Gå til innhold

Min nye pc er ustabil, kan dette skyldes liten PSU


Anbefalte innlegg

JEg kjøpte emg en ny pc for litt siden.

 

Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM

512MB (2x256MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel

VGA-Card Radeon X800XL 256MB PCI-E 2xDVI TV-Out V-In Retail

CPU Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHz 512kB Boxed

K8N NEO4 PLATINUM

Mainboard S-939 nForce 4 Ultra ATX PCI-E Audio 2xGbLAN 1394 SATA Retail

Case Midi ATX Tower 350W Black OEM

DVD-ROM 16X/48X

 

Den fungerte ikke, og ble anbefalt å kjøpe større strømforsyning, kjøpte en 410 watt thermaltake, (ble anbefalt minst en sånn). Men det var hovedkortet som var problemet. DA jeg fikk nytt hovedkort fikk ejg pc'en i gang men umiddelbart virket den ustabil (frøys til og med under installasjonen av windows) Den fryser stort sett når ejg skal kjøre noen "litt" tunge applikasjoner, men det spiller ingen rolle om jeg kjører programmer som er krevende for skjermkort eller ikke... Etterhvert gikk den nye strømforsyningen føyken og ejg byttet tilbake til den første (350w) uten større problemer enn det jeg hadde da jeg brukte den andre. Kan det være nødvendig med så stor som 500-600 w strømforsyning til dette oppsettet? Har en eldre pc (amd athlon xp 1700mhz, Asus geforce2, 640Mb sdram, 3x hdd, 4-5 ekstra vifter osv..) som kjører stabilt som et fjell på kun 250W :w00t: , mens denne nye er like stabil som det jeg er etter en kasse pils ;) Kjenner ingen som har en stor strømforsyning ejg kan prøve, så jeg tenkte å spørre før jeg kjøpte noe..

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"The recommended Power Supply Wattage is 237 Watts!! "

Fikk jeg, prøver å justere spenningen på ram'en.. Har nyeste BIOS forresten.

Takk for alle svar ;)

 

Hvor mye bør jeg stille spennigen opp? Den står på 2,65 volt, noe som er høyere enn "default". Prøver litt forskjellig...

Endret av Rawkus
Lenke til kommentar

Du kan prøve med dårligere timings på minnet (settes i bios), men feilen kan også være at hovedkortet ikke liker minnebrikkene dine. Nå kjenner jeg ikke ditt hovedkort spesielt, men jeg vet at en del amd-baserte hovedkort kan være litt kresen på hvilken minnetype man har.

 

Brikken kan jo selvfølgelig også være defekt. For å teste dette så bytt den med den du har i nå.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar

Hadde også problem med ustabil maskin. Trodde det var rammen. Testet rammen med memtest86 (det burde du også gjøre).

 

Fikk masse feil der, kunne ikke kjøre prosessoren på full hasighet osv. Da ville den ikke boote, men det viste seg at det var hovedkortet. Byttet ut hovedkortet (som var et Soyo K7V Dragon PLus) med et billig Asus A7V600-X. Og alt virker helt fint nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...