Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann...!

Helt ny på dette med Digital Speilrefleks jeg. Men fikk ett Cannon EOS 350D i 30 års gave.Med kamera så fulgte 18-55 kitet.

Men har også veldig lyst på Canon EF 75-300 mm linsa.

 

 

Er dette ett bra valg eller?

Endret av Hege75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, med mindre du vil ha EF-S 55-200 linsa som en naturlig forlenging av 18-55 samt spesialtilpasset digitalt da. Med 18-55 og 75-300 så mister du området mellom 55 og 75, uten at det har så veldig stor betydning.

 

Med største tele på 75-300 må du ha stativ for å kunne holde kameraet rolig nok med mindre det er sterkt sollys, så største tele på 55-200 linsa er nok for de fleste. Husk at 200mm blir 320mm tilsv. vanlig negativ når du setter det på 350D'en.

Lenke til kommentar
[...] Men fikk ett Cannon EOS 350D i 30 års gave. [...]

Bare ett? ;)

 

Men har også veldig lyst på Canon EF 75-300 mm linsa.

Er dette ett bra valg eller?

Det aktuelle objektivet går ikke for å være noe spesielt bra, bl.a. skal det være ganske uskarpt mellom 200 og 300 mm. Men andre objektiver for Canon i samme prisklasse med omtrent samme zoomområde er neppe noe særlig bedre; du får omtrent det du betaler for.

Det lønner seg å blende ned til f/8-f/11 når det er mulig.

Mer her: http://photonotes.org/articles/beginner-fa...html#telephotos

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil kjøpe det er for at det er på tilbud til 999,-

Har ikke funnet det billigere noen andre steder.....Og akkurat nå har jeg ikke råd til noe annet.

Bruker kamera kun til familiebruk,så er ikke sånn "kjempe" nøye på det (misforstå meg rett :-))

 

 

Og ja.....fikk rakker'n meg bare ett *ler*

Lenke til kommentar

Specs finner du på Canons hjemmeside.

 

For et par siden prøvde jeg USM og IS versjon av samme objektivet. Hastigheten støynivået av fokusering var ikke så galt. Bildekvaliteten var vanskelig å vurdere, siden jeg kunne bare vurdere på 1.8 tommers skjermen på 350D.

 

Nyprisen på 75-300 III (alså den har verken USM eller IS) rundt 2000 kroner.

Nyprisen på 75-300 III USM IS koster rundt 4500 - 5000 kr, som i mine øyner ikke er verdt det.

 

edit: kommentar angående USM og IS-versjonen.

Endret av Ardie
Lenke til kommentar

Ja det er Japan Photo som har det på tilbud.

Men fikk beskjed i dag om at det var det siste Japan Photo hadde,nå var alle butikkene tomme :dontgetit: Sorry ;)

 

 

Er nok ikke så kjempe kresen....er veldig fornøyd med 18-55 linsa også jeg.....men vil ha en som zoomer litt lenger!

 

Så da håper jeg den dekker mitt behov ikke sant

 

:yes:

 

Takk for tips og svar !

Lenke til kommentar

Helt umulig dette med objektiv. Om det er sant at Japan Foto likevel ikke har objektivet på lager, så er det jo ikke aktuelt. APO saken til Sigma er vel også noe en bør vurdere ja. Hva er den eksakte forskjellen fra dette Canon objektivet, til det som Sigma har til 2100kr?

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en telefon runde og høre.

:yes:

 

Kan jo hende du er heldig og de har ett igjen ett annet sted.

 

Fikk dette bildet av ei venninde nå,som er tatt med denne linsa....her står hun ca 10 meter unna katten....

For meg er dette bra nok hvertfall.

 

ooops..... :blush:

 

Hvordan får jeg lagt til bilde her da`?

post-208-1122330371_thumb.jpg

Endret av Hege75
Lenke til kommentar

Ble det den med eller uten IS?

 

Jge har en brukt IS på "hånda" til ca 30000 inkl. solblender. Burde jeg slå til?

 

Mitt krav er skarpe bilder, eller er jeg ikke så nøye på CA og flare og alt det andre styret. Men skarpt må det være!

 

Og det er nok den største svakheten til Tamron objektivet mitt, at jeg trenger raske lukkertider på 200mm for å få skikkelig skarpe bilder.

Lenke til kommentar

IS = Image Stabiliser -> Bildestabilisator. Noe som gjør at du kan ta bilder med litt tightere settings enn normalt (blendere osv) ved frihåndsskyting enn normalt.

 

Har du ett bra stativ er ikke IS verdt pengene, de tidlige (og fortsatt noen av de billige) IS-utgavene lagde støy hvis kameraet stod helt stille. Det er fjernet for det meste nå, men jeg ville heller brukt pengene på ett objektiv med ordentlig optikk.

 

Jeg valgte 17-40L kontra 17-85 IS USM da jeg ikke trenger 40-85 (dekkes av andre objektiver) - koster det samme, men mye mer bruksglede med L-objektivet. Har prøvd de begge og er godt fornøyd. Har selv 75-300-objektivet, og synes det er artig å leke seg med... men som de fleste sier; fra 200-300mm er det ubrukelig. Kunne like gjerne vært 75-200 (da finnes alt 70-200). HER er ett bilde jeg har tatt med 75-300 som var sånn nogenlunde (med unntak av at jeg var uheldig med de to gjessa til sidene :S

Lenke til kommentar

Glenn = jeg havde det sigmas 70-300 kort tid, men det var ikke godt nok til f.eks rådyr i skov så derfor købte jeg Canon 70-300 USM IS (der giver mulighed for at tage billeder ved dårligere lys)

 

kig evt. på mine billeder Her fra toppen og ned er det med Canons 70-300 usm IS - når du kommer ned til hugormen (slangen) er det med sigmaen - så ka du se hvor langt man kan gå ned i lukketid

 

Alment orientering: hvis du skal tage fotos håndholdt (uden IS), så skal din lukketid være mindst 1-1½ gange brædvidden - dvs du skal op i nærheden af 1/300-500 for at få gode billeder på fuld tele uden IS

 

evt. kig brugt - Canon 70-300 USM IS kan du sikkert få til omkring 2500 og sigmaen til 1000-1500

 

Helge= Er det bare lidt mere tele du er efter skulle du måske kigge på noget 28-75 f.eks tamrons f.2,8, eller Sigmas 18-135 eller 28-105 eller 55-200. jeg kender ikke linserne, men du kan se ca. priser her http://www.cyberphoto.se/ uanset hvad skal du have fat i linserne og se hva du behøver ... det er ikke til at finde ud af her.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...