokkefrekvens, ikke det som brukes

Det betyr at prosessoren ikke klokker seg ned når den ikke er i bruk (Celeron M prosessorene har ikke denne muligheten som Pentium M har). Hvor mye av prosessoren som faktisk brukes finner man i taskmanager som følger med windows ("start --> kjør --> taskmgr" for de som ikke visste om programmet). ;)

 

Edit:

CPU-Z viser den faktiske klokkefrekvensen til prosessoren. Om prosessoren finner på å klokke seg enten opp eller ned, så vil det i de fleste (om ikke alle) tilfeller oppdages.

 

Target

Endret av Target-55
Lenke til kommentar
CPU-Z viser den faktiske klokkefrekvensen til prosessoren. Om prosessoren finner på å klokke seg enten opp eller ned, så vil det i de fleste (om ikke alle) tilfeller oppdages.

Du har nok rett i dette, jeg forsøkte CPU-Z på en annen bærbar med Pentium M, her viser den at CPUen har trottlet ned fra 1.7GHz til ca 0.6GHz (se under). Jeg kunne også se i CPU-Z at den trottlet opp igjen til 1.7GHz (uten å trykke på Refresh) da jeg satte Max performance i innstillinger.

post-72-1122417742_thumb.jpg

Endret av elega
Lenke til kommentar
Har du prøvd å undervolte prosessoren? Om det er mulig da, på Celeron M?

Jeg forsøkte med Centrino Hardware Control (anbefalt i andre tråder), men der kan jeg ikke velge noe under CPU Voltage-fanen, så jeg antar at dette ikke støttes på Celeron M - grrr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...