Gå til innhold

Piping fra PSU


Anbefalte innlegg

Har et relativt irriterende problem med min PSU. Etter å ha gått gjennom diverse hovedkort i den tro at de var defekte, så har jeg nå funnet ut at det er PSU'en som er synderen.

Det viser seg at den avgir en høyfrekvent hvining, ikke altfor høy men merkbar. Det som er verre er at lyden slår inn på det integrerte lydkortet på hovedkortet, og det er ikke akseptabelt !

 

Jeg åpnet opp skiten og fant et potmeter inni der. Tror ikke det er meningen at den skal skrus på, men det gjorde litt utslag i ulyden. Aner ikke hva den gjør.....

 

Da er spørsmålet;

Er denne pipingen en "feature" eller er den defekt ? Kan det være en kondis som er gåen eller no ?

 

Kan jo legge til at den har vært kjørt i et par år med kun 1 av 2 vifter tilkoblet, samt at jeg kobla til en motstand på den vifta som gikk. Kan jo hende den har blitt litt svett i trøya....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det er så f.. dårlig kvalitet på komponentene i disse strømforsyningene. Grunnen til at den piper er at de små IC-ene går på 150% belastning og overlever kun fordi de har litt ekstra kjøling. Alle ATX-strømforsyninger jeg har vært borti har hatt en eller annen form for ulyd. (OK, jeg overdriver vel litt, men jeg irriterer meg grønn over at slike ting har så dårlig kvalitet.)

Lenke til kommentar

Pipinga kommer mest sannsynlig av en spole, grunnen til at den er høyfrekvent er at i en PSU så benyttes det en teknologi kalt "Switch Mode Power Supply".

 

Nå veit jeg ikke helt nøyaktig åssen denne teknologien fungerer, men jeg kan forklare den i grunntrekk, nettspenningen blir likerettet, så hakket opp av en "opphakker" (mulig det er noen spoler her :hmm: ) til en ganske høy frekvens, og transformert opp og ned til de aktuelle spenningene, og så blir det likerettet... noe i den duren...

 

Pipinga kan da komme fra en av transformatorene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...