Gå til innhold

Amiga 600HD, svart skjerm men søker på FDD


Anbefalte innlegg

Ok, eg er helt ny på Amiga(Nylig fått tak i en A600HD og en A500 for å ha i samlinga mi)

 

Det fulgte med et adapter med 600HD maskina. ene enden er en 25D kontakt som passer i Video porten på Amigaen. Den andre enden har en klassisk VGA kontakt.

Adapteret har betegnelsen '390682-01

 

Når eg plugger inn en Sony Trinitron Multisynch skjerm og slår på maskina får eg bare 'Out of synch range' på skjermen. (Skjermen er i stand til 85Hz non-interlaced på 1024x768 uten problemer)

Får samme melding også når eg kobler til A500 maskina.

 

Noen som har en ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amiga 500/600 støtter bare 15 kHz PAL/NTSC og trenger derfor en gammel RGB eller Multisync skjerm.

 

Det finnes adaptere som kan konventere signalene slik at man kan bruke maskinen på "vanlige" skjermer, tror adapteret heter Flickerfixer. Adapteret du har er nok bare en Amiga -> VGA overgang uten støtte for Flickerfixer.

 

Du kan også se om du finner en gammel 14" Multisync skjerm.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Takker for svaret. :-)

 

Kan se etter et sånt adapter.

(Ifølge manualen går monitoren ikkje lengre ned enn til 30KHz)

 

Desverre(hah!) har vi allerede skrota alle de gamle 14" multisynch skjermene på kontoret for lenge siden. (Om noen av dem fortsatt eksisterer så vil eg ikkje ha dem uansett. Utslitte og nedsarva)

 

Er ikkje helt krise. Eg har et A520 TV adapter også...

(Det er bare at eg er redd for å røre kabelvasa rundt TV'en da eg har nesten 20 konsoll, DVd spiller og VHS spiller tilkobla, og det meste fungerer akkurat nå....)

 

:-)

Lenke til kommentar

Amiga 600 har innebygd komposittutgang (med farger - i motsetning til A500 som kun har s/h på komposittutgangen). Denne kan kobles direkte til TV, eller TV-kortet på en PC slik at du kan se bildet på PC-skjermen. Bildekvaliteten over kompositt er som kjent ikke super, men det duger til spilling :-)

Lenke til kommentar

Kan ellers være verdt å nevne at denne "adapteren" kalles en scandoubler, ikke flickerfixer (selv om man ofte finner kombinerte scandoublere/flickerfixere). Disse er imidlertid dyre og ikke så enkle å få fatt i lenger da etterspørselen er høy (blant amigabrukere) og antallet lavt.

 

Så om du ikke har en monitor som takler 15KHz er nok TV veien å gå. Komposittilkobling er det enkleste, men bedre bildekvalitet kan oppnås ved å bruke en RGB->Scart-kabel (har ikke prøvd dette selv, dog).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...