Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen her har erfaring med mer organisert bruk av instant messaging i en bedrift . Tenker da utenom Win/MSN Messenger og ICQ, men mer i forbindelse med profesjonell bruk mot kunder og i prosjektsammenheng.

 

En spesifikk funksjon som jeg har vært på utkikk etter er muligheten for å opprette en gruppe som består av X antall personer. Dersom man sender en beskjed til "nicket" som gruppen representerer vil alle medlemmene i gruppen motta beskjeden.

 

IM-klienten bør minimum fungere på Windows XP og Linux. Regner med at IM-serveren må settes opp lokalt.

 

Litt av poenget er at en person på et hvilket som helst tidspunkt kan sende en melding til gruppen, som senere dukker opp hos alle de oppmeldte - likt med alle svar.

 

Har kikket litt på http://www.jabber.com/, men ikke sikker om denne plattformen kan brukes på denne måten.

 

Noen vil kanskje foreslå IRC, men det er ikke et alternativ - både av sikkerhetsmessige, politiske og markedsføringsmessige grunner :)

 

Noen her som har vært borti slik programvare?

 

--

Jan Aril Sigvartsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.

 

Microsoft har vel en lignende sak. Live Communication Server, eller hva den heter.

 

Nå har jeg ikke satt meg inn i denne, men den er jo så vidt jeg vet bygget for dette formålet. Les litt på nettet rundt denne løsningen. :)

 

Når det kommer til IRC så vil jeg kanskje si at det ville vært det beste alternativet hvis du ikke finner andre alternativer. IRC er meget skalerbart, og så vidt jeg vet kan det nå settes opp med krypteringsmuligheter. I tillegg er det fullt mulig å begrense hvilke IP nett som har lov å koble seg opp. Men, jeg forstår veldig godt at du ikke ønsker å bruke en slik løsning. Jeg ville i utgangspunktet heller ikke brukt dette.

 

Lykke til med letingen! Vennligst post hvis du finner noe bra. :)

 

 

Mvh,

Frank Johan Karlsson

Lenke til kommentar

Live Communication virker lovende, og er en løsning direkte på det du spør om. Men om denne er kompatibel med Linux tviler jeg på. Og siden denne forsatt bare er ute i BETA er det nok lite aktuelt for noen å gå over til dette enda, men kanskje den kommer ferdig utover mot høsten. Live Communication settes opp mot en lokal server, men en verson mot web kommer nå rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Kikket litt på Live Communications Server og det kan jo se ut som om denne vil løse mye av problematikken.

 

Støtte i Linux kan det vel bli dårlig med og da vil det dessverre være uaktuelt for en del tekniske miljø.

 

Ser ut som om IBM kan tilby noe med Lotus - http://www.lotus.com/products/product3.nsf/wdocs/homepage - men de priser seg automatisk ut med lisenskost på ca. 300 000 NOK.

 

Googler litt videre. Jabber kunne vært knallbra ettersom man har gode muligheter for å lage egne moduler mot XML-data.

Lenke til kommentar

Har selv hatt jabber i et live testmiljø før, og det har i utgangspunktet mulighet til å dekke behovet ditt.

 

Det mest negative med jabber er dog klientene, mye funksjonalitet virker bare på et visst antall klienter. Man kan også komme i den situasjonen at man må bytte både server og klient for å få den funksjonaliteten man trenger.

 

Vel og merke har jeg bare brukt de versonene som ligger under GPL/BSD-lisenser, kommersielle løsninger vil jeg tro er lettere å håndtere.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Kikket litt på Live Communications Server og det kan jo se ut som om denne vil løse mye av problematikken.

 

Støtte i Linux kan det vel bli dårlig med og da vil det dessverre være uaktuelt for en del tekniske miljø.

 

Ser ut som om IBM kan tilby noe med Lotus - http://www.lotus.com/products/product3.nsf/wdocs/homepage - men de priser seg automatisk ut med lisenskost på ca. 300 000 NOK.

 

Googler litt videre. Jabber kunne vært knallbra ettersom man har gode muligheter for å lage egne moduler mot XML-data.

Sett på SameTime fra Lotus`?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...