Gå til innhold

Hvordan gå fram ved salg av tekst og bilder til av


Anbefalte innlegg

Som ny innen freelanceyrket lurer jeg på en god del angående hvordan jeg skal gå fram når jeg skal selge bilder og tekst til aviser. Jeg har aldri gjort dette før, men har nå planer om å begynne så smått.

Spørsmål jeg lurer på er bla.: Hvordan betaler avisene? Må jeg vise skattekort? Hvem skal jeg henvende meg til?

Hvis du har erfaringer eller tips tar jeg imot disse med en STOR takk. Jeg er ganske ung og har derfor lite erfaring innen slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og stå på krava fra første oppdrag, for flere og flere redaksjoner prøver seg med for dårlig betaling.

For å repetere dette til det kjedsomlige... STÅ PÅ KRAVA.. IKKE LA DEG LURE AV SLEIPE REDAKSJONER.....

 

 

Jeg lurer på noe utifra prisene på NJ:

Jeg leverer ikke ett og ett bilde, men fotooppdrag. Er det snakk om timepris + betaling pr foto, eller spiller det ingen rolle på antall bilder fotooppdraget blir på?

 

 

 

FOTOGRAFIER

Dags-, uke-, og fagpresse

Standard honorar pr. bilde: 1 250

Helside: 1 700

Forside/dobbeltside: 2 140

 

Brosjyrer

Standard honorar pr. bilde: 1 700

Helside: 2 140

Forside: 2 750

 

Tillegg ved digital bildebehandling

Innskanning el. levering i digitalt format, pr bilde: 125

Bildebehandling utover normal fargekorresjon og støvretusj: 1070

 

Timepris på fotooppdrag

Inntil 2 timer: 1 710

Utover 2 timer, pr. time: 500

Etter kl. 17.00

Inntil 2 timer: 2 140

Utover dette, pr. time: 700

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Jeg lurer på noe utifra prisene på NJ:

Jeg leverer ikke ett og ett bilde, men fotooppdrag.  Er det snakk om timepris + betaling pr foto, eller spiller det ingen rolle på antall bilder fotooppdraget blir på?

 

Er det du som kommer med "oppdraget" eller har Redaksjonen bestilt det? Det er en vesentlig forskjell.

Har redaksjonen bedt om en reportasje, så betaler de for reportasje-oppdraget ut fra den pris dere er blitt enige om, uavhengig av hvor mange bilder de publiserer. Men gjør dette på forhånd.

Kommer du med et "Fotooppdrag"gjort på eget initiativ, skal de betale kun for de bilder som blir brukt. Hva du har brukt av tid og andre utgifter, er uintereesant for "Redaksjonen".

Du kan komme med krav om at alle bildene i porteføljen skal brukes, men da får du sikker ikke solgt noe - her er redaktøren enerådende.

Sorry Pals - thats life

 

Tillegg: Det er stor forskjell på dagpresse, ukepresse og magasiner (fagtidskrifter) og reklamebyråer.

Lokalaviser har som regel ingen økonomi til "GOD" betaling. De tilbyr deg ofte bare: "Du får jo navnet ditt i avisen" (den har mange freelance-noviser gått glatt på).

 

Men - en maur velter dessverre ikke en tue (les: redaksjon) alene.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...