Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blanding av trådløst og kablet nettverk.


Anbefalte innlegg

Jeg leier i en leiligihet, hvor vi jeg har 4mbit internett. husverten har routeren oppe med seg selv, og jeg bor i underetasjen.

 

Først tenkte jeg at jeg skulle sette opp en server med clarkconnect siden jeg har maskin til det, men siden den ikke fant nettverkskortet. så må jeg nå finne en ny løsning.

 

 

Jeg har en del servere osv, så jeg trenger en stabil og god måte å dele internett på som jeg MÅ få trådløst. så komplett har tilbud nå på pci kort og trådløs router, kan den bridge den med andre trådløse routere???

 

slik at jeg kan bruke kabel til clarkconnect boksen?

evt. kan et vanlig access punkt bridges med en vanlig router, slik at jeg kan bruke kablet nett i den andre enden?

 

Tips til utstyr hadde også vært topp :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva Clarkconnect er, men ville tro det skulle være så enkelt som å skaffe seg en router (Linksys WRT54GS med moddet firmware er å anbefale) og å kjøpe inn vanlige trådløse nettverkskort til resten av maskinene. Burde holde godt det... :)

 

PS: Hvorfor skal du bridge med husverten? Er han den eneste med internett?

Lenke til kommentar

ClarkConnect er en linux distro som er beregnet for å dele internett med. Veldig enkel og avansert distro.

 

 

Det ser slik ut her.

2. etg: ADSL router og WLAN router.

1. etg ( her bor jeg ) har 1stk trådløst kort, 5 maskiner med kablet gigabit nett mellom de.

 

så det jeg trenger er en "link" mellom mitt og husverten sitt nett. så derfor lurte jeg på om jeg kan bruke et accesspunkt for å koble mitt kablet nett til husvertens trådløse. slik at alle maskinene mine får internett.

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Har du tilgang til 2.etg nettet med det trådløse kortet ditt?

 

Hvis du har det så kan du kjøpe en D-Link DWL-G810, det er en "adapter" fra trådløst til kablet nettverk. Koble den til Clarkconnect maskinen og få så den til å dele nettet videre kablet. DWL-G810 får du kjøpt på Netshop...

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2774

 

Trenger ikke noe router eller aksesspunkt du når det allerede er ett i huset :p

Lenke til kommentar

Nettet i 2. etg er kryptert, men jeg har det jeg trenger for å koble til ( trådløs kortet står nå i ene windows maskina mi, og nettet virker topp der )

 

Nettet er inkl. i husleien, så jeg har ikke noe nett ned, men mulighet for å koble meg til opp.

Lenke til kommentar

Det enkleste hadde vel vært trådløst nettverkskort til en server som fordelte videre ja... Om den routeren fra komplett du snakker om støtter bridging, vet jeg ikke. Om husverten sin router ikke gjør det, tror jeg uansett det hjelper deg fint lite.

 

Om du setter opp server, håper du ikke tenker på ftp osv, vet ikke hvor glad husverten blir for det...

Lenke til kommentar
Hmm...

 

Har du tilgang til 2.etg nettet med det trådløse kortet ditt?

 

Hvis du har det så kan du kjøpe en D-Link DWL-G810, det er en "adapter" fra trådløst til kablet nettverk. Koble den til Clarkconnect maskinen og få så den til å dele nettet videre kablet. DWL-G810 får du kjøpt på Netshop...

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2774

 

Trenger ikke noe router eller aksesspunkt du når det allerede er ett i huset :p

Jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre dette, da slipper du å styre med å sette opp aksesspunkt som bridge mellom hans nettverk og et nytt som du da opretter.

 

Gå heller for det jeg skrev..:)

Lenke til kommentar
tozer, gå for den, det er akkurat det du skal ha, og den har webbasert konfigurasjon. Kjempelett å sette opp og fungerer med alle operativsystemer :) Ingen drivere trengs, bare internettkabel som følger med :)

Jepp, jeg går for den , det er midt i blinken for meg.

 

Tusen takk for hjelpen.

 

Tozer

Lenke til kommentar
[offtopic]

Det er 2 år siden jeg sist så på priser på trådløst nettverksutstyr. Da kjøpte jeg en 11mbit basestasjon som kostet mer enn den du skal kjøpe nå, og du kaller den dyr :p

[/offtopic]

man får komplette pakker for 5-600kr da er 850kr litt dyrt synes jeg. hehe. men skjønner poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...