Gå til innhold

Ebay, trygt å bestille high end videokamera?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har tenkt å kjøpe meg nytt kamera, så jeg har sett meg ut jvc gr-hd1.

 

Nå vil jeg ikke ha noe kritikk for valget av kamera, men jeg har lett litt på ebay.com og funnet at det stadig auksjoneres ut nye kameraer av denne typen.

 

Jeg har også sett at her heter kameraet pd1 og er selvfølgelig PAL, men vil jeg få noen ubehagelige konsekvenser ved å kjøpe et "hd1" ntsc i stedet for et "pd1" PAL?

 

Kan jeg bruke det til vanlig redigering på data? kan det konverteres til PAL? Kan jeg bruke det i det hele tatt? Er Ebay trygt???

 

Setter stor pris på gode svar, selvfølgelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, Jeg har tenkt å kjøpe meg nytt kamera, så jeg har sett meg ut jvc gr-hd1.

 

Nå vil jeg ikke ha noe kritikk for valget av kamera, men jeg har lett litt på ebay.com og funnet at det stadig auksjoneres ut nye kameraer av denne typen.

 

Jeg har også sett at her heter kameraet pd1 og er selvfølgelig PAL, men vil jeg få noen ubehagelige konsekvenser ved å kjøpe et "hd1" ntsc i stedet for et "pd1" PAL?

 

Kan jeg bruke det til vanlig redigering på data? kan det konverteres til PAL? Kan jeg bruke det i det hele tatt? Er Ebay trygt???

 

Setter stor pris på gode svar, selvfølgelig

ntsc er tv-systemet til amerika og noen steder i asia(tror jeg). Men uansett så kan du ikke spille av dette på en tv i norge som kjører på pal. Flere nye tvèr har jo ntsc støtte, men jeg vil anbefale deg å kjøpe pal mht. kompatibilitet.

Lenke til kommentar

Mange PAL TVer som takler NTSC vil ikke vise helt korrekt farve/kontrast siden NTSC har andre karakteristikker.

 

Hvis du alltid skal redigere filmene på PCen så kan de alltid konverteres til PAL, men det er ikke helt enkelt å få optimal kvalitet siden det er snakk om forskjellig antall oppdateringer pr sekund.

Lenke til kommentar
Mange PAL TVer som takler NTSC vil ikke vise helt korrekt farve/kontrast siden NTSC har andre karakteristikker.

Folk lærer aldri... :p

Feil, fargegjengivelsen i videosignalet er identisk, både i composite og svideo, uansett om det er NTSC eller PAL. Det er kun ved NTSC RF-modulering at det forsvinner fargeinformasjon (f.eks ved kringkasting i bakkenett).

Enkelte tv'er vil derimot "dra ut " ett NTSC video-signal for å fylle hele skjermen (dette fordi det er færre horisontale linjer i NTSC kontra PAL) og da vil det tilsynelatende bli ett litt blassere bilde på TV'en. PAL TV'er som klarer å kompensere for dette vil ha identisk gjengivelse av fargene som om man skulle sitte med en ekte NTSC TV (Dette kalles for PAL 60Hz).

 

Hva skal du bruke det du filmer til? Skal det vises på vanlig tv i det hele tatt? Skal du kanskje publisere videoene på internett? Skal du ikke kjøre dette på vanlig tv i det hele tatt så er det bare å kjøpe kameraet - alle prosjektører/pc-monitorer/lcd-skjermer vil fint kunne vise det du har gjort opptak av uten problemer. Det er som oftest kun eldre tv'er som ikke vil vise ett 60Hz composite/svideo-signal.

 

Ellers burde du lese denne tråden... http://forum.akam.no/index.php?showtopic=392588

 

Om ebay er "trygt" eller ikke har vel lite å si da de kun er ansvarlig for transaksjonen av pengene. Det er heller selve selgeren du burde vurdere graden av seriøsiteten hos.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...