Gå til innhold

ubuntu finner ikke gcc

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

LA nettopp inn gcc med synaptic, men når jeg kjører ./configure får jeg opp følgende beskjed:configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

See `config.log' for more details.

Prøver å installere noe greie som gDeskelts måtte ha.. prøvde sudo apt-get gdeskelts, men den fantes ikke der, og gdesklets finnes bare som tar fil..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan teste sudo apt-chache search gdeskelts og se hva den finner

og prøve sudo apt-get remove gcc og sudo apt-get install gcc for å se om det fikser problemet ditt

Skrevet

takker

dette funket sånn passende, da den sintallerte gcc 0,33 istedenfor 0,34(eller hva det nå var), men det funket bedre, men fikk da opp følgende feilmelding:configure: error: C++ preprocessor "/lib/cpp" fails sanity check

See `config.log' for more details.

Skrevet

Får vel gDesklets i pakkesystemet vel? Kanskje du må legge til eit repository? Det er mykje betre å gjere det slik.

apt-get install cpp

Legg inn cpp då.

Skrevet (endret)

ja, de der repository-greiene, man må legge til flere enn de som følger med?

da jeg skull einstallere fikk jeg beskjed om at cpp, lå inne med siste version. Prøvde ./configure på gDesklets, da fikk jeg dette:checking for XML::Parser... configure: error: XML::Parser perl module is required for intltool

fredrik@ubuntu:~/nedlastinger/gDesklets-0.35.tar.bz2_FILES/gDesklets-0.35$

og XML ligger inne..

beklager at jeg maser, men skjønner ikke en dritt..

har prøvd mandrake, da hadde jeg ikke disse problemene med samme maskin, kan det være noe feil, eller bare nalig knoting dette?

:p

edit: fikk lagt inn gdesklets med apt-get, men det var rart at maskinen ikke fant gcc?

Endret av raakken
Skrevet (endret)

Sjå om PATH er opdatert

viss ikkje gcc ligger i path etter at du har instalert det, så er det bare å legge det till manuelt

Endret av Mr.Elendig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...