Gå til innhold

Temperatur på transistorer i PSU?


Anbefalte innlegg

Jeg ble lei av denne viftestøyen fra PSUen min.. så jeg seriekoblet to Zalman-viftestyrings-enheter på en 80mm-vifte som jeg satte inn i PSUen istedet for den som var i fra før. Jeg fjernet denne viftestyringsenheten som PSUen har innebygd.

 

Nå viser det seg selfølgelig at disse transistorene blir rimelig varme, noe jeg selfølgelig regnet med. De er, som normalt, koblet på to kjølerammer som stikker opp med div. riller på. Én av dem er skrudd fast med en skru på utsiden av PSUen. Denne satte jeg en temperaturmåler på, dvs. en sånn inne/ute-sak som jeg bare presset inn på skruen. Da målte den 49 grader. Man kan vel regne med at skruen da egentlig sikkert var opp mot 60-70 grader siden denne temperaturmåleren var ganske lang og jeg fikk jo bare den ytterste delen i kontakt med skruen. Man kan vel da regne med at transistorene er 80-90 grader. Vil de tåle dette? Får jeg noe forvarsel før en av dem evt. dør?

 

Jeg vurderer også å lodde dem løs og feste dem til en vannblokk med ledninger ned til kortet, men da jeg skulle fjerne noen ledninger som jeg ikke brukte oppdaget jeg at 25W-loddebolten jeg har her ikke klarte å smelte loddetinnet som er brukt i den. Må jeg skaffe meg en kraftigere loddebolt? En hvilken som helst over 25W - f.eks en ~100W?

 

PSUen er en 300W som fulgte med et AOpen-kabinett. Det står FSP Group, om det kanskje er den egentlige produsenten, under kortet inni den.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil de tåle dette? Får jeg noe forvarsel før en av dem evt. dør?

Om den tåler det er litt uvisst, hvis du kan klare å lese hva som står på transistorene, så kunne vi ha finni databladet til dem, der står det hvor mye dem tåler...

 

Du får nok ikke noe forvarsel før dem ryker, men du merker det hvis dem gjør det :p hehe.... Men, det er også en mulighet for at dem har innebyd vernekrets, som "skrur" dem av når dem blir for varme... men som sagt, lettere å si når vi har et datablad, så om du hadde kunt prøve å lese hva som står på dem så hadde det hjulpet litt...

Lenke til kommentar

Jeg klarte å lese 3DD209-1 (linjeskift) 310 II på én av dem. Det er to av disse.

 

Edit: Oppdatert. Så litt feil der ja.. dessuten er jeg ikke sikker på om de to D-ene er D-er eller bare noen tegn.

 

En til:

 

PEC 348

SB1660CT

 

Det sto to diodesymboler mot hverandre nederst på den slik:

-->|----|<--

 

Denne har jeg funnet ut selv, at den tåler 150 grader.

 

Nummer 3:

S40SC4S

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Ja, FSP Group er Fortron Source som du kanskje vet, så det er nok merket på psu ja. Men jeg ble litt nyskjerrig på dette du sier om loddebolt.

Mener du at loddebolten din ikke klarer og smelte tinnet der transistorene er festet i printkortet?

Det er jo litt rart i så fall, har du god kontakt mellom spissen og selve bolten, samt rengjort spiss, evnt med en liten klatt nytt tinn på for bedre varmeoverføring burde en 25W klare det fint. Det er jo ikke så tykke ben på de transistorene.

 

Du kan jo godt bruke en større bolt på de ledningene du nevner, men ville vært litt forsiktig med det på transistorene. Sørg i alle fall for å være rask, så du ikker overstiger max temperaturen på dem. Hvis det er slik at du må sitte med den lille bolten i 30 sek før det smelter, er det nok både lettere og tryggere med en større bolt.

Lenke til kommentar

Hvis tinnet ikke vil smelte kan det hende du ikke får god nok varmeoverføring på tinnet. Om du har en bredere loddeboltspiss, kan dette hjelpe betraktlig. Hadde problemer med dette selv, da loddet jeg også av noen Transistorer på PSU. Da funket det med en gang jeg bytte til en bredere spiss, men har du tenkt til å kjøle den ned med vannblokk fordi den er varm? Eller skal du ha den stillegående?

Lenke til kommentar

Hovedsaklig for å få den stillere. Har planer om å fjerne viften helt. Jeg fikk uansett et tips nå som ikke krever å lodde løs trasistorene - skal sjekke den muligheten før jeg evt. prøver meg på transistor-lodding.

 

Skal også sjekke hva jeg kan gjøre med den loddebolten, ellers tror jeg ikke det er noe problem for meg å få lånt en kraftigere et sted.

Lenke til kommentar

Det er snakk om å forlenge de kjøleribbene som står inni PSUen slik at man får disse ut av boksen, og man dermed kan lime/feste en vanlig vannblokk på denne. Dette vil selfølgelig ikke gi samme temperaturer, men dette er altså løsningen til ThermalTake sin vannkjølte PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...